Författare Ämne: Certifiering av bussförare  (läst 1180 gånger)

Utloggad Christer K

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1470
Certifiering av bussförare
« skrivet: 13 januari 2022, 17:05:05 PM »
Hej alla, har några frågor om certifiering av bussförare som kör åt Länshuvudmannen. Hur vanligt är detta? Vet att detta har förekommit inom Taxi. Då har länsbolaget i sin upphandling kravet varit att alla förare ska vara certifierade för körningen. Sedan har Länsbolaget dragit in certifikatet för Taxiföraren så personen inte får köra färdtjänst och sjukresor. Då står taxibolaget med en förare som inte få köra längre och eftersom taxiföretaget har arbetsgivaransvaret och inte Länsbolaget. Då blir det uppsägning på grund av arbetsbrist. Vad tror ni om detta nya utspel från Länshuvudmannen, kommer de bestämma att vissa förare ska bort då de drar in certifikatet för bussföraren.
Finns detta på någon plats i landet nu och hur fungerar det där?

Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4766
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2022, 17:47:37 PM »
De tillfällen jag sett detta hända har det gällt skoltrafik, att man förbehållit sig rätten neka en chaufför att jobba med denna verksamhet.

Och då har det givetvis gällt andra anmärkningar än ett orent belastningsregister (som direkt medför att man anses som olämplig att köra skolbarn)

Utloggad Knut

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1068
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2022, 20:57:02 PM »
man har det slik på mange arbeidsplasser.
Må ha en viss sertifisering/godkjenning for å oppholde seg på området f.eks
Eller at eier krever kursing for visse arbeidsoppgaver.
Så hvorfor skal man ikke kunne ha dette for bussførere.
Jeg må ha årlig regodkjenning for å betjene kjøreledning for tog på jobb ved ut og innkobling.
Vi må ha godkjenning for å flytte på tog inne på verksted, denne mister man selv etter en liten feil og blir uten i noen uker før man får ny mulighet.
Ansatte på Oslo Lufthavn Gardermoen må ha politiattest om de skal jobbe i sikker sone, om noe skjer der så er man uten mulighet til å jobbe
Canon EOS RP
Sony DSC-HX400V
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 146
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2022, 18:07:28 PM »
Frågar ni mig så är sån här ”certifiering” en slags ordervägran från länstrafiken som inte vill acceptera politiska beslut. Jag menar, har det bestämts att trafiken ska upphandlas av entreprenörer så har man som trafikmyndighet inte rätten att som arbetsgivare leda och fördela arbetet. Då ska man inte lägga sig i det utan det är upp till entreprenören att avgöra vem som är kvalificerad för jobbet.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5785
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2022, 19:25:36 PM »
Var inte tanken med YKB att det skulle ersätta alla länshuvudmäns olika egna certifikat?

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 146
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2022, 19:57:32 PM »
Nej, det gamla ”svenska” YKB:t (före 2010) krävdes ju bara för att köra längre linjer än 50 km. och dessutom slapp man om man först körde korta linjer i ett år. Så det påverkade knappt lokaltrafiken över huvud taget.

Det ”nya” YKB:t är ju gemensamt för hela EU och enligt EU infördes det för att förbättra trafiksäkerheten och förarens säkerhet och även för att väcka ungdomars intresse för yrket.

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2022, 22:01:04 PM »
Västtrafik hade för ett par år sedan kravet på förarcertifiering.
Men så togs kravet bort för att denna certifiering ansågs
inte fylla sitt syfte. Den information man fick var att den
skulle utformas på ett annat (och bättre) sätt. Men det var
två-tre år sedan och sen dess är det tyst på den fronten.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Nu tillbaka i fadershuset, Nobina.

Utloggad John W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 12
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2022, 18:41:14 PM »
Frågar ni mig så är sån här ”certifiering” en slags ordervägran från länstrafiken som inte vill acceptera politiska beslut. Jag menar, har det bestämts att trafiken ska upphandlas av entreprenörer så har man som trafikmyndighet inte rätten att som arbetsgivare leda och fördela arbetet. Då ska man inte lägga sig i det utan det är upp till entreprenören att avgöra vem som är kvalificerad för jobbet.

Dumheter! En förare som av någon anledning mister sitt certifikat får naturligtvis köra i annan trafik om arbetsgivaren har sådan. Men utan certifikat har man som beställare mycket liten påverkan. Jag ser det inte som något konstigt alls, det borde innebära en höjning av statusen i yrket dessutom.

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 146
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2022, 15:41:39 PM »
Oj, här var det hårda ord! Jag tycker snarare det låter som en ganska fånig förhoppning att föraryrket skulle få högre status bara för att man har nån mysko ”badge” på sig. Inget man precis skryter om för att få tjejer. (Det ska räcka med att säga att man har busskörkort, haha!)

I ett beställar- och utförar-system ska beställaren inte ha någonting att göra med vilka personer entreprenören anlitar som förare, det är inte deras bisnis helt enkelt. Alla krav som den där certifieringen handlar om kan du ställa ändå i avtalet. Litar man inte på entreprenören så ska man inte upphandla tjänsten!

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4766
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2022, 15:51:29 PM »
Den här möjligheten att avgöra vilka som får köra bussarna har man på flertal håll redan i skolavtalen, först måste förarna ha ett rent belastningsregister (kollas genom utdrag som är samma som för skolpersonal) dessutom finns det ofta en klausul om att beställaren kan inge veto mot förare som man anser är olämplig.

Det senare kan bli lite spännande som arbetsgivare.

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 146
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2022, 20:21:24 PM »
Ja och frågan är om man ens får ställa sådana krav. Att skolskjutsförare ska vara ostraffade lär knappast ses som ett orättvist eller orättmätigt krav, men att beställaren godtyckligt ska få avvisa enskilda förare genom någon slags allmän ”vetorätt” verkar däremot fullständigt rättsvidrigt och skulle nog knappast räknas som skäligt avtalsvillkor annat än om det finns konkreta skäl för arbetsgivaren att säga upp eller avskeda föraren (och då lär dom ju ändå göra det utan att beställaren lägger sig i…)…

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4766
SV: Certifiering av bussförare
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2022, 20:34:46 PM »
Nej säga upp/avskeda kan man inte kräva, däremot att förare X inte får användas i uppdrag för den beställaren.

Och ja jag har själv som ansvarig chef haft två sådana fall.