Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

virtual1

Hoppas detsamma, men tror mer realistiskt är Bergkvarabuss eller Nobina...

Buss_Lund

Det skulle blir intressant om bergkvarabuss och Nobina ta över spårvagnstrafik vi får se men hörde att det är krav nya avtal att företaget ska ha erfarenhet att köra spårvagn tex Nobina och bergkvarabuss har inte erfarenhet det men vi får se

Buzzlover

Citat från: virtual1 skrivet 02 januari 2022, 23:12:35 PM
Hoppas detsamma, men tror mer realistiskt är Bergkvarabuss eller Nobina...
Om det dessutom är krav på erfarenhet inom spårväg är nog Arriva rätt realistiskt, Arriva skulle nog vara det erfarenhetskrav eller inte då dom redan kör en bit och har en del historia inom Skånetrafiken.
Järnväg/Spårväg har ju Arriva gott om erfarenhet om med Östgötapendeln, Roslagsbanan och Nockeby/Tvärbanan som några exempel.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

B10M

Ingen har nämnt Transdev, de har ju mängder av erfarenhet av spårvägstrafik.

Buss_Lund

Då blir troligen är arriva eller transdev ska får Lund stadsbusstrafiken samt spår eftersom dom har haft lång erfarenhet spårvagnstrafiken än VYbuss har idag

virtual1

Keolis ska inte räknas ut heller, man kör mycket spårtrafik i Europa

Bussmicke

Keolis körde Norrköping spårvagn under namnet Busslink.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buss_Lund

Även Bergen keolis kör spårvagn fortfarande sen 2010 tror jag

Lars-Håkan_E

Det finns flertal varianter på sätt att uppfylla detta även om man inte själv ha kört spårtrafik tidigare, så man ska inte räkna bort någon aktör.
Det finns även aktörer ute i Europa som är intresserade av den svenska marknaden.

S Svensson

Vi skall väl inte misströsta. Nobina är en avknoppning till SJ som kört spårtrafik sedan länge. Vy är det som tidigare hette Norske statsbaner som kört spårtrafik sedan 1855.
Sedan är jag lite tveksam om vissa saker. Måste det vara någon som mer eller mindre klappat spårvagnarna. Trots allt finns det flera personer som känner till spårvagnstrafik. Sedan behövs kvalitetstänkande i form av kunskap om detta. Det är bra att känna till  kvalitetssteknik.

Bussmicke

Citat från: Buss_Lund skrivet 03 januari 2022, 17:00:32 PM
Även Bergen keolis kör spårvagn fortfarande sen 2010 tror jag
Tror inte Keolis kör spårvagn Bergen för man har bara kört det sedan något år tillbaks

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buss_Lund

Såg i Danmark stad där keolis också köra spårvagn där så keolis har också erfarenhet för spårvagn men om keolis får Lund trafik då de blir första gången för keolis Sverige trafiken spårvagnstrafiken

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 03 januari 2022, 19:52:01 PM
Tror inte Keolis kör spårvagn Bergen för man har bara kört det sedan något år tillbaks

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Jodå, Bybanen körs ju av Keolis, men jag är osäker på om det uppdraget ingår i busskontraktet som Keolis startade upp för drygt ett år sedan.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Där ser man, tack för den rättelsen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Verkar vara många här som menar att bara ett etablerat spårvagnsföretag kan vinna spårvagnstrafiken i Lund. Men är det nån substans i det? Får man verkligen hindra att nya företag tar sig in på marknaden genom att kräva att de redan är etablerade?