Författare Ämne: Leyland i diket 1968  (läst 1315 gånger)

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2603
Leyland i diket 1968
« skrivet: 24 oktober 2021, 10:54:40 AM »
En låda som nyligen öppnats, efter närmare 40 år, visade sig innehålla en hel del tidningsklipp från transportområdet.
I de övre lagren hittade jag detta ur Aftonbladet. Klippet är inte daterat, men en annons på baksidan indikerar nov-/december 1968.
Det där med försäkringsvärdet är intressant - hur vanlig var en sådan konstruktion?


Uppgift om vagnsnumret finns kanske i ett annat arkiv?

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 765
SV: Leyland i diket 1968
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2021, 11:16:26 AM »
Tack Ted,

torde vara H34 4375 som den 18 december 1968 klockan 19.25 på linje 185 tur i kurvan vid Larsbodavägen  / Säfflegatan inte tog styrning, utan gick rakt igenom ett staket och ut i diket. Bussens front demolerad.

Vagnen avregistrerades därefter och kom i trafik först igen 21 januari 1970 efter renovering.

Vagnen var Hammarby trogen och en bekant har noterat den 5 februari 1977 "taket löst". Vagnen avställdes 21 februari 1977 kom ej åter i trafik.

Utloggad Railmaster

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 369
SV: Leyland i diket 1968
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2021, 14:05:33 PM »
Vinterdäck på bussar i SL-trafiken, har man det nu för tiden?

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2603
SV: Leyland i diket 1968
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2021, 15:17:17 PM »
Tack Ted,
torde vara H34 4375 som den 18 december 1968 klockan 19.25 på linje 185 tur i kurvan vid Larsbodavägen  / Säfflegatan inte tog styrning, utan gick rakt igenom ett staket och ut i diket. Bussens front demolerad.
Vagnen avregistrerades därefter och kom i trafik först igen 21 januari 1970 efter renovering.
Vagnen var Hammarby trogen och en bekant har noterat den 5 februari 1977 "taket löst". Vagnen avställdes 21 februari 1977 kom ej åter i trafik.

Tack, vagnen var således ur trafik hela 1969. Taket blev tydligen inte heller förstärkt.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 6007
SV: Leyland i diket 1968
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2021, 16:27:02 PM »
Bussar som körs i SL-trafik nu för tiden, är inte på något sätt undantagna den nationella lagen om vinterdäck för fordon över 3500 kg.

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 758
SV: Leyland i diket 1968
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2021, 19:39:25 PM »
Offtopic:
Har man inte fortfarande all-rounddäck i SL-trafiken?

Det hade man i alla fall förr.
Byta till vinterdäck på alla bussar i SL-land låter både dyrt och tidskrävande på verkstadsnivå...

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4879
SV: Leyland i diket 1968
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2021, 19:49:19 PM »
Det har man nog säkert på vissa håll, inget hindrar ju dock att dessa är godkända för vinterbruk

JAB

  • Gäst
SV: Leyland i diket 1968
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2021, 08:50:34 AM »
Trafikbeställarna har ofta krav minsta mönsterdjup på godkända däck för vinterbruk, detta utlöser en hel del aktivitet på bussdepåerna, det förekommer även att däckleverantörena monterar vinterdäcken.