Bilder fra VBK

Startat av Vidar, 30 januari 2010, 20:04:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 februari 2010, 21:48:50 PM
De två senaste bussarna, skyltade Östersund, borde vara Eric Enflo:s bussar Z450 och Z480. Volvo B61505 levererade 1961. Märkligt nog står det V-ratt i leveranslistan från VBK, men det stämmer ju inte på de här bussarna?

Det var väl först när högertrafikövergången spikats 1963 som man började köpa bussar med ratten på vänster sida, så uppgifterna måste väl vara fel. 1961 var det fortfarande högerstyrt som gällde och Dagen H något helt abstrakt.

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 februari 2010, 21:48:50 PM
De två senaste bussarna, skyltade Östersund, borde vara Eric Enflo:s bussar Z450 och Z480. Volvo B61505 levererade 1961. Märkligt nog står det V-ratt i leveranslistan från VBK, men det stämmer ju inte på de här bussarna?
Det är helt säkert Enflos bussar Z450 och Z480. De levererades 20 nov 1961, dvs en vinterdag, vilket stämmer med bilden. Chassinumren var 615-4860 för Z450 och 615-4861 för Z480. Karossnumren var 964 och 965, men jag vet inte i vilken ordning.
En liten fundering är varför bakljusen är olika placerade på bussarna? Kan det ha något med olika bagagerum att göra?

Z450 såldes 1971 till Busstrafiken Bräcke-Östersund. Den bör ha fått nytt reg.nr år 1972. Kan det ha varit CDS940?
Z480 såldes 1965 till Bodens Omnibus där den fick reg.nr BD558 / AMM468.

V-ratt i leveranslistan stämmer väl bra? Bussen levererades ju med rattplacering för vänstertrafik.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 februari 2010, 08:56:40 AM
Det är helt säkert Enflos bussar Z450 och Z480. De levererades 20 nov 1961, dvs en vinterdag, vilket stämmer med bilden. Chassinumren var 615-4860 för Z450 och 615-4861 för Z480. Karossnumren var 964 och 965, men jag vet inte i vilken ordning.
En liten fundering är varför bakljusen är olika placerade på bussarna? Kan det ha något med olika bagagerum att göra?

Z450 såldes 1971 till Busstrafiken Bräcke-Östersund. Den bör ha fått nytt reg.nr år 1972. Kan det ha varit CDS940?
Z480 såldes 1965 till Bodens Omnibus där den fick reg.nr BD558 / AMM468.

V-ratt i leveranslistan stämmer väl bra? Bussen levererades ju med rattplacering för vänstertrafik.

Aha, det menas att bussen är avsedd för vänstertrafik, inte att ratten sitter till vänster. Det förklarar ju saken...

Stefan P

Hej

Jag undrar över om hur många VBK bussar med resp. Volvo och Scania chassin som Länstrafiken i Örebro Län köpte in?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

VBK hos Länsbussarna i Örebro län:
Inv.nr 324 Scania B56 år 1966, köpt beg. från Åkerstrands, Lindesberg
Inv.nr 352-363 Volvo B58 år 1976-77
Inv.nr 415-418, 420, 421 Scania BR116 år 1979
Inv.nr 419, 422-426 Volvo B58 år 1979
Inv.nr 475 Mercedes LPLO1013 år 1980, köpt beg. från Müntzing, Askersund

Detta blir summa 26 VBK-bussar, varav 7 Scania, 18 Volvo och en Mercedes.




bilomnibussen

Hej! Trevliga Länsbussbilder, jag har kört flera av dem, lite höga och mjuka i gången. Vagn 419 var inte en VBK, det var den första Ajokki 5000D hos Länsbussarna, chassi B58. Hamnade senare hos ett skolbussföretag i Helsingborg som strax övertogs av Arriva vill jag minnas.
Mvh Jan G


Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 februari 2010, 15:55:08 PM
Hej! Trevliga Länsbussbilder, jag har kört flera av dem, lite höga och mjuka i gången. Vagn 419 var inte en VBK, det var den första Ajokki 5000D hos Länsbussarna, chassi B58. Hamnade senare hos ett skolbussföretag i Helsingborg som strax övertogs av Arriva vill jag minnas.
Mvh Jan G

"Skolbussföretaget" var Ödåkra Buss, som såldes till Bus Danmark vilket i sin tur blev till Arriva.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)