Bussar med bak plattform

Startat av Stefan P, 13 mars 2013, 18:02:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Finns det några bussar kvar i trafik med bak plattform i Sverige i dag?
Eller har de förvunnit med Länshuvudmännen krav?

mvh Stefan P

Ronald M. Jannesson

Inte i ordinarie trafik iaf. är jag ju ganska säker på. Bakplattform var ju bl.a. Mölndalsbussarnas standardutförande i många år och långt in på 80/90-talet som ju belysts tidigare i andra trådar. Även Kålleredsbussarna hade detta i en del av sina fordon. ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 14 mars 2013, 19:57:56 PM
Inte i ordinarie trafik iaf. är jag ju ganska säker på. Bakplattform var ju bl.a. Mölndalsbussarnas standardutförande i många år och långt in på 80/90-talet som ju belysts tidigare i andra trådar. Även Kålleredsbussarna hade detta i en del av sina fordon. ;)

Borås Lokaltrafik hade det fram till 1995 i tätortsbussarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

I Östersund körde Swebus med övertagna bussar från AB Jämtlandsbuss fram till 31 december 2000. Ett visst antal av deras B10M hade bakplattform.

Joakim Wahlberg

Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

MrH

Vad är en bak plattform?  ???

/MrH

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrH skrivet 15 mars 2013, 13:38:35 PM
Vad är en bak plattform?  ???

/MrH

Bakplattform innebär att den del av bussen som är bakom bakaxeln inte har några stolar utan ett utrymme där man kan stå och/eller placera t ex barnvagnar och tyngre bagage. Ofta är dessutom detta utrymme nedsänkt så att det blir lågt insteg.

Jag illustrerar med två reprisbilder från Grönlands huvudstad Nuuk, där alla bussarna hade bakplattform när jag var där 2008.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Joakim Wahlberg

Finns det plattformsbussar idag (eller är det möjligt att tillverka tro?) med golv i samma nivå som en lågentrébuss har?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Citat från: Joakim W skrivet 15 mars 2013, 15:42:14 PM
Finns det plattformsbussar idag (eller är det möjligt att tillverka tro?) med golv i samma nivå som en lågentrébuss har?

Tyvärr inte. Möjligheten försvann i och med att Volvo lade ner mittmotorkonceptet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2013, 16:04:02 PM
Tyvärr inte. Möjligheten försvann i och med att Volvo lade ner mittmotorkonceptet.

Teoretiskt är det ju möjligt att bygga bakplattform i samma höjd som övriga golvet i bussen eller att bygga den i buss med sidmotor à la Volvo B9S. Därmed inte sagt att jag hoppas på en sådan konstruktion.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 16:05:39 PM
Teoretiskt är det ju möjligt att bygga bakplattform i samma höjd som övriga golvet i bussen eller att bygga den i buss med sidmotor à la Volvo B9S. Därmed inte sagt att jag hoppas på en sådan konstruktion.

15 meter B9S-boggi med normalgolv och fullt med stolar framtill, samt lågentré-plattform bak? :-X Nåja, den kan ju inte få sämre väggrepp än dagens B9S-ledvagn. Måhända blir dem precis lika dåliga på vinterväg.

MrH

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 15:20:52 PM
Bakplattform innebär att den del av bussen som är bakom bakaxeln inte har några stolar utan ett utrymme där man kan stå och/eller placera t ex barnvagnar och tyngre bagage. Ofta är dessutom detta utrymme nedsänkt så att det blir lågt insteg.

Ah, tack för förklaring och illustration!  :)

/MrH

S Svensson

1985 hade Säffle Karossi AB en boggie buss med bakplattform. Denna sågs på parkeringen i Vänersborg på Buss 85 där. Tanken var att just boggieutförandet skulle medföra flera passagerare.  Jag tror att bussen blev SJ 2892 sedan.Men med nytt bakparti.
Jag vet inte om det är möjligt i dag att bygga en boggiebuss med bakplattform. Jag satt och funderade. I princip skulle man då bygga med samma framdel som B9-ledvagn. Men det blir kanske inte så många passagerare.
Kanske någon har foto på Säffles demobuss? Den var inte målad utan gick omålad. Inte ens behandlad som flera SL bussar var på denna tid!

Peter Rost

SL hade en buss med plattform för stående resenärer. Volvo B10M från 1982 (SL H2).

Tidigare tråd, samt två bilder: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40333.0

/Peter

Björn Forslund

Det fanns ju några SL-vagnar i Södertälje som gick på barnvagnsrika linjer och hade stora dörrar och plattform bak. Volvo med Säfflekarosser.