Åk tåg till Köpenhamn betala på lokalbussen

Startat av Richard1250, 26 december 2008, 21:57:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Den 11 Januari tar västtrafik, Hallandstrafiken och skånetrafiken över Öresundstågen på västkustbanan.
Då ska man kunna köpa sin biljett för hela resan på  lokalbussen i Halmstad.
Man kan  köpa en biljett som gäller från  om man stiger på i Kärleken i Halmstad då kan man av föraren lösa biljett Kärleken till centralstationen från Halmstads central till Helsingborg, med båten över till Helsingör och tåg vidare till Köpenhamn.
Och det kan man köpa ombord på sin lokalbuss är detta vettigt??
Hur kommer det att bli med förseningar på lokalturerna om förarna ska sälja biljetter som sträcker sig allt från Göteborg - ner till Köpenhamn.
Dessutom så får dom ju betydligt mer pengar i kassan och risken för rån måste ju också öka.
Vad tycker ni är det ett bra system att man kan köpa biljetter på lokalbussen om man ska resa till t.ex Köpenhamn eller Göteborg??

/Richard

robbes

båten över till helsingör skriver du?

Det ingår INTE i öresundstågen de går över bron från malmö

Richard1250

#2
Citat från: robbes skrivet 26 december 2008, 22:01:28 PM
båten över till helsingör skriver du?

Det ingår INTE i öresundstågen de går över bron från malmö


Jo jag vet men om man väljer att hoppa av i Helsingborg och ta båten  över så finns det en biljett för det med, som man kan köpa på lokalbussen.
Enligt den information som jag tog del av idag som utgavs av Swebus Halmstad till sin personal.
Man kan alltså köpa hela resan inklusive färjebiljetten på lokalbussen redan i Halmstad.
Eller välja vägen över Öresundsbron och hela den resan kan även den köpas på lokalbussen i Halmstad.
/Richard

Kristian

Citat från: robbes skrivet 26 december 2008, 22:01:28 PM
båten över till helsingör skriver du?

Det ingår INTE i öresundstågen de går över bron från malmö
Han menar kanske att man kan åka till Helsingborg, ta färjan över med vanlig färjebiljett och sedan fortsätta med Öresundståg från Helsingör till Köpenhamn på samma biljett?

Redigerat: Oj, jag skrev lite sent. ;)

Martin Maltkvist

Citat från: Richard skrivet 26 december 2008, 21:57:11 PM
Den 11 Januari tar västtrafik, Hallandstrafiken och skånetrafiken över Öresundstågen på västkustbanan.
Då ska man kunna köpa sin biljett för hela resan på t.ex lokalbussen i Halmstad.
Man kan t.ex köpa en biljett som gäller från  om man stiger på i Kärleken i Halmstad då kan man av föraren lösa biljett Kärleken till centralstationen från Halmstads central till Helsingborg, med båten över till Helsingör och tåg vidare till Köpenhamn.
Och det kan man köpa ombord på sin lokalbuss är detta vettigt??
Hur kommer det att bli med förseningar på lokalturerna om förarna ska sälja biljetter som sträcker sig allt från Göteborg - ner till Köpenhamn.
Dessutom så får dom ju betydligt mer pengar i kassan och risken för rån måste ju också öka.
Vad tycker ni är det ett bra system att man kan köpa biljetter på lokalbussen om man ska resa till t.ex Köpenhamn eller Göteborg??

/Richard
För en handfull år sedan köpte jag biljett mellan Trelleborg Ö och Köpenhamn vilket gick hur lätt som helst.
Föraren fingrade lite på biljettmaskin och ut ramlade en biljett för hela resan, inklusive byte till tåget.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

robbes

#5
när jag är inne och läser informationen så anges hela tiden öresundstågen och malmö inget om färjan helsingborg helsingör

Och när man kollar priserna är de som ett månads kort vid kontat betalning ju

http://www.hlt.se/page.asp?lngID=130&lngLangID=1

Rickardo

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 december 2008, 22:11:27 PM
För en handfull år sedan köpte jag biljett mellan Trelleborg Ö och Köpenhamn vilket gick hur lätt som helst.
Föraren fingrade lite på biljettmaskin och ut ramlade en biljett för hela resan, inklusive byte till tåget.

En sådan biljett har man kunnat göra sedan bron öppnade och tågen började gå över bron.
Många förare i tex Malmö låter resenären åka med till MalmöC eller Svågertorp gratis om de vill betala kontant. Priset blir ingen skillnad och resenären får betala i automaten. Däremot tar det inte speciellt längre tid att knappa in koden på maskinen till Köpenhamn än andra destinationer när man betalar med rabattkort. Dock är nog resorna till Köpenhamn vanligare Malmö än tex Halmstad vilket kan medföra att det tar längre tid i Halmstad

/Rickardo

Richard1250

#7
Citat från: robbes skrivet 26 december 2008, 22:24:09 PM
när jag är inne och läser informationen så anges hela tiden öresundstågen och malmö inget om färjan helsingborg helsingör

Och när man kollar priserna är de som ett månads kort vid kontat betalning ju

http://www.hlt.se/page.asp?lngID=130&lngLangID=1


Jo jag förstår det men enligt informationen som jag läste idag så skulle man kunna ta båten över också, och det bekräftade föraren som jag åkte med också.
Då han sa att väljer man att ta båten över från Helsingborg så finns det en kod för det med i biljettsystemet som man skriver ut.

Men strunt i båten nu , jag bara undrar om ni tycker att det är en bra idé att belasta förararna som kör lokalbussarna med ännu mer arbete än dom har idag.

Om du kollar länken här så ser du längst ner på sidan att man kan välja KBH/Kastrup via Helsingör
eller via Öresundsbron.
http://www.hlt.se/page.asp?lngID=129&lngLangID=1

En biljett från Halmstad via Helsingör till köpenhamn skulle då kosta 187 kronor.
En biljett från Halmstad via Öresundsbron skulle kosta till Köpenhamn 234 kronor

Nu ska det bli presskonferans här framöver så då får man nog all info om hur det kommer att bli.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard skrivet 26 december 2008, 22:34:08 PM
Jo jag förstår det men enligt informationen som jag läste idag så skulle man kunna ta båten över också, och det bekräftade föraren som jag åkte med också.
Då han sa att väljer man att ta båten över från Helsingborg så finns det en kod för det med i biljettsystemet som man skriver ut.


Det verkar som om det skall bli samma system som sedan flera år funnits i Skåne län och i så fall gäller biljetten även på Scandlines färjor Helsingborg-Helsingør. Mina erfarenheter av att försöka köpa en sådan biljett på en lokal- eller regionbuss i Helsingborg är dock att föraren ser lite stressad alternativt plågad ut och säger "Du får åka med gratis så kan du köpa biljetten på Knutpunkten när du kommer fram".
Det vettiga i att bussförare i lokaltrafik skall behöva syssla med sådant kan alltid diskuteras. Även om det bara är en kod som skall slås in så gäller det ju att ta fram taxehandboken och leta fram just den koden. Kanske inte så ofta det händer, men ju svårare blir det för föraren att hålla koderna i huvudet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Precis så var det när jag gick på lantbruksskolan Lillerud v om Karlstad och skulle hem på fredag.
20-30 stojande ungdomar som väntar, ser till att hålla mej framme, tittar föraren i ögonen och säger 'Nilsby'.
GDG's taxepärm åker fram, men i stressen finns inte just denna dest med. Med en suck slår han igen pärmen o väser 'gå o sätt dej'  ;D
Då blev det några kronor extra i veckopeng.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2008, 22:53:40 PM
Det verkar som om det skall bli samma system som sedan flera år funnits i Skåne län och i så fall gäller biljetten även på Scandlines färjor Helsingborg-Helsingør. Mina erfarenheter av att försöka köpa en sådan biljett på en lokal- eller regionbuss i Helsingborg är dock att föraren ser lite stressad alternativt plågad ut och säger "Du får åka med gratis så kan du köpa biljetten på Knutpunkten när du kommer fram".
Det vettiga i att bussförare i lokaltrafik skall behöva syssla med sådant kan alltid diskuteras. Även om det bara är en kod som skall slås in så gäller det ju att ta fram taxehandboken och leta fram just den koden. Kanske inte så ofta det händer, men ju svårare blir det för föraren att hålla koderna i huvudet.


Kanske det skulle gå att skriva destinationen med bokstäver, klicka/trycka på rätt sådan och zonkoden klistras då in automatiskt. Då gäller det att biljettmaskinen laddas med alla tänkbara destinationer.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Peter L

Citat från: Richard skrivet 26 december 2008, 22:34:08 PM
Jo jag förstår det men enligt informationen som jag läste idag så skulle man kunna ta båten över också, och det bekräftade föraren som jag åkte med också.
Då han sa att väljer man att ta båten över från Helsingborg så finns det en kod för det med i biljettsystemet som man skriver ut.


När vi löser biljetter med Öresundstaxan finns det två olika koder, en för resa via bron och en för resa via färjorna Helsingborg-Helsingör. Det kostar ju en aningens mer att åka från Malmö till Köpenhamn via färjorna...

Det är inga problem med att lösa dessa biljetter, gäller bara att ha taxehandboken med zonlistan i väskan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 december 2008, 23:05:50 PM
Kanske det skulle gå att skriva destinationen med bokstäver, klicka/trycka på rätt sådan och zonkoden klistras då in automatiskt. Då gäller det att biljettmaskinen laddas med alla tänkbara destinationer.

Jo, det systemet kommer säkert när man någon gång inför ett nytt biljettsystem i Skåne och Halland. Men fram till dess har man kvar Scanpoint och där lär det inte gå att göra så mycket mer än att jobba med koder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Vad som väl förvånar mej allra mest, är ju att man inför en ny taxa "Öresundstaxan" i flera län och fortfarande har kvar kontantförsälning ombord på fordonen.
Trodde att man faktiskt tog bort sånna onödigheter så fort de gick numera.
;-)