Trafik i Örebro län i "egen regi"

Startat av homer, 18 januari 2022, 21:54:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Jag beklagar självfallet om mitt uttryckssätt missförstås, vilket inte är avsiktligt. Däremot anser jag nog att om man väljer att delta i en diskussion, oaktat det är ur ren intressesynpunkt eller utifrån en professionell synvinkel, bör man också vara beredd på att kunna föra den dialog som ofta krävs för att klargöra faktiska omständigheter! Och kanske mer grundläggande, att man följer diskussionsämnet genom att läsa igenom de inlägg som förekommer och tar del av såväl åsikter som faktaredovisningar!

Med det sagt, det är skillnad på åsikt och fakta! En åsikt blir inte fakta enbart för att man fått för sig att det är så, eller att man av någon anledning intalat sig själv att det handlar om en faktauppgift för att i en förlängning kunna befästa den personliga åsikten eller uppfattningen som en sanning! Väljer man sedan att sprida åsikten som fakta kan det förstås få konsekvenser, i vissa fall mycket stora beroende på var det sker! Nu är ju detta i huvudsak ett ganska oskyldigt forum med fokus på ett hobbyintresse hos de flesta medlemmar, varför risken är förhållandevis liten, om inte obefintlig. Det betyder däremot inte att en närmast avsiktlig spridning av en felaktighet i syfte att påvisa en åsikt som sanning bör lämnas utan avseende, eftersom andra medlemmar kan välja att fästa tilltro till den skapade sanningen. Alltför få ägnar sig tyvärr idag åt faktakontroll eller källkritik!

De faktauppgifter jag redovisar i mina inlägg är naturligtvis inget som på något sätt är taget ur luften, utan utgår från den insyn som trots allt föreligger i sammanhanget samt förstås publikt tillgängliga faktauppgifter som t ex BR's rapport. I det förhållandet fakta saknas eller på annat sätt inte går att styrka, exempelvis om Svealandstrafikens verksamhet visar sig billigare, dyrare eller hamnar på samma nivå som anbudsupphandlad trafik, konstaterar jag istället att förhållandet förblir ett frågetecken tillsvidare - av de skäl som redovisats i tidigare inlägg! Ditt inlägg om ideologier och nedskärningar framfördes som fakta, och med all sannolikhet avsiktligen för att kunna befästa din personliga uppfattning som sanning, trots att det handlar om direkta felaktigheter - och som också redovisats i tidigare inlägg. Hade du däremot framfört dessa som en åsikt, d v s "min uppfattning är att egenregi eller upphandling är en ideologisk fråga, eller att besparingskravet förmodligen beror på återtagandet i egen regi", hade förhållandet varit annorlunda.

Återigen, jag beklagar om min respons i ditt fall kan ha uppfattats på det sätt som du beskriver, vilket inte var avsikten. Men jag vill ändå framhålla vikten av att läsa förekommande inlägg och skilja på åsikt och fakta - och att skillnaden också tydliggörs!

Bussmicke

Undrar om de områden man inte kör i egen regi, helt eller delvis, kommer att göra det överhuvudtaget. Nån som vet?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Med trafik i egen regi borde regionen gå miste om alla viten. Ett lågt prisat (men inte förkastat) anbud i kombination med saftiga viten är en bra kombination för regionen. Nya elbussar och tätare trafik ger ändå fler nöjda kunder än förut. Win win win. Men hur mår trafikutövaren?

Erling.L

Min fundering är hur är scheman o tjänster för förarna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

BSB101

Viten som behöver betalas betyder att trafikutföraren inte har gjort det man avtalat om, knappast något att sträva efter eller se som något bra. Kollektivtrafiken måste väl ändå vara till för resenärerna inte att regionen ska hiva in viten?

