Peter Ödéns bildskatt - del 5

Startat av Ulf Rådeström, 03 oktober 2010, 09:29:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
Efter ett litet uppehåll är serien tillbaka igen!

Den här gången med en SJ/SL-buss.
Bussen är en Volvo B58-60/Hägglund från 1966.

Statens Järnvägars Biltrafik 0822
AB Storstockholms Lokaltrafik H80 6822
Mer info om bussen hittar du här: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15575

Bilden är tagen på Norra Bantorget i Stockholm 1970-talet.


//Uffe

Björn Forslund

Busstypen som räddade Volvo som busstillverkare! Det var SJ:s stora beställning av B58:or som vände den negativa synen på bussar i volvoledningen.
Byråingenjör Tage Johansson vid SJ övertalade Volvo att göra en förbättrad B755:a och lade en stor beställning på busschassin, även ledvagnar kom att byggas med B58.
SL tog över det mesta av dessa volvobussar 1969 (dock ej ledvagnarna)

Mats Karlsson

Och av en ren händelse hade svenska Försvaret beställt en ny pansarbandvagn från Hägglunds där Volvo hade fått i uppgift att utveckla en liggande variant av den nya 10-liters turbomotorn som skulle komma att hamna i lastbilarna F88 och N88. I princip var det bara att plocka över motorn till busschassit! Ett stort tack till vårt svenska Försvar!! Annars hade nog inte Volvo funnits kvar som busstillverkare.

Stefan P

Hej

Trevlig bussbild på Karlskoga Lokaltrafik hade vi fyra st. likadana var roliga att köra.
Vad är det för buss till vänster på bilden?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Jodå, de fyra Karlskoga-bussarnavar säkert lika trevliga att köra som alla andra Scania BF från den tiden, men de hade tyvärr den tunga bakaxeln med stenhård fjädring, så åkkomforten baktill var hemskt stötig och hoppig. Folk klagade vilt.

Bussen till vänster i bilden är en Mercedes O302.

Stefan P

Hej

Hade alla Volvo bussarna Wilson låda?
Vet någon vad länge 22, 23 ,26, 27 fanns kvar i Karlskoga?


mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 04 oktober 2010, 15:52:09 PM
Hej

Hade alla Volvo bussarna Wilson låda?
Vet någon vad länge 22, 23 ,26, 27 fanns kvar i Karlskoga?


mvh Stefan P

Bussarna av just den typ som visas på bilden ovan hade Wilsonlåda, medan andra hade manuell låda. Det var kunden som bestämde vilken låda som satt i.

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 04 oktober 2010, 15:52:09 PM
Vet någon vad länge 22, 23 ,26, 27 fanns kvar i Karlskoga?

mvh Stefan P
De togs ur trafik 1984 och såldes under 1985. Nr 22, 23 och 27 hamnade hos Rosa Bussarna och nr 26 i Fjugesta.