Scania CN13CLL MaXCi - En Stockholmsikon och historisk tillbakablick

Startat av Bussmicke, 13 augusti 2014, 13:58:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag tänkte starta en historisk tillbakablick på en busstyp som har varit så otroligt vanlig i Stockholmstrafiken. Måste erkänna att det känns lite konstigt nu när alla är borta, det gick mycket snabbt på slutet.
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde tidigare var ju att jag ett tag var trött på att se en o samma typ i hela stan, Det var för lite variation, de var för många. Synd att Solaris inte fick stanna.Då hade variationen varit större och det hade varit lite trevligare att vandra på stan när man inte såg samma sak hela tiden. Nu har ju MAN övertagit Maxci roll och variationen är åter ringa, för att inte säga nästan obefintlig.
Nåväl, allt har ju en orsak till varför det är som det är.

Vi börjar med de allra första två bussarna som kom tidigt 1993. Jag kommer så väl ihåg att jag tom. ringde till Hornsberg och frågade om de var ute. 2/2 1993 var bara ena ute. Nästa fick jag ta några dagar senare.
De kallades först H17N och nummer 40xx, året efter ny littera H18 och senare samma år även nya nummer 50xx.











//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Strömblad

Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2014, 13:58:17 PM
Hoppas detta påbörjade bildsvep är lite plåster på såren till Ted S och alla andra.

Strålande Micke  :)
Ser fram emot fortsättningen...
/J



Jona

Tack ser framemot fler bilder. Är det även en linjetillbakablick du ska göra, eftersom denna tråd endast innehöll bussar på linje 62.

Fina bilder i alla fall, mumma för ögonen, ser gärna mer.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Att det var linje 62 var bara en slump.  Har inte reflekterat över det.  Nää,  det är bussarna oberoende av linje det gäller.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

4021 och 4022 gick bara på 62an de första åren, vilket förklarar bristen på linjevariation i bildsvepet.

Bussmicke

Finns det någon anledning till detta?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats W

Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2014, 20:37:13 PM
4021 och 4022 gick bara på 62an de första åren, vilket förklarar bristen på linjevariation i bildsvepet.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2014, 20:54:50 PM
Finns det någon anledning till detta?




Det fanns ett beslut av Centrala Regionen att bussarna skulle trafikera linje 62 på grund av det höga antal äldre utmed linjen, de skulle få en buss som var lättare att stiga ombord i.
Kommer ihåg att det var ett inslag i ABC-nytt om bussarna och att de kunde niga så att golvet kom i nivå med hållplatsen (nästan).

Bussmicke

Pensionärslinjrn och krycklinjen har jag hört linjen kallas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christian berg

Tack för mycket fina bilder! Av någon anledning hade linje 62 alltid samma bussar under dessa år. Förutom dessa två nykomlingar var det H2 5723-31 som trafikerade linjen.

Hälsningar

Christian B

yngrot

Härliga bilder för en MaxCi fantast som vi är många av på detta forum  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: christian berg skrivet 14 augusti 2014, 08:26:13 AM
Tack för mycket fina bilder! Av någon anledning hade linje 62 alltid samma bussar under dessa år. Förutom dessa två nykomlingar var det H2 5723-31 som trafikerade linjen.

Hälsningar

Christian B
Hur länge pågick detta med samma bussar?

Ingen som vet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Fortsätter tråden, idag med 5001. Skannade in bilden  på 5001 på nytt för den gamla höll inte måttet. Nu har vi en snggare bild.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Underbara bilder! Svart istället för rött ovanför fönstren på de första MaxCi-bussarna, riktigt snyggt!