Volvo system o 8500.

Startat av Möllers, 20 september 2007, 23:29:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 25 september 2007, 08:54:52 AM
Visst delades 315/SkEx5 mellan Buss Persson och Linjebuss från början. Linjebuss körde turerna från Lund och Buss Persson från Simrishamn. Jag kan inte påminna mig att vi hade någon speciell buss för denna linje från början, är inte riktigt säker på exakt när vi började köra den. Det kan säkert ha varit så att någon annan buss användes precis i början när 2176-2183 var på ingång. 1302 användes som reserv när ingenting annat fanns, det var annars vår ordinarie 999-buss.
Vilken? 712? Minns att det kördes en Scania CN112-ledbuss på 999. Det blev väl en Volvoled senare? Användes den på 315? Man fick ju inte köra in i Kristianstads län med MLT-bussar.

Citat från: Peter L skrivet 25 september 2007, 08:54:52 AM
Utöver 2176-2180, 2183 användes 2053 och 0080 i denna trafik.
Vad var 0080 för buss?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 28 september 2007, 15:43:43 PM
Vilken? 712? Minns att det kördes en Scania CN112-ledbuss på 999. Det blev väl en Volvoled senare? Användes den på 315? Man fick ju inte köra in i Kristianstads län med MLT-bussar.
Vad var 0080 för buss?

Scania-ledbussen på 999 var 710, MLT-lackad Scania CN112. Volvoleden du tänker på är 791 eller 792 som användes lite av och till 999 under senare tid då många resenärer var att vänta och ledvagn behövdes. Anledningen till att just dessa två ledvagnar användes var att övriga ledvagnar var 2,60 m breda och inte tillåtna att köra in i Danmark med. 791-792 var 2,55... Dessa användes givetvis inte på 315 eftersom det skulle vara vita Expressen-lackade bussar på denna linje. Dock har jag själv kört SkEx 5 med 2567 (en gullackad B10BLE-70B) dagen efter det brann i 2176 på garaget. Den enda vita bussen som var körbar var 2053 och den började koka på min första tur... Apropå ingenting alls finns 791-792 idag i Växjö, syns ofta på linje 145 till Ljungby.

0080 var en SkåneExpress från tidigare KLT-län (tillsammans med 0079), en Volvo B10M-70B Ajokki Express från 1991. Ingen höjdare att köra direkt.

På dina övriga frågor så vill jag minnas följande:

KLTs SkåneExpress och MLTs X-linjer harmoniserade väl inte riktigt i definitionen antar jag. Vissa X-linjer var väl för korta för att anses som SkåneExpress med krav på toalett etc, dessutom med krav på hög turtäthet. Därav Pendel-begreppet.

2175 var placerad i Ystad och kom samtidigt som övriga bussar. 2172-2174 var placerade i Kristianstad/Hörby för trafiken på SkEx2. 2171 kom senare till Lund från Ängelholm där den under en tid körts av Swebus i samband med bytet av trafikavtal Ängelholm - Växjö. Vet inte i vilken ordning dessa senare blev gullackade. Dessa bussar är väl spridda runt idag, några finns kvar i Lund nerklassade som regionbussar och kör bl.a. linje 160 och 162, någon finns i Malmö eller Sjöbo och kör linje 176.

2181-2182 var mycket riktigt MLT-lackade utan toalett med placering i Malmö. De kördes bl.a. på linje 176 mellan Malmö och Sjöbo. Har ingen aning om varför just dessa i serien skiljer sig från de andra ("mitt i serien" så att säga). Däremot tror jag inte att den Skånegula lacken hade gjort entré när dessa levererades. De första bussarna i Lund med den gula lacken var 2203-2204 samt 2403-2404. 2204 flyttades till Ystad nästan direkt efter leverans.

129 och X400 har säkert någon form av koppling efter vad du skriver, vet inte om linje 490 dessutom hänger ihop med dessa eller om det alltid har varit nattbussen mellan Lund och Hörby. Före min tid...



Svemicke

#17
Citat från: Peter L skrivet 28 september 2007, 23:00:19 PM
Scania-ledbussen på 999 var 710, MLT-lackad Scania CN112. Volvoleden du tänker på är 791 eller 792 som användes lite av och till 999 under senare tid då många resenärer var att vänta och ledvagn behövdes. Anledningen till att just dessa två ledvagnar användes var att övriga ledvagnar var 2,60 m breda och inte tillåtna att köra in i Danmark med. 791-792 var 2,55... Dessa användes givetvis inte på 315 eftersom det skulle vara vita Expressen-lackade bussar på denna linje. Dock har jag själv kört SkEx 5 med 2567 (en gullackad B10BLE-70B) dagen efter det brann i 2176 på garaget. Den enda vita bussen som var körbar var 2053 och den började koka på min första tur... Apropå ingenting alls finns 791-792 idag i Växjö, syns ofta på linje 145 till Ljungby.

0080 var en SkåneExpress från tidigare KLT-län (tillsammans med 0079), en Volvo B10M-70B Ajokki Express från 1991. Ingen höjdare att köra direkt.
Denna minns jag. Den användes även på SkEx5. Minns att jag åkte en av dem hem från Tomelilla en gång. Motorn stannade då bussen skulle svänga ner vid Stadsbiblioteket i Lund. En rätt så kraftig sväng. Kan det stämma? De gick väl förbi Bankgatan, Stortorget, ner i Sankt Petri Kyrkogata, Clemenstorget för att sedan ta S:t Laurentigatan upp till Lasarettet? Nu går väl linjen en annan väg även inne i Lund?

Citat från: Peter L skrivet 28 september 2007, 23:00:19 PM
På dina övriga frågor så vill jag minnas följande:

KLTs SkåneExpress och MLTs X-linjer harmoniserade väl inte riktigt i definitionen antar jag. Vissa X-linjer var väl för korta för att anses som SkåneExpress med krav på toalett etc, dessutom med krav på hög turtäthet. Därav Pendel-begreppet.

2175 var placerad i Ystad och kom samtidigt som övriga bussar. 2172-2174 var placerade i Kristianstad/Hörby för trafiken på SkEx2. 2171 kom senare till Lund från Ängelholm där den under en tid körts av Swebus i samband med bytet av trafikavtal Ängelholm - Växjö. Vet inte i vilken ordning dessa senare blev gullackade. Dessa bussar är väl spridda runt idag, några finns kvar i Lund nerklassade som regionbussar och kör bl.a. linje 160 och 162, någon finns i Malmö eller Sjöbo och kör linje 176.
2175 finns väl i Häsleholm idag? Eller är det Kristianstad? 2178 har jag åkt mellan Malmö och Sjöbo på linje 176. Tror det var i våras.

Citat från: Peter L skrivet 28 september 2007, 23:00:19 PM2181-2182 var mycket riktigt MLT-lackade utan toalett med placering i Malmö. De kördes bl.a. på linje 176 mellan Malmö och Sjöbo. Har ingen aning om varför just dessa i serien skiljer sig från de andra ("mitt i serien" så att säga). Däremot tror jag inte att den Skånegula lacken hade gjort entré när dessa levererades. De första bussarna i Lund med den gula lacken var 2203-2204 samt 2403-2404. 2204 flyttades till Ystad nästan direkt efter leverans.

129 och X400 har säkert någon form av koppling efter vad du skriver, vet inte om linje 490 dessutom hänger ihop med dessa eller om det alltid har varit nattbussen mellan Lund och Hörby. Före min tid...
X400 upphörde väl vid länssammanslagningen? Då kom väl SkEx1 och 2 istället?

490 minns inte jag som något annat än nattbuss mellan nämnda orter.

Finns depån kvar ute på Kalkstensvägen? Den var nybyggd då jag var där. Linjebuss hade precis flyttat dit då.

En liten parentes: Det visade sig att en kollega till mig här på Borås Lokaltrafik var verksam som chaufför på Linjebuss i Lund 1994-1999. Jag hade precis hunnit att sluta där när hon började, men vi har en del gemensamma bekanta. Fast om de chaufförerna minns mig idag vill jag låta vara osagt. Det är ju snart sju år sedan vi bytte ord med varandra på vägen mellan Tomelilla och Lund. De såg i alla fall till så jag hann med 130 19.45 från Lund till världsmetropolen Arlöv. Mycket trevliga förare som körde där.

Skulle vara kul att åka ut till Gastelyckan och se depån igen. Det är ju 15 år sedan jag var där nu.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Pickos

Citat från: Svemicke skrivet 29 september 2007, 14:44:35 PM
Finns depån kvar ute på Kalkstensvägen? Den var nybyggd då jag var där. Linjebuss hade precis flyttat dit då.

Skulle vara kul att åka ut till Gastelyckan och se depån igen. Det är ju 15 år sedan jag var där nu.

Den låg kvar igår i alla fall........ ;D
1:a Korinthierbrevet 10:15

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 29 september 2007, 14:44:35 PM
Denna minns jag. Den användes även på SkEx5. Minns att jag åkte en av dem hem från Tomelilla en gång. Motorn stannade då bussen skulle svänga ner vid Stadsbiblioteket i Lund. En rätt så kraftig sväng. Kan det stämma? De gick väl förbi Bankgatan, Stortorget, ner i Sankt Petri Kyrkogata, Clemenstorget för att sedan ta S:t Laurentigatan upp till Lasarettet? Nu går väl linjen en annan väg även inne i Lund?


Stämmer alldeles utmärkt. Numer går SkEx 5 från Centralen upp till Lasarettet, sedan Tornavägen ner till Dalbyvägen. Passerar inte stadskärnan och Bankgatan överhuvudtaget.

Har för övrigt ingen aning om var de olika bussarna finns numer, men Stoffe kanske har koll på aktuella placeringar?

X400 försvann när SkEx1 och 2 kom ja, precis som X300 och X315 blev utbytta mot SkEx6 och 5.

Får man lov att fråga var din kollega på BL heter? Vi måste kört tillsammans under den perioden eftersom jag körde på Linjebuss 1994-2003. Du kan maila mig om du inte vill skriva i forumet.

Linjebuss har kvar sin depå på Kalkstensvägen. Arriva hade sina bussar där när man tog över stadstrafiken, men Bergkvarabuss valde som bekant sin nya depå i Toftanäs/Malmö istället. Till kommunens stora besvikelse eftersom man räknat med att sälja naturgas även fortsättningsvis.

blubb

#20
Citat från: Peter L skrivet 30 september 2007, 01:17:05 AM
Stämmer alldeles utmärkt. Numer går SkEx 5 från Centralen upp till Lasarettet, sedan Tornavägen ner till Dalbyvägen. Passerar inte stadskärnan och Bankgatan överhuvudtaget.

Har för övrigt ingen aning om var de olika bussarna finns numer, men Stoffe kanske har koll på aktuella placeringar?

X400 försvann när SkEx1 och 2 kom ja, precis som X300 och X315 blev utbytta mot SkEx6 och 5.

Får man lov att fråga var din kollega på BL heter? Vi måste kört tillsammans under den perioden eftersom jag körde på Linjebuss 1994-2003. Du kan maila mig om du inte vill skriva i forumet.

Linjebuss har kvar sin depå på Kalkstensvägen. Arriva hade sina bussar där när man tog över stadstrafiken, men Bergkvarabuss valde som bekant sin nya depå i Toftanäs/Malmö istället. Till kommunens stora besvikelse eftersom man räknat med att sälja naturgas även fortsättningsvis.


Fördelningen ser ut nåt så här
2171 Lund, Region
2172 Kristianstad, Region
2173 Ystad (sjöbo), Express
2174 Lund, Express
2175 Ystad, Region
2176 Lund, Express
2177 Ystad (sjöbo), Region
2178 Ystad (sjöbo), Region
2179 Kristianstad, Region
2180 Lund, Region
2181 Ystad, Region
2182 Ystad Region
2183 Lund, Region

Sen fanns det ytterligare en expressbuss i Lund innan med nummer 2004 sen hade Ystad även 2045 som express

Peter L

Citat från: blubb skrivet 30 september 2007, 17:59:40 PM
Fördelningen ser ut nåt så här
2171 Lund, Region
2172 Kristianstad, Region
2173 Ystad (sjöbo), Express
2174 Lund, Express
2175 Ystad, Region
2176 Lund, Express
2177 Ystad (sjöbo), Region
2178 Ystad (sjöbo), Region
2179 Kristianstad, Region
2180 Lund, Region
2181 Ystad, Region
2182 Ystad Region
2183 Lund, Region

Sen fanns det ytterligare en expressbuss i Lund innan med nummer 2004 sen hade Ystad även 2045 som express

Visst, hur kunde jag glömma 2004...ingen höjdare det heller, en Carrus Fifty från 1992.

Bussmicke

2004 kom väl från Göteborgstrkten om jag minns rätt, GL Lila?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: blubb skrivet 30 september 2007, 17:59:40 PM
Fördelningen ser ut nåt så här
2171 Lund, Region
2172 Kristianstad, Region
2173 Ystad (sjöbo), Express
2174 Lund, Express
2175 Ystad, Region
2176 Lund, Express
2177 Ystad (sjöbo), Region
2178 Ystad (sjöbo), Region
2179 Kristianstad, Region
2180 Lund, Region
2181 Ystad, Region
2182 Ystad Region
2183 Lund, Region

Sen fanns det ytterligare en expressbuss i Lund innan med nummer 2004 sen hade Ystad även 2045 som express
Tackar! Kul att se att de fortfarande är kvar i Skåne. Och aktiva.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 30 september 2007, 01:17:05 AM
Får man lov att fråga var din kollega på BL heter? Vi måste kört tillsammans under den perioden eftersom jag körde på Linjebuss 1994-2003. Du kan maila mig om du inte vill skriva i forumet.

Linjebuss har kvar sin depå på Kalkstensvägen. Arriva hade sina bussar där när man tog över stadstrafiken, men Bergkvarabuss valde som bekant sin nya depå i Toftanäs/Malmö istället. Till kommunens stora besvikelse eftersom man räknat med att sälja naturgas även fortsättningsvis.

Mail om kollegan finns i Din inkorg.

Finns det någon verkstad och tvätt kvar ute på Gastelyckan? Veolia leasar väl servicen på bussarna nu och har väl lagt ut all tvätt på entreprenad?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -