Buss-Snack
Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ted Selander skrivet 24 oktober 2021, 10:54:40 AM
-
En låda som nyligen öppnats, efter närmare 40 år, visade sig innehålla en hel del tidningsklipp från transportområdet.
I de övre lagren hittade jag detta ur Aftonbladet. Klippet är inte daterat, men en annons på baksidan indikerar nov-/december 1968.
Det där med försäkringsvärdet är intressant - hur vanlig var en sådan konstruktion?
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/8/903/2ce/129/e22/4ae/ff0/c9d/207/671/b31/fcb/406/415.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
Uppgift om vagnsnumret finns kanske i ett annat arkiv?
-
Tack Ted,
torde vara H34 4375 som den 18 december 1968 klockan 19.25 på linje 185 tur i kurvan vid Larsbodavägen / Säfflegatan inte tog styrning, utan gick rakt igenom ett staket och ut i diket. Bussens front demolerad.
Vagnen avregistrerades därefter och kom i trafik först igen 21 januari 1970 efter renovering.
Vagnen var Hammarby trogen och en bekant har noterat den 5 februari 1977 "taket löst". Vagnen avställdes 21 februari 1977 kom ej åter i trafik.
-
Vinterdäck på bussar i SL-trafiken, har man det nu för tiden?
-
Tack Ted,
torde vara H34 4375 som den 18 december 1968 klockan 19.25 på linje 185 tur i kurvan vid Larsbodavägen / Säfflegatan inte tog styrning, utan gick rakt igenom ett staket och ut i diket. Bussens front demolerad.
Vagnen avregistrerades därefter och kom i trafik först igen 21 januari 1970 efter renovering.
Vagnen var Hammarby trogen och en bekant har noterat den 5 februari 1977 "taket löst". Vagnen avställdes 21 februari 1977 kom ej åter i trafik.
Tack, vagnen var således ur trafik hela 1969. Taket blev tydligen inte heller förstärkt.
-
Bussar som körs i SL-trafik nu för tiden, är inte på något sätt undantagna den nationella lagen om vinterdäck för fordon över 3500 kg.
-
Offtopic:
Har man inte fortfarande all-rounddäck i SL-trafiken?
Det hade man i alla fall förr.
Byta till vinterdäck på alla bussar i SL-land låter både dyrt och tidskrävande på verkstadsnivå...
-
Det har man nog säkert på vissa håll, inget hindrar ju dock att dessa är godkända för vinterbruk
-
Trafikbeställarna har ofta krav minsta mönsterdjup på godkända däck för vinterbruk, detta utlöser en hel del aktivitet på bussdepåerna, det förekommer även att däckleverantörena monterar vinterdäcken.