Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

bjorn.lovdahl

Bara invänta en drös överklagningar nu då

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 november 2021, 20:06:36 PM
Bergkvarabuss 3 årsavtal började juni 2020 och går ut juni 2023

Det är den fetmarkerade formuleringen jag inte för ihop.

Dagens operatör Bergkvarabuss kommer att om avtalet står sig lämna över trafiken till Buss i Väst AB med Gotlandsbuss AB som underleverantör.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Danielpet

Är väl lite gotländskt formulerat ;) På svenska blir det om ingen överklagar avtalet.

Bussmicke

Okej då är jag med.

Sen blir intressant  att se om det drivs som förra gången Gotlandsbuss och delägare eller om det bara blir Gotlandsbuss.
Några av bolagen finns kvar som Tottes, Stenberg och Persson som jag såg i oktober. Jag vet inte om något bolag finns kvar vilande som är redo att aktiveras igen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Priserna (avrundat till hela mkr)

Bivab 975 mkr
Flexbuss 1011 mkr
Bergkvarabuss 1037 mkr
Nobina 1067 mkr
Mohlins 1122 mkr

Följande kvalificerade företag avstod från att lämna bud

Connect Buss Söne
Karlsson Buss i Vaggeryd
Keolis
VY Buss

Lars-Håkan_E

Region Gotlands Trafikupphandling som offentliggjordes i slutet på november har i dagarna överklagats till Förvaltningsrätten i Stockholm av trean i upphandlingen Bergkvarabuss.

Med hänsyn till sena förändringar i förfrågningsunderlaget (B.la strukna Elbussar) yrkar BKB att upphandlingen ska göras om.

(Mål FR 33471/21 för den som är intresserad)

Bussmicke

Vilken skräll. Snarare regel än undantag att överklaga.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BSB101

Om jag förlorat en affär värd hundratalsmiljoner eller miljarder kronor och jag ansåg att något inte gått rätt till skulle jag också överklaga. Antalen överklaganden som vinner gehör visar även på att upphandlarna måste bli bättre på sitt jobb. Detta är extra viktigt när man hanterar skattepengar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 december 2021, 14:37:55 PM
Region Gotlands Trafikupphandling som offentliggjordes i slutet på november har i dagarna överklagats till Förvaltningsrätten i Stockholm av trean i upphandlingen Bergkvarabuss.

Med hänsyn till sena förändringar i förfrågningsunderlaget (B.la strukna Elbussar) yrkar BKB att upphandlingen ska göras om.

(Mål FR 33471/21 för den som är intresserad)

Region Gotlands genmäle på de påståenden som framförts i begäran om överprövning är i korthet att några elbussar aldrig varit på tal från avtalsstart och att det därför aldrig skett någon förändring av förfrågningsunderlaget.

Dessutom nämns att 3-4 veckor (beroende på varifrån man räknar) har funnits att justera ett "felaktigt" anbud eftersom alla budgivare inbjöds till prisförhandling/möjlighet att justera priset. Överklagande part har avstått från denna möjlighet.

Min gissning är att hur utgången i Förvaltningsrätten än blir kommer förlorande part säkerligen gå vidare till Kammarrätten med begäran om prövningstillstånd.

Tyvärr har alla trafikupphandlingar på Gotland (Linje/Skol) som genomförts de senaste 15 åren förutom 2 (Visby skol 2008 resp 2019) överprövats minst 1 ggr vardera och 2 av dessa har fått göras om, vad man kan lära sig av detta är att det är väldigt svårt för en liten aktör att trots konsulter skriva ett förfrågningsunderlag som aldrig kan misstolkas eller påstås ha misstolkats.


BSB101

Handlar inte om att skriva ett förfrågningsunderlag som inte kan misstolkas, allt kan misstolkas. Det handlar om att upphandlaren ska skriva ett avtal som följer lagstiftningen. Dessa två är vitt skilda saker. Om ens upphandlingar gång på gång blir överklagade kan det vara läge att börja fundera på om man har tillgång till rätt kompetens.

HB

Branschen har sedan lång tid tagit fram modellavtal för bussupphandlingar. Följer man dessa har man minimerat risken för överklaganden. Det förutsätter dock att såväl politiker som tjänstemän håller sina fingrar i styr och inte hittar på egna bilagor. Alla bilagor finns att studera  på  https://www.svenskkollektivtrafik.se/partnersamverkan/modellavtal--bilagor/

S Svensson

I detta kan man kanske hålla med. Men det finns ett fel i resonemanget ! Tanken är att politiker och vissa andra skall ha ett inflytande på hur man skall handla upp. Det är därför man en gång fick igenom att det skulle bli upphandling.

HB

Både politiker och tjänstemän har ett stort inflytande, och också ett stort ansvar i vad man ska handla upp. Linjer, deras utbud,taxor etc. Hur man ska handla upp har vi till stor del lagar som reglerar.

Det är därför modellavtalen tagits fram. För att ge politiker och tjänstemän stöd i att handla upp så att att lagar följs, och för att också hjälpa den upphandlade myndigheten så att man inte skriver in fördyrande särkrav. Att göra en kostnadseffektiv upphandling borde vara något som alla borde uppskatta.

BR

Nu har man startat ny upphandlingsrunda för bland annat linje 31 (Umeå - Hemavan) och Norrlandskusten (Umeå-Skellefteå - Luleå - Haparanda).

Allt detta vann ju Boreal men som förlorade efter överklagan och har nu lärt sig att alla papper ska vara på svenska.

Buss_Lund

Hej god fortsättning

Skånetrafiken ska gå ut offentligt besked vem som vann i Lund stadsbusstrafiken och spårvagnstrafiken den 15 januari ca 13 dagar kvar tills vi får veta vem som vann de blir spännande
Jag hoppas på arriva och keolis ska vinna Lund stadsbusstrafiken