Christer K

Sh
Citat från: Erling.L skrivet 16 mars 2022, 12:57:51 PM
Min fundering är hur är scheman o tjänster för förarna
De har olika scheman vissa arbetar m - f, vissa 4 dagar, vissa 3 dagars. Några kör endast dagtider och vissa kör endast kvällar och nätter. Trafiken startar runt 04.00 och slutar runt 03.00 beroende på veckodag.
Svealandstrafiken äger samtliga depåer i länet, utom den i Kumla som troligtvis ägs fortfarande av Widermans.
De kör nu trafik i Askersund, Kumla och Örebro. Vissa turer kör Connect bus och Nobina kör Nora och Hällefors.
Bergkvara kör på uppdrag av Svealandstrafiken. Idag 25/3 körde Västanhede en buss åt Svealandstrafiken till Fellingsbro.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussmicke

314 Frövi körs av Bergkvarabuss med MAN från Skåne.
324 körs av Västanhede Trafik med Omniexpress fd. Boreal.

Connect bus kör Askersund 700, 751 en kvällstur och 750.
Connect bus kör Lindesberg, Laxå och Kumla (701, 710)
Frågan är om och när Svealandstrafiken tar över det Connect bus kör.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Monty

Ett problem i sammanhanget är att "Huvudmannen" (Numera den Regionala Kollektivtrafikmyndigheten) t.ex. i Region Stockholm, inte längre har den trafik(planerar)kompetens som de hade när trafiken kördes i egen regi. Det kan vara lite vågat att, som numera, låta den som kör trafiken också, i praktiken, få bestämma utbud m.m. när "någon annan" betalar...

Fredrik Gelin

Fast det är ju inte riktigt så att entreprenörerna får köra hur mycket och vad man vill även om man planerar trafiken själv.
Huvudmännen har ju fortfarande kontrollfunktioner som ser till att entreprenörerna håller sig till överenskomna förutsättningar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Resenären

Fast nog borde en av idéerna vara att integrera organisationerna - varför skall man annars ha egen regi?

S Svensson

Jag vet inte riktigt hur det är med trafikförsörjningsplanerna. Men förr i tiden hade varje kommun en försörjningsplan. Skolor skulle anges och trafikmedel användas optimalt med bussar,tåg eventuellt andra trafikslag.
Det blev sedan en reform då primärkommuner och landsting inte längre skulle samarbeta utan landstingen skulle äga myndigheten att bestämma själva via det som brukar kallas "länsbolag". Landstingen har bytt namn till det lite intet sägande namnet "regioner". Finns det enbart en region kan det gå bra men om det finns flera olika regioner får man skilja på dem. Sedan är det i  dag planer att slå samman de fd landstingen till större områden eftersom sjukvården behöver samordnas. Går det att separera trafikhuvudmännen och sjukvårdsregionerna ? Västsverige skulle ju få bättre trafik rent geografiskt men gränsöverskridande trafik verkar vara svår att utöva.
Egen trafik vad är det. I dagens Borås Tidning skrivs om egen skoltrafik som innebär att kommunen själv planerar den,men inte riktigt kör själva, utan handlar upp. Sedan är det ibland problem med personbilstrafiken. Sjukresor och färdtjänst skall ju vara "kollektivtrafik" och detta innebär att bilarna kan köra vilken väg som helst. För något år sedan berättade en bekant om en person som varit i Göteborg på läkarbesök att hemresan inte gick raka vägen hem. Det kördes först till Falkenberg och sedan till Älvsered och Skene sedan var man i Hyssna. Likaledes skulle en person i Borås åka till Göteborg. Men resan dit gick över Strömstad och Uddevalla. Jag kan förstå att man åker dit först eftersom det kan vara svårt med körtiden om man åker till Göteborg först. Ibland tar det lång tid där beroende på avstängning. Så det finns kommuner som vill sköta trafiken själv. Vad tycker läsarna om det hela. Blir det billigare att sköta själv ? Egen upphandling eller t o m att även köra själv ? Tack !

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

Linjerna i stråket Tegnerlunden-Rudbecksgatan-Universitetet-Brickebacken - dvs linjen som går från Mellringe resp Vivalla mot Universitetet resp Brickebacken. I Rudbecksgatan börjar en del bli klart.

Bussmicke

Aha, trodde det bara var en linje (ett linjenummer) det gällde.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.