Ofgrulia Transport & Personal, vad är det för bussbolag?

Startat av ichessy, 24 oktober 2021, 01:44:21 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

ichessy

Hej alla, har märkt att Nobina tagit in Ofgrulia Transport & Personal för ersättningstrafiken för pendeltåget på sträckan Stockholm City - Ulriksdal - Upplands Väsby.

I en av bussarna jag åkt med (AFN540) har jag noterat att Nettbusslogo och Västtrafikskyltar fanns kvar i bussen samt att bussen inte ens uppfyller EuroClass6?

Vad är detta för bussbolag, något nytt?



AFN540


AFN540


Ofgrulia AFN412
Software Developer

Ersa

Bolaget grundades 2007 och har kört ersättningstrafik åt Nobina ganska regelbundet i rätt många år nu, så bolaget i sig är ingen direkt nyhet.

https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Ofgrulia_Transport_o_Personal/index.html

ichessy

Jaha, då är de inte så gammalt företag. Deras webbsida som jag hittade var rätt så enkel http://ofgrulia.se/index.html

Det där att de inte följer miljözonslagarna i Stockholm verkar inte vara ngt nytt?
https://www.bussmagasinet.se/2015/08/gamla-skanetrafikbussar-kor-olagligt-med-kryssningsresenarer/



https://www.bildtagg.se/file/px08ybec5ywzavhkzg2eib7s
I förarhytten pep och lyste flera varningslampor nu när jag åkte med AFN412. Annars var resan rätt så bekväm med passagerarstolarna  :)
Software Developer

Nico

Just i det här fallet så har miljözonen för Stockholms kommun ingen påverkan då bussarna söderut går till Solna C som längst.

Sedan är det ett allmänt oskick att många bussar som utrangerats hos större huvudmän inte stripas av korrekt osv. när de tas ur trafik och säljs vidare. Här hanteras det dock ganska dåligt av alla inblandade parter.

I detta fall är de större taxibolagen ett föredöme. Kommer man som åkare till demontering av utrustningen, men utan att ha stripat av först, så kommer man inte få fordonet avrustat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bältes-Assar

Ibland kan väl dekalerna sitta hårt i lacken och då blir det bara ännu fulare när man tar bort dem, samt så ser det fortfarande ut som Västtrafiks buss efteråt. Men här har de väl i.a.f tagit bort västtrafikmärkena på utsidan.

Om det blir hårdare krav på att utplåna varumärkena på bussen vid försäljning så är det väl trafikhuvudmyndigheterna som får betala det genom att anbudsgivarna lägger med det i beräkningarna, så jag vet inte riktigt vad samhället skulle vinna på det egentligen förutom att det "känns" bättre.

Ersa

Många i samhället verkar anse att det är mellanhandens eller köparens ansvar att demontera dekaler och annan identifikation från ett begagnat fordon, oavsett typ och modell. Men sist och slutligen är det alltid säljarens (dvs den dåvarande fordonsägarens) ansvar.

Mest livat om detta blev det ju då olika små och medelstora hantverkares firmanamn från Västeuropa och USA syntes på pickuper som i media syntes användas av olika terrorklassade grupper i Mellanöstern. Även där var det faktiskt säljarens ansvar att stripa av själv, eller leja in nån annan för åtgärden.

buskörare

Att varningslampor lyser och piper är vi som kör tyvärr vana vid. Även på sprillans nya bussar, kan det vara rena flipperspelet. Oftast betyder dom inget, vi som kör brukar snabbt lära oss vilka man ska ta på allvar och inte. Men jag förstår att det inte ser så förtroendeingivande ut när det ibland lyser rött, stopp och massa annat som gemene man ser som illavarslande.
Jag kör inte på Ofgrulia kanske ska tilläggas.

zjbus

Här lite fakta:
AFN540 Volvo B12BLE 2007 blå avställd Ofgrulia Transport & Personal, OFP AB från BROMMA sedan 2019-04-06 Fordonet har avvikande miltalshistorik
Har växlat mellan av och påställd minst 37 gånger under företagets ägo och den årliga körsträckan uppskattas till 13 983 mil.
källa: Biluppgifter   
Påställt (2021-10-22): källa Transportstyrelsen.

AFN412 Volvo B12BLE 2007 blå i trafik Ofgrulia Transport & Personal, OFP AB från BROMMA sedan 2019-04-06 Fordonet har avvikande miltalshistorik
Har växlat mellan av och påställd minst 38 gånger under företagets ägo och den årliga körsträckan uppskattas till 23 816 mil.
källa: Biluppgifter   
Påställt (2021-10-20) källa Transportstyrelsen
När togs bilderna?

Tommy E

Det börjar bli några år sedan, men detta företag stod för det absolut otrevligaste bemötande jag varit med om som bussfotograf. Föraren kom ut och började rycka i fotoutrustning och anteckningsblock, och efter en stund dök samma förare upp igen i sällskap med ytterligare två personer som bar sig åt och hotade med polisanmälan. Ett år senare råkade jag på en av de två sistnämnda personerna igen, och då var han plötsligt översvallande trevlig och erbjöd mig 500 kr per bild för att fota en annan buss som inte var deras egen. Bland det märkligaste jag har varit med om.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Buzzlover

Citat från: Nico skrivet 24 oktober 2021, 03:36:26 AM
Just i det här fallet så har miljözonen för Stockholms kommun ingen påverkan då bussarna söderut går till Solna C som längst.

Sedan är det ett allmänt oskick att många bussar som utrangerats hos större huvudmän inte stripas av korrekt osv. när de tas ur trafik och säljs vidare. Här hanteras det dock ganska dåligt av alla inblandade parter.

I detta fall är de större taxibolagen ett föredöme. Kommer man som åkare till demontering av utrustningen, men utan att ha stripat av först, så kommer man inte få fordonet avrustat.
Visst har Miljözonen påverkan på dom, framtills 3 november går en 41B Sollentuna - Stockholm City (Vasagatan) som Ofgrulia brukar köra med dessa bussar.
Har själv åkt med en av dessa när ersättningen för någon vecka sedan gick planerat Stockholm City (Vasagatan) - Sollentuna samt andra riktningen också.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ulf Berlin

Var det Ofrigula som körde då,eller det torde ha varit Nobina/Arriva själva som körde denna ersättningsbuss?/Ulf

Buzzlover

Eftersom jag själv åkte och identifierade bussen genom b.la förarens jacka som det stod Ofgrulia på så ja.
Pendeltågsersättningen sköter Nobina ensamt som underentreprenör åt MTR.
Behövs det ersättningstrafik på Norra sidan Stockholm är det nästan ovanligt ifall Ofgrulia samt Junior & Company inte kör.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Personal från Nobina och Arriva bemannar vanligtvis inte sina samarbetspartners egna friköpta fordon.
Eftersom det varken angavs plats eller datum/tid för bilderna i startinlägget, eller i samma inlägg gavs fakta där om avgångar in till city, är det rätt svårt att få igång en debatt om miljözonen.

"Inte så gammalt företag" kanske, men har man kört ersättning i 14 år kan man inte heller kalla det för "något nytt".

Bältes-Assar

Första bilden är ju från Odenplan, ser du väl. Av inläggstexten och även sammanhanget att döma så är bilden från i helgen som var.

B10M

Ja och tid och plats syns ju även i Exif-infon. Däremot är det väl fortfarande dispens för SL-trafiken i miljözonen och då spelar det ingen roll om det inte är Euro 6.