En gammal goding! Keolis 4876

Startat av jbnilsson, 02 maj 2012, 17:10:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson


Keolis 4876     Bullandö


Keolis 4876     Älvsby


Keolis 4876     Älvsby


Keolis 4876     Älvsby


Keolis 4876


Keolis 4876


Keolis 4876


Keolis 4876


Bussgaraget Älvsby

4876  kanske inte är min favoritbuss, men för att vara bland de äldsta bussarna vi har i Nacka/Värmdö, så är den faktiskt helt ok.  Den duger mer än väl till de linjerna den går på. Betydligt trevligare än våra korta Scania-bussar tycker jag.

Ted Selander

Trevliga bilder, bussen ser fräsch ut även invändigt för sina 12 år. Det måste vara en av de första serierna normalbussar som fick det nya Busslinktyget. Det återfinns nu i litet varstans, dock inte under Västtrafiks flagg, litet tråkigt tycker jag.

Fredrik Klint

Omklädda stolar antar jag, den hade väl det blåa Linjebusstyget ursprungligen?

Fredde

Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 maj 2012, 20:40:03 PM
Omklädda stolar antar jag, den hade väl det blåa Linjebusstyget ursprungligen?

Visst är det så! Busmarket har även i denna bussen gjort ett bra jobb!


Ted Selander

Ja, förstås, liten kvällshjärnvurpa. Kan nu inte komma på vilka kortbussar som var först med tyget?

Fredrik Klint

Det kan inte ha varit 4031-4035? H50E och H51E... Eller hade de röda stolar månntro?

De första ledvagnarna med det blågröna tyget måste i alla fall ha varit H34E 5303 och uppåt, levererade 1998.

bjorn_k

Den ser riktigt fräsch och fin ut som sagt var! :-)


På ajFån

Carl Eric

Tummen upp för skyltningen! Fler borde ta efter! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: Carl Eric skrivet 03 maj 2012, 12:03:40 PM
Tummen upp för skyltningen! Fler borde ta efter! :)
Jodå, så länge det är i rätt sammanhang. För SL-omloppen gäller "Ej i trafik" om bussen inte är det. Det kan man tycka vad man vill om, men enhetligt är det ju.

Carl Eric

Citat från: Ted S skrivet 03 maj 2012, 12:13:13 PM
Jodå, så länge det är i rätt sammanhang. För SL-omloppen gäller "Ej i trafik" om bussen inte är det. Det kan man tycka vad man vill om, men enhetligt är det ju.

Jo, i min utopivärld är dock företagsnamnet standard för tomkörningar i omloppen, men det lär förbli en dröm...

Men innebär det att det är förbjudet att tomköra med Keolis-Busslink? I så fall, vilken skada gör det? (Gissar att det är SLs påhitt, men vet du varför? :) )
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MartinMartin

Och om dom inte vill ha bussar med firmanamn på så undrar man ju varför möjligheten finns.....

Nico

Citat från: Carl Eric skrivet 03 maj 2012, 13:59:33 PM
Jo, i min utopivärld är dock företagsnamnet standard för tomkörningar i omloppen, men det lär förbli en dröm...

Men innebär det att det är förbjudet att tomköra med Keolis-Busslink? I så fall, vilken skada gör det? (Gissar att det är SLs påhitt, men vet du varför? :) )

Har aldrig hört att det finns något förbud mot detta. Däremot går ju skylten över till "Ej i trafik" som ett rent defaultläge och vad gäller linjetrafik så handlar det ju i första hand om att informera trafikanterna om att bussen inte trafikerar en viss linjesträckning. Firmanamnen glädjer kanske en å annan entusiast, men rent praktiskt så förvirras nog oftast gemene man av firmaskyltning. Däremot så borde nog defaultläget hellre bara vara en blank/svart skylt då det i så fall är enklare att t.ex. skylta med pappskyltar vid de tillfällen som skyltningen går ned osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

sa0azs


Mikael Ringmarck

Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2012, 21:02:59 PM
Ja, förstås, liten kvällshjärnvurpa. Kan nu inte komma på vilka kortbussar som var först med tyget?

De enda gamla kortvagnar med detta tyg jag kan komma på just nu är 4601-4611. När de kom i slutet på 2003 så var tyget ovanligt.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2012, 15:37:37 PM
Har aldrig hört att det finns något förbud mot detta. Däremot går ju skylten över till "Ej i trafik" som ett rent defaultläge och vad gäller linjetrafik så handlar det ju i första hand om att informera trafikanterna om att bussen inte trafikerar en viss linjesträckning. Firmanamnen glädjer kanske en å annan entusiast, men rent praktiskt så förvirras nog oftast gemene man av firmaskyltning. Däremot så borde nog defaultläget hellre bara vara en blank/svart skylt då det i så fall är enklare att t.ex. skylta med pappskyltar vid de tillfällen som skyltningen går ned osv.

Något generellt förbud finns inte, men på SL:s förarcertifiering (kakan-på-kakan) får man lära sig att bussen ska vara skyltad Ej i trafik på väg till starthållplats, samt från ändhållplats.
Sen är det ju även så att i de mellersta delarna av Stockholms län där SL (och SS) kört i många decennier finns ju inte längre traditionen med olika bussföretag. Nya namn som Veolia, Keolis, Arriva och Nobina ses bara som underliga (latinska?) ord för resenärer längs vägen, som inte har en aning om att de ens är företagsnamn. Eller rentav vet de ens inte om att trafiken är upphandlad och skulle bli lika förvirrade av gamla firmanamn som Swebus, Linjebuss och Busslink. Pga SL:s marknadsföring och kontroll är "allt" SL för dessa resenärer, och man bör inte krångla till det för dem.

Defaultläget borde vara en helt svart skylt, det håller jag med Nico om. Som UL har haft i många år, trots att även de haft ett Init-system länge. Är tekniken helt trasig på en UL-buss förblir skylten helt svart efter uppstart, och går tydligt att komplettera med de traditionella plastskyltarna i vindrutan. Men när tekniken lägger av på SL-bussar så rullar de i linjetrafik runt på gatorna skyltade "Ej i trafik" eller "Klar för trafik", beroende på vad som stod på skylten när den parkerades kvällen innan. Dessutom har alla former av plastskyltar numera utgått från de stora SL-depåerna.