Protestlista mot nya busstrafiken

Startat av Nicklas Vasa, 30 oktober 2007, 15:42:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

I dagens lokalblaska kan man läsa att boende i bostadsområdet Forssa i Borlänge, som tillhör Kvarnsvedens vårdcentral, inte längre kan ta bussen till vårdcentralen, då bussen nu går en annan sträckning, så man har samlat in protestlistor....

Det där blev fel, jag menar på www.dalarnastidningar.se

Omni

Jahupp...det var många som inte accepterar beslutet om omläggningen skriver tidningen.
Frågade tidningen om personerna i fråga hade lust o öppna sin egen plånbok och skjuta till pengar personligen så att dom fick gräddfil till dit dom skulle?

knappast...

Andreas Ljungqvist

Vaa saaa VASA??? Kan inte FN fixa detta tror du???

76

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 30 oktober 2007, 21:06:37 PM
Vaa saaa VASA??? Kan inte FN fixa detta tror du???

På den gamla goda tiden hade minsann bussen gått precis dit du vill. Och så hade den handlat mjölk åt dig också.

Ersa

Hur ser statistiken över resande ut?
Man kan ju göra som här i Umeå, dvs köra tomma bussar ut till varenda liten vårdcentral i stan. Försöker operatören komma med förslag på uträtning av vissa linjer och därmed dra in de hållplatser som nästan aldrig har några på- och avstigande resenärer, ropar man högt "NEJ" från kommunen.

Ulrik Berggren

Citat från: Verspieder skrivet 30 oktober 2007, 21:26:03 PM
Hur ser statistiken över resande ut?
Man kan ju göra som här i Umeå, dvs köra tomma bussar ut till varenda liten vårdcentral i stan. Försöker operatören komma med förslag på uträtning av vissa linjer och därmed dra in de hållplatser som nästan aldrig har några på- och avstigande resenärer, ropar man högt "NEJ" från kommunen.

Hehe ;D En eloge till LLT som vågade dra in busshållplatsen vid Björkskatans vårdcentral, trots alla klagomål! MEd resultatet att resandet från Björkskatan ökade med 20 procent...

/UB

Nicklas Vasa

Utan vetskap om ovanstående, så mejlade jag faktiskt ett förslag om ändringar i linjesträckningarna i Kvarnsveden i Måndags, både till Dalatrafik och kommunen....

....för att få en bättre täckning i området.

robbes

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2007, 16:56:57 PM
Utan vetskap om ovanstående, så mejlade jag faktiskt ett förslag om ändringar i linjesträckningarna i Kvarnsveden i Måndags, både till Dalatrafik och kommunen....

....för att få en bättre täckning i området.

Mailade du fn med eller är det vita huset soim gäller nu?

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2007, 16:56:57 PM
Utan vetskap om ovanstående, så mejlade jag faktiskt ett förslag om ändringar i linjesträckningarna i Kvarnsveden i Måndags, både till Dalatrafik och kommunen....

....för att få en bättre täckning i området.

-------------------

Enligt Dalatrafik är det kommunen som gått in för att få linjerna att gå "rakare" (vad menas?). På andra linjer har boende sagt ifrån att dom inte vill ha bussar utanför häcken osv.
Det är nog ett fåtal som klagar och några som skriver på, utan att läsa vad dom skriver på...
Ägna tiden åt att se hur trafiken på Stationsgatan flyter (eller inteflyter?) istället.

Johan

Jessika

Nu hittade jag inte artikeln ifråga så jag vet inte vad det stod - men jag har svårt att förstå raljerandet i denna tråd? En busslinje dras om, några medborgare upplever det som negativt, man engagerar sig genom en namnlista o.s.v. Vad är problemet? Är det inte alldeles utmärkt att folk engagerar sig i stadsplaneringsfrågor? Är det något att driva med (som jag uppfattar att vissa gör här)? Om det är så att linjedragningen faktiskt har förbättrats så har man uppenbart inte lyckats förmedla det till alla. Och om det är så att linjen måste dras om av ekonomiska skäl så måste man ju naturligtvis även kommunicera ut det till alla berörda och visa på alternativ. De flesta kommuner eftersträvar faktiskt en förbättrad kommunikation med medborgarna och VILL att folk ska engagera sig.

Citat från: Verspieder skrivet 30 oktober 2007, 21:26:03 PM
Man kan ju göra som här i Umeå, dvs köra tomma bussar ut till varenda liten vårdcentral i stan. Försöker operatören komma med förslag på uträtning av vissa linjer och därmed dra in de hållplatser som nästan aldrig har några på- och avstigande resenärer, ropar man högt "NEJ" från kommunen.

Jag vet inte riktigt vilka linjer du tänker på? De gånger jag har åkt buss till Dragonens vårdcentral har det alltid varit flera av- och påstigande. Och vad gäller övriga vårdcentraler så innebär det ju bara en extra liten sväng på några meter. Dessutom är ju 80-linjerna tänkta att avlasta färdtjänsten just genom att göra dessa "kringelikrokar". Överhuvudtaget tänker trafikplanerarna ibland lite för "enkelt" här i stan. Det var t.ex. många gamla som drabbades när direktbussarna mellan Berghem och NUS försvann - kort promenadavstånd för unga och friska, men inte om man är äldre och rörelsehindrad.

Visst är det omöjligt att tillgodose allas intressen och visst blir linjesträckningen slutligen en kompromiss, men jag har som sagt väldigt svårt att se något negativt med att medborgare faktiskt tar initiativ till att påverka stadsplaneringen. Det ser jag enbart som positivt.
/Jessika

Nicklas Vasa

Fakta är att nya sträckan på nya linje 3 går "Huvudleden" upp till Kvarnsveden och vänder och går samma väg tillbaka, och alltså knappt berör området ifråga, mot förr då linje 5 gick runt hela området.

Jessika

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 november 2007, 14:35:01 PM
Fakta är att nya sträckan på nya linje 3 går "Huvudleden" upp till Kvarnsveden och vänder och går samma väg tillbaka, och alltså knappt berör området ifråga, mot förr då linje 5 gick runt hela området.

Och det verkar väl vara en försämring och då är det väl inte konstigt om folk reagerar? Då är det upp till kommunens trafikplanerare (eller vem det nu är i Borlänge som gör tidtabellerna) att informera om varför man har gjort denna förändring och hur berörda resenärer kan resa istället. Det är ju deras jobb att sköta sådana frågor.
Fast jag är hemskt osäker på vad hela denna tråd handlar om - verkar vara massa interna skämt också? :-\ Om jag fattar alla rätt så är det några som tycker att de som åker buss ska vara tacksamma för att det går bussar överhuvudtaget och att det är negativt om medborgare tar initiativ till engagemang och påverkan i stadsplaneringen? Men jag kan som sagt ha missförstått.
/Jessika

Nicklas Vasa

Man har ju också förkortat körtiden med 10 minuter, vilket innebär att det inte hinns med att köra runt området, eller in i området överhuvudtaget.

Nicklas Vasa

Johan, det ska bli spännande att se om dessa nya tider går att hålla, när skolorna börjar igen, biltrafiken släpps på, på Stationsgatan, och när halkan kommer....

Minns när Bragefickan fanns, och rödljusen vid Ovanbrogatan, bildade långa köer på stationsgatan, så det blev svårt att med bussen komma ut från fickan i rusningstid....

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 november 2007, 16:28:57 PM
Johan, det ska bli spännande att se om dessa nya tider går att hålla, när skolorna börjar igen, biltrafiken släpps på, på Stationsgatan, och när halkan kommer....

Minns när Bragefickan fanns, och rödljusen vid Ovanbrogatan, bildade långa köer på stationsgatan, så det blev svårt att med bussen komma ut från fickan i rusningstid....

Jag tror att körtiderna är det minsta problemet på de flesta 600-linjerna. Det stora problemet blir Stationsgatan!
Tyvärr har kommunen inte lyssnat på Dalatrafik då man diskuterat planeringen. Detta innebär att det kommer att bli en spännande vinter. Räkna med många och långa köer på Tunagatan pga att det är tjockt på Stationsgatan.

Johan