Nya 8700LE till Stenungsund

Startat av Patrik Henriksson, 26 maj 2007, 08:54:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Henriksson

Förutom de sista 8500:orna till Kungsbacka stod tre finskbyggda enkelaxlade Volvo 8700 B7RLE i Kareby för en vecka sedan. 384-386 blir de första ersättarna till de B10M/Säffle som successivt fram till i höst lämnar Stenungsund för att bli skolbussar på Orust (efter en visit i Säffle där de får bälten eftermonterade). En av finnarna är nu i trafik, och de andra två bör komma igång under veckan.

Jag vet inte om B7RLE finns med I-Shift, men dessa hade i alla fall vanliga tråkautomater.


I Kungsbackabussarna saknades gardiner från leverans, men de kommer att hängas in vad det lider. I dessa tre syns det dock inga gardinhållare, så det blir kanske inte roligare än såhär. Även finnarna verkar ha gått över till den nya platsmodulen med LED-läslampor, och det lär ju spara lite batteri.


Nyleverans innebär att man gör bäst i att kontrollera alla skyltarna när texterna laddats i, och i det här fallet gick det bra.


Lördagkvällen och -natten fortsatte för min del i buss 60.

Busstobbe

Så trevligt, men som jag förstod det skulle Orusttrafiken även skaffa in en eller två B7RLE att ha som skolbussar på Orust också? Eller har jag läst fel?

Omni

Hej Patrik!
Vet du vilken buss som är vilken kontra regnr och invnr?
Uffe

Patrik Henriksson

Citat från: Busstobbe skrivet 26 maj 2007, 09:21:38 AM
Så trevligt, men som jag förstod det skulle Orusttrafiken även skaffa in en eller två B7RLE att ha som skolbussar på Orust också? Eller har jag läst fel?

Det lär bli fler 8700 på Orust, men i första hand för att ersätta alla Scania/Lahti Flyer från 1998.

Citat från: Ulf Rådeström
Vet du vilken buss som är vilken kontra regnr och invnr?

384 AFZ269
385 AFZ273
386 AFZ279

Busstobbe

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 26 maj 2007, 14:20:52 PM
Det lär bli fler 8700 på Orust, men i första hand för att ersätta alla Scania/Lahti Flyer från 1998.

Okej. Lite synd, för Flyerbussarna är verkligen trevliga att åka i.

Johan B

"Jag vet inte om B7RLE finns med I-Shift, men dessa hade i alla fall vanliga tråkautomater."

I-Shift endast till 12-litersmaskinerna om man inte ändrat nyligen. Synd kan tyckas att man bara valde 7-liters, fast ska man tänka ekonomiskt bör de räcka i kortvagnar. Notera förutom nya läslampsmoduler att man gått över till annan typ av upphängning för bagagehyllorna. Hoppas denna skramlar mindre än den förra. Snygga bussar för övrigt och trevligt med interiörbilder ;D!



Jan

Håller med dig att automat inte är så kul :-\ Dock så måste företagen sjära i kostnaderna och 12 liters med automat är dyra att köra med. Därför väljer man 7 liters men då utan I skift.
I branschen 37 år

Omni

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 26 maj 2007, 14:20:52 PM
Det lär bli fler 8700 på Orust, men i första hand för att ersätta alla Scania/Lahti Flyer från 1998.

384 AFZ269
385 AFZ273
386 AFZ279


Tackar!

Johan B

Förresten, hur kommer det sig att dessa byggdes i Finland? Trodde all 8700-tillverkning skedde i Polen. Finns det någon särskild anledning (t ex Polen bygger inte på B7 eller liknande)?

Johan Hansson

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 26 maj 2007, 08:54:35 AM
Förutom de sista 8500:orna till Kungsbacka stod tre finskbyggda enkelaxlade Volvo 8700 B7RLE i Kareby för en vecka sedan. 384-386 blir de första ersättarna till de B10M/Säffle som successivt fram till i höst lämnar Stenungsund för att bli skolbussar på Orust (efter en visit i Säffle där de får bälten eftermonterade). En av finnarna är nu i trafik, och de andra två bör komma igång under veckan.

Jag vet inte om B7RLE finns med I-Shift, men dessa hade i alla fall vanliga tråkautomater.


I Kungsbackabussarna saknades gardiner från leverans, men de kommer att hängas in vad det lider. I dessa tre syns det dock inga gardinhållare, så det blir kanske inte roligare än såhär. Även finnarna verkar ha gått över till den nya platsmodulen med LED-läslampor, och det lär ju spara lite batteri.


Nyleverans innebär att man gör bäst i att kontrollera alla skyltarna när texterna laddats i, och i det här fallet gick det bra.


Lördagkvällen och -natten fortsatte för min del i buss 60.

Hur går det för bussarna idag??
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer

Finns de någon som har erfarenhet av både Säffle (8500) och carrus (8700) vad gäller hel och halvljus, vilken modell som har de bästa? carrus verkar ha så jä-la små lampor att minsta lilla skit gör att de blir svart på en gång

Kinslayer

Citat från: homer skrivet 29 november 2007, 21:33:22 PM
Finns de någon som har erfarenhet av både Säffle (8500) och carrus (8700) vad gäller hel och halvljus, vilken modell som har de bästa? carrus verkar ha så jä-la små lampor att minsta lilla skit gör att de blir svart på en gång

Det är f*n så mycket bättre ljus på 8700 än 8500 även om man kan tro tvärtom.....Helljuset är hyfsat på 8500 men halvljuset är ju kriminellt dåligt. Så tycker jag ( och alla chaufförer i Skövde) i alla fall

Oweborka

Citat från: Kinslayer skrivet 30 november 2007, 10:27:32 AM
Det är f*n så mycket bättre ljus på 8700 än 8500 även om man kan tro tvärtom.....Helljuset är hyfsat på 8500 men halvljuset är ju kriminellt dåligt. Så tycker jag ( och alla chaufförer i Skövde) i alla fall
Hej jag kör i Hudik och våra 8700 vagnar har otroligt dåligt ljyse hel som halv. Och Volvo har bytt lamporna för de har haft problem med reflektorerna sa de. Men det blev ej bättre snarare sämre .

Anders L

Fina bilder och fina bussar.

De 9700 som vi har i Värmland har tack och lov fyra rejäla extraljus på taket  ;D. Problemet är bara att när man bländar av så blir det kolmörkt  :-\.

Vad jag har hört så är halvljusen på 9700 och 8700 så små därför att de är i första hand gjorda för xenon-lampor som inte utvecklar någon värme. Halogenlampor blir egentligen för varmt för dessa små reflektorer.


buss-tobbe

Skönt att dom får in 8500!!

/Tobbe