Linje 340 Blasieholmen

Startat av Viking, 16 januari 2009, 19:38:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Jag har för mig att denna linje gick några år, på sommaren, mellan Blasieholmen och Drottningholms slott.


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Max W

Jo, det var en av SL:s "specialtrafiklinjer" och den gick mellan Grand Hotel och Drottningholmsteatern de dagar man hade föreställning där. Minns inte exakt när den upphörde, men tror den försvann i början på 1980-talet.
Andra "Speciallinjer" var t.ex. linje 880 Klarabergsviadukten-Nynäshamn i anslutning till Gotlandsfärjan. Den linjen körs väl av Flygbussarna numer?
Max Widell

Mikael T Nilsson

Fin bild på en av SL Brommas många H10:or. Även SL Mälaröarna/Tappström utförde trafiken på speciallinje 340.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

De fanns en annan speciallinje, 350 Gamla stan-Tappström. Båtlinje
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2009, 21:29:30 PM
De fanns en annan speciallinje, 350 Gamla stan-Tappström. Båtlinje

När rullade den?

Bussmicke

90-talet fanns den i alla fall.
Vanlig SL-taxa men tyvärr åkte jag aldrig den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Viking

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2009, 21:34:42 PM
90-talet fanns den i alla fall.
Vanlig SL-taxa men tyvärr åkte jag aldrig den.

Som du tidigare skrev så var väl det en båtlije. Det var Strömma Kanalbolaget som hade den på entreprenad och oftast gick just MS Strömma Kanal eller MS Skokloster på linjen.

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Max W

Citat från: Viking skrivet 02 februari 2009, 09:06:02 AM
Som du tidigare skrev så var väl det en båtlije. Det var Strömma Kanalbolaget som hade den på entreprenad och oftast gick just MS Strömma Kanal eller MS Skokloster på linjen.
Båtlinjen Du tänker på hade nr 350. Den gick på prov ett tag. Linje 340 var som vi tidigare sagt i denna tråd en "Speciallinje" mellan Blasieholmen (Grand Hotel) och Drottningholmsteatern och den trafikerades bara i samband med föreställningar på teatern. En enda hållplats på asträckan hade den och det var på Vasagatan vid Centralstationen. Det var säkert specialtaxa också på den. Rättare sagt är jag ganska säker på det.Jag ansvarade för linjemätningarna inom SL 1967-1990 och jag vill minnas att denna speciallinje lades ned ett bra tag innan mitt linjemätningsuppdrag upphörde.
Max Widell