Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022

Startat av Fritte74, 10 mars 2021, 13:50:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

buskörare

Rör 197 som citerat "skiter i att angöra hpl Tomteboda bussterminal".

Så antar att alla förare inte lärt sig åka ner dit än.

Eftersom personen själv är busschaufför, så har SL självklart fått informationen. Är nog få av oss som inte vet hur man gör när ett problem är återkommande.

Nico

Var förbi Tomtebodagaragets slinga och hpl. Tomteboda postterminal idag. Kunde konstatera att det inte bara är nattförarna på 196/197 som inte fått så bra info utan även andra funktioner ligger efter. Det fanns nämligen vare sig märkning eller tidtabeller för 196/197 uppsatta... men det har ju bara gått ungefär två veckor sedan förändringen så...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

 Nja, som med så mycket annat inom den avtalsstyrda trafiken så är det sedan många år aktuell trafikutövare (i detta fall Arriva) som ansvarar för att hållplatslägen mm. är korrekt skyltade. Sedan är det upp till SL (Trafikförvaltningen) att följa upp att allt som är avtalet oxå utförs och där finns det somligt som skulle kunna göras bättre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Om Råsta använder samma hållplatsserviceföretag som norrort, är jag inte förvånad. De hade, för ovanlighetens skull, bytt hållplatstidtabellerna på Rindö nu efter sommaren. Det brukar inte ske, så tummen upp för det. Men då hade de satt upp den som börjar gälla när färjan byter till vintertidtabell i mitten av november. Vilket gjorde att det inte stämde helt. Efter tillsägelse, åkte de ut igen och bytte. Och satte upp samma igen! Den som börjar gälla i november 🤦‍♀️ Tillslut blev det rätt. Får se hur det blir när färjan byter tidtabell...

Ersa

Hållplatsserviceföretag? Jag trodde att alla operatörer skötte detta i egen regi, vilket ju ingår i anbuden.

Nico

Det varierar lite i SL-området liksom även hur samarbete mm. sker mellan de olika trafikutövarna. Inom ramen för dessa verksamheter hanteras i stort sett allt praktiskt som har med hållplatserna att göra samtidigt som de har tät kontakt med övriga funktioner såsom trafikteknik, trafikinformation och trafikplanering.

Keolis har under lång tid haft en egen s.k. hållplatsservice med hållplatstekniker mm. som skött allt det praktiska. I princip har de drivit ett minitryckeri och varit en ganska avancerad och omfattande yrkesgrupp. De hade tidigare bas i Hornsberg och har nu flyttat över till Tomteboda/Ingenting. Nobina sedan köpte tidigare dessa tjänster från olika håll, men primärt från Keolis. I samband med E23-avtalet (Tyresö, Haninge, Nynäs) 2015 så startade de en egen motsvarande hållplatsservice med bas på Jordbrodepån. Nobinas verksamhet är mindre än Keolis, men ändå naggande god. Många i personalen hos Nobina har även ett förflutet hos Keolis och arbetssätt mm. är likartade och följer i stort även det som SL själva hade tidigare.

Arriva å sin sida hade sedan 2012 avtal med en underentreprenör kallad Caretia. Dessa hanterade initialt fordonstvätt etc. men utökade successivt även till andra verksamheter. Man kan dock säga att de haft vissa brister och inom E20, block 1 (Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma) samt E32 (Mälaröarna) så har man startat upp detta i egen regi för att få bättre styrning på det, men där finns troligen fortfarande vissa barnsjukdomar. För block 2 (Norrort) så kvarstår dock Caretia avtalstiden ut som jag förstått det. Transdev slutligen har initialt köpt dessa tjänster externt från en mindre aktör, men håller nu även de på att att starta upp verksamhet som liknar de övrigas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 05 september 2021, 15:25:28 PM
Arriva å sin sida hade sedan 2012 avtal med en underentreprenör kallad Caretia. Dessa hanterade initialt fordonstvätt etc. men utökade successivt även till andra verksamheter. Man kan dock säga att de haft vissa brister.

Att Caretia haft vissa brister är väl en rejäl underdrift 8)

Men sen att Arriva hanterat detta inom ramen för sitt avtal mot Trafikförvaltningen på ett uruselt sätt och att Trafikförvaltningen i sin roll följt upp detta med fullständiga skygglappar har ju inte heller hjälpt till.

Jag brukar faktiskt ta detta som ett skolexempel på hur dåligt ett avtal kan skötas!

// Niclas

igel

Enligt Vaxholms kommun så ska 681an återgå till sin tidigare sträckning till vintertidtabellen.
CitatBusslinje 681 får ny linjedragning 16/8

På grund av vägarbete vid Norrberget under hösten kommer busslinje 681, från Söderhamnsplan till Kulla vägskäl, att läggas och få ändrad körväg genom Vaxholm. Ändringen är planerad från måndag 16 augusti.

Linjen läggs om till Kungsgatan/Stockholmsvägen (274) och bussen kommer då att trafikera Vaxholms kyrka, Timmermansvägen, Kronängsvägen, därefter Pålsundsvägen och ordinarie sträckning mot Kulla vägskäl.

Arbetet beräknas preliminärt vara klart lördag 11 december 2021 då bussen går tillbaka till sin ordinarie sträckning.
https://www.vaxholm.se/drift-och-underhall/driftstorningar-viktigt-meddelande/2021-08-11-busslinje-681-far-ny-linjedragning-16-8

Att plocka bort topptavlor för att en linje är omlagd i några månader, hör ju inte till det vanliga.

buskörare

Enligt Arriva är den permanent. Skickade länken, de får prata ihop sig.

virtual1

Så bor man på ön Vaxholm så finns from nu ingen buss som trafikerar nån annan väg än Stockholmsvägen/kungsgatan alls, rätt tamt kan tyckas...

igel

#71
Fast inte om man betänker hur nära Hamngatan/Eriksövägen går Kungsgatan/Stockholmsvägen, och att den ena alltid har minst 20min trafik i var riktning och dessutom in till stan, och den andra har 6 turer om dagen. Framstår (den eventuella) nedläggningen inte som någon större sak.

Från Skutvikshagen (där det är som alldra längst att gå till bussen) är det runt 500m till Timmermansvägens hållplats, det finns ganska många villaområden norr om Stockholms som har längre än så till bussen.

Eftersom linjen  (nästan) aldrig hade några på eller avstigande på sträckan, är den nog knappast saknad av de boende. 

(Ön i fråga heter Vaxön, Vaxholm(en) är den ö kastellet ligger på)

buskörare

Omläggningen var tydligen tänkt som permanent, men pga att man nu förlorat trafiken, valde man bort det. Var svaret jag fick.
Jag ser överhuvudtaget ingen idé med att ha en linje gå Eriksövägen/Hamngatan. Underlaget är väl knappt 2 påstigande/v där och avståndet upp till Vaxholmsvägen/Kungsgatan är marginellt längre.

Maven

Omläggningen borde väl inte ha något att göra med bytet av entreprenör?

buskörare

Det är ju de som kör, som bestämmer. Här gör man väl valet att inte göra nått åt linjen.