SVT-reportage om nya el-ledbussarna i Stockholms innerstad

Startat av Ersa, 19 juni 2022, 08:55:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

#15
Det här med batteriers livslängd. Elbilsmotståndare har ju länge kört med det, för att hävda sin åsikt. Att batterier, liksom förbränningsmotorer och annat, har utvecklats, missar man helt. Dessutom, byter man inte celler numera? Inte hela batteriet?

Nåja. Fina är dom, tycker jag.

Ersa

Det verkar på nåt sätt vara känsligt med byten av batterier i elfordon. Då ska kostnaderna snabbt fram i debatten. Medan det är samtidigt verkar vara fullt naturligt att till stora summor byta motorer och växellådor i konventionella fordon en-tre gånger under 10-15 år. Eller konvertera dem till nyare miljöklasser för rejäla pengar. Alla såna utgifter för konventionella förbränningsdrivna fordon låter man gärna bli att tala om. Så debatten blir knappast saklig och neutral.

BSB101

Handlar nog en hel del om att personer som lyfter detta med batteribyte mer generellt är emot elbilar av rent principiella skäl. Än mer generellt kan man nog säga att dessa personer är emot allt som MP är för av rent principiella skäl.

Jonas Gustafsson

Riksmedia slår upp 15 elbussar i huvudstaden stort. Hur mycket har riksmedia uppmärksammat att nästan 200 elbussar rullar i rikets andra stad?
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Karsten

Riksmedia förvisso, men det var ju ett inslag i den lokala nyhetsrapporteringen.


igel

För de som är intresserade av lite kostnader, så finns det en del intressanta beräkningar i svaret från Berlins förvaltning till frågorna som ställdes av Berlins senat, rörande projektet att helt elektrifiera stadens bussflotta.
https://www.parlament-berlin.de/adosservice/18/Haupt/vorgang/h18-3441.A-v.pdf