Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Som jag skrev i går så är det inte fallet.

Ersa

I princip får väl huvudmän (inte bara länstrafikbolag, utan även kommuner och universitet m.fl.) ställa vilka särkrav de vill, och ibland ställs faktiskt krav på bl.a tidigare vana. Det kan vara krav på att man utför liknande verksamhet inom Sverige idag, eller åtminstone har gjort detta någon gång under de tre-fyra senaste åren. Så man kan i praktiken stänga ute vilken aktör man vill, bara man riktar kraven tillräckligt långt. Speciellt om avtalen är på 8-10 år kan man se till att den som drev verksamheten förra gången inte kan återkomma, genom att sätta årtalen för vana lägre än åratalen för nuvarande avtalstid.

I praktiken används ju dock inte detta mot storbolag som har gott om pengar till jurister, och därför kan överklaga alla upphandlingar där det gått dåligt. Men medelstora och mindre bolag kan man resna bort effektivt på detta sätt

Knallhatt

Keolis vinner upphandling om Lunds stadstrafik

Uppdraget innehåller två delar, dels stadstrafik med buss och dels spårtrafik mellan Lund och forskningsanläggningen ESS. Spårvägen mellan Lund och ESS, Lundaexpressen, är en satsning på framtidens kollektivtrafik i ett av Lunds mest trafikerade stråk.

https://news.cision.com/se/keolis-sverige/r/keolis-vinner-upphandling-om-lunds-stadstrafik,c3476770

Buss_Lund


homer

Är det bara gröna stadsbussar Keolis vunnit i Lund eller ingår även Gula bussar?

Walter

Gröna bussar och spårvagnar. Regionlinjerna upphandlas separat. Vy har idag drygt 60 bussar för trafiken. Förutom att det blir eldrift ska linjenätet bli nytt när avtalet börjar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

https://www.bussmagasinet.se/2022/01/fyra-foretag-konkurrerade-om-lund/

Vy erbjöd lägen anbud men Skånetrafiken valt Keolis eftersom Keolis visa bättre kvalitet än Vy. Jag är nöjd med Keolis.

Walter

Kvaliteten i anbuden är ju inte nödvändigtvis den du upplever som resenär hos idag utan teoretisk beskrivning av hur de ska bedriva arbetet i det kommande avtalet.

Intressant lista med de som var med i första svängen och med tanke på diskussionen här i tråden om tidigare erfarenheter av spårtrafik så har väl både Bergkvara och Nobina ansetts inte kunna lämna anbud men de har bevisligen kvalificerat sig i alla fall. Vy får väl anses kunna trafiken bäst vilket avspeglas i anbudspriset men lyckas inte försvara trafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Det finns inga krav på att företaget i sig måste ha kört spårvagn tidigare (vilket jag nämnde i ett annat inlägg) däremot att man på något av flera sätt ska ha haft erfarenhet av spårtrafik vilket man kan uppfylla på en hel mängd olika sätt, antingen genom någon/några nyckelpersoner eller genom samarbete med annan aktör.

Vad gäller kvalitén är det mycket riktigt från anbudet tagen teoretisk kvalité och inte något reellt, den som ljuger bäst brukar ha bäst lycka där.

Bussmicke

Citat från: Buss_Lund skrivet 10 januari 2022, 17:06:38 PM
https://www.bussmagasinet.se/2022/01/fyra-foretag-konkurrerade-om-lund/

Vy erbjöd lägen anbud men Skånetrafiken valt Keolis eftersom Keolis visa bättre kvalitet än Vy. Jag är nöjd med Keolis.

Hurra, äntligen. Hoppas det står sig. Synd sprack i Kristanstad
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buss_Lund

Finns möjlighet VY kan överklaga den besluten men jag hoppas inte vy ska överklaga då det blir tråkig allt ska göra om.
Vy har chans att vinna Landskorna stadsbuss upphandling under detta året.

Gano

Med detta sagt är Vy utslagna ur Skåne. I december övertas den lilla trafik Vy idag har i Hässleholm (stads + en regionlinje) av Nobina. Samtidigt är Lund snart historia för Vy med, om inga överklaganden sker då.

virtual1

Vys stadsbusstrafik decimeras också, hade man inte vunnit Jönköping så hade det sett riktigt illa ut då man utöver Hässleholm och Lund även tappar Gävle snart.

Gano

Gävle stadstrafik tappar man väl ändå inte? Var väl avtalstart där för bara två år sedan när de fick sina nya Solaris. Tänker du kanske på den regionupphandling som genomfördes där, som fick dras tillbaka? Den gällde väl ändå inte Gävle stadstrafik.

virtual1

Nej, du har rätt! Det var resten av Gästrikland som försvann där till Transdev...