O 162 (GDG Reklamkort) Vistadome

Startat av Ove Bojarp, 28 september 2007, 21:52:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Vad hade 2233 för reg nr ?

GDG hade aldrig någon "lånebuss" i något reklamsammanhang som det skulle kunna vara ?
Jag tänker på bilden i boken, om jag minns rätt var den tagen i samband med någon prisutdelning....

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 18:22:16 PM
Vad hade 2233 för reg nr ?

GDG hade aldrig någon "lånebuss" i något reklamsammanhang som det skulle kunna vara ?
Jag tänker på bilden i boken, om jag minns rätt var den tagen i samband med någon prisutdelning....
EON 041 / fernestad

j-a

Om det är den bussen som har O233 som är på bild i boken så är det 2126

Brollan

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 29 september 2007, 12:02:40 PM
Isåfall är det GDG 2876 EDG 252. Fotot är taget vid Näs slott
mvh Fernestad

Nej, fotot är taget vid Gunnebo slott i Mölndal.

Greger Larsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 18:22:16 PM
Vad hade 2233 för reg nr ?

GDG hade aldrig någon "lånebuss" i något reklamsammanhang som det skulle kunna vara ?
Jag tänker på bilden i boken, om jag minns rätt var den tagen i samband med någon prisutdelning....
Citat från: j-a skrivet 29 september 2007, 18:41:12 PM
Om det är den bussen som har O233 som är på bild i boken så är det 2126

Vet inte om jag uttryckte mej oklart. Bussen på bilden är en Vistadome av första årgången, dvs GDG 2876 eller 2878. Med 99% säkerhet 2876 som senare blev S532/EDG252.

/GL

j-a

Ja du har nog rätt ,jag halkade in på en annan fråga om bussen som var på bild i GDG boken som Wasa frågade om.Det blev ett litet missförstånd där :)

Hans J

Citat från: Esbjörn skrivet 29 september 2007, 17:57:45 PM
Den buss som hade regnr O162 vid övergången till nya systemet fick nummