Peter Ödéns bildskatt - del 7

Startat av Ulf Rådeström, 24 oktober 2010, 13:49:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Den här gången på Jarlaplan med en ommålad ex SJ-buss nr 0927 > SL H80 6927.
Det har visats en bild av Kent Skoog innan här tror jag där bussen inte ännu var ommålad och hade gamla regnumret BB441 kvar - lägger ut den med.
Kan även ses här med övrig info http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15721




Stefan P

Hej

Hur många ledbussar byggdes av den här sortens buss?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 25 oktober 2010, 17:46:53 PM
Hej

Hur många ledbussar byggdes av den här sortens buss?

mvh Stefan P
25 stycken till SJ, nr 0958-0982, och 2 stycken till Vaxholms Trafik, dvs inalles 27 stycken.

Stefan P

Hej

Finns det inte en sådan ledbuss bevarad någonstans?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 25 oktober 2010, 18:14:09 PM
Hej

Finns det inte en sådan ledbuss bevarad någonstans?

mvh Stefan P


Två till och med! SSS har en SJ-vagn, SvOf har en av Vaxholmsvagnarna. Största skillnaden är att SJ-vagnarna var 16 m, Vaxholmaren är 18m

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2010, 19:29:07 PM

Två till och med! SSS har en SJ-vagn, SvOf har en av Vaxholmsvagnarna. Största skillnaden är att SJ-vagnarna var 16 m, Vaxholmaren är 18m

SJ-vagnarna var mer exakt 16.695 m långa enligt SJ:s typblad, dvs ca 1.3 m kortare än Vaxholmsbussarna.

Peter Öden

Hej !

Vad gäller Volvo B 58 ledbussar så har jag sett beteckningen B 58-525 T ?
Skulle denna beteckning vara synonym med SJ-bussarna ??

Mvh Peter Ö

Tommy H

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2010, 19:29:07 PM
Två till och med! SSS har en SJ-vagn, SvOf har en av Vaxholmsvagnarna. Största skillnaden är att SJ-vagnarna var 16 m, Vaxholmaren är 18m

Är det 0972 som SSS har? Den vagnen stod iallafall uppställd bredvid lokstallarna i Malmköping för minst femton år sedan och var då i allt annat än fint skick. Har den gjorts iordning nåt efter det isåfall?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Björn Forslund

Citat från: Tommy P skrivet 25 oktober 2010, 20:20:16 PM
Är det 0972 som SSS har? Den vagnen stod iallafall uppställd bredvid lokstallarna i Malmköping för minst femton år sedan och var då i allt annat än fint skick. Har den gjorts iordning nåt efter det isåfall?

Jo, det är den. Fotade den själv i Mkp för en massa år sedan. Hur det är med skicket idag får någon mera initierad redogöra för.

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 25 oktober 2010, 20:08:45 PM
Hej !

Vad gäller Volvo B 58 ledbussar så har jag sett beteckningen B 58-525 T ?
Skulle denna beteckning vara synonym med SJ-bussarna ??

Mvh Peter Ö
Det stämmer bra. Axelavståndet var 5.25 m på dessa. På 18-metersbussarna var det 5.5 m.

groenis

När kom rampkopplingen modell UWE Norrköping på dessa?

En kul modell att köra men ungarna i Hässelby hatade mig när jag började köra den som en rallytrimmad 142'a när snön kom.

/Lennart

Mats Karlsson

Tack för rättelsen! Det stämmer när jag tänker efter. Minnet förbleknar med åren, tyvärr...

Björn Forslund

Innebär det att axelavståndet mellan andra o tredje axel kortades motsvarande? Påverkade det svepet från leden isåfall? VTAB-lederna är ju inget man ger sig in med på trånga gator med snäva svängar...