Linje 601 Norrgården

Startat av Viking, 02 februari 2009, 20:38:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Den här synen såg jag mycket under min uppväxt:

H57 4933 stannar strax till vid Norrgårdens hållplats i Vallentuns





Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Fredrik Klint

Trevligt! Vikdörrar och allt...

Viking


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mange_buss

Den här modellen var väl rätt ovanlig i Sthlm, eller??

Snygg bild, för övrigt  ;D

yngrot

Men tyvärr köptes inte flera eller ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

j-a

Hägglundsmärke och Wiima,hur hänger det ihop??

j-a

Ok,den märkningen har jag aldrig tänkt på :)

Mange_buss

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2009, 20:57:28 PM
Beror på ...

31 stycken, 30 led och 1 normalbuss (och ytterligare en 1 normalbuss av tätortsutförande på prov)

Så pass ändå... Har aldrig sett dessa på foton...

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2009, 21:33:33 PM
Hägglunds samarbete (Busstillverkningen etc) upphörde sedan


Det var väl så att Hägglunds mer eller mindre överlät sina order på Wiima för att kunna avsluta busskapitlet?

Viking

Visst är väl chassit även på denna ledvagn (och alla tidigare Hägglundare) byggda av Hägglunds?

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Peter Öden

Hej !

En liten fråga bara, vad spelade Hägglunds för roll i dessa Wiima-bussar ?

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Dörrautomatik kanske? Har för mig att jag läst det någonstans.

christian berg

Just denna buss är väl också det mest långlivade SL haft i trafik, den gick mig veterligen sista gången i trafik som ersättning för Roslagsbanan 1996, dvs 21 år efter leverans. Gick nästan bara norr om stan förutom ett gästspel i Björknäs i slutet av karriären. Två vagnar fanns för några år sedan kvar i Sverige i privat ägo, 4922 och 4934.

Christian B

Mikael T Nilsson

Mycket fin bild! Just 4933 ska enligt mina anteckningar varit den sista H57:an i trafik hos SL. Det ska ha varit kring 1995. Jag tror att vagnen fick förlängt "liv" på grund av Roslagsbaneersättningstrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 04 februari 2009, 14:17:28 PM
Just denna buss är väl också det mest långlivade SL haft i trafik, den gick mig veterligen sista gången i trafik som ersättning för Roslagsbanan 1996, dvs 21 år efter leverans. Gick nästan bara norr om stan förutom ett gästspel i Björknäs i slutet av karriären. Två vagnar fanns för några år sedan kvar i Sverige i privat ägo, 4922 och 4934.

Christian B

Aha, det var så sent som 1996 vagnen gick i trafik. Enligt mina anteckningar har H57:or under en kortare tid även varit stationerade i Ribby för ersättningstrafik för Nynäsbanan/pendeltåg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.