Volvo i västerled.

Startat av Ingwar Åfeldt, 01 mars 2015, 20:10:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

På min dagliga morgonpromenad här i Phoenix såg jag för andra gången på kort tid denna Volvobuss. På bakstammen märkt Volvo 9700. Någon som vet några data på 9700? Bussen ser ny ut. Volvo (och ännu mer Scania) bussar är en sällsynthet i de här trakterna.






M v h
Ingwar

Ersa

Svårt att le när man se den minst sagt traditionella delade vindrutan med lodräta torkarblad! ;D
Vad kan denna ha för växellåda? I-shift eller någon mera USA-traditionell manuell? G8-låda erbjuds väl inte idag?

Kurra-Gurra

Är det inte så att det är lagkrav i USA att bussar måste ha delad framruta?  :D

ResVille

prova denna Länk till Prevost som ägs av Volvo så hittar du fakta om 9700 i USA Canada. Kan den vara byggd i Mexiko?
http://volvo9700.com/product#SALES

Ingwar Åfeldt

Tack för alla svar! Jag gjorde lite efterforskning på nätet. Volvo 9700 tycks vara den enda bussmodell Volvo säljer i USA. Sannolikt byggd i Canada av Prevost, som ägs av Volvo. Motorn är 6-cylindrig på 435 hkr. Den har en I-shift växellåda (12 hastigheter). Bredd 259 cm, längd 13,7 m, höjd 368 cm. Byggd av rostfritt stål och aluminium.

Edit: Så vitt jag vet är det inte lagkrav på delad framruta. Att bussen har delad framruta framhålls i Volvos reklam.

Ersa

#5
Det är inte särskilt snyggt med delad framruta på en turistbuss, men det ger verkligen fordonet ett mer brutalt och kraftigt utseende. Personligen föredrar jag delad framruta och lodräta torkarblad på linjevagnar.

yngrot

Vore ju trevligt om Volvo  kunde fås med delat ruta även i Sverige 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 07 mars 2015, 13:14:18 PM
Vore ju trevligt om Volvo  kunde fås med delat ruta även i Sverige

Nobinas 8500 i 006x-serien fick ju delad vindruta och separat skyltskåp för att köparen beställde detta. Vilket Volvo levererade efter vissa protester.
Däremot lär 8900 inte gå att få med detta tillval. Tyvärr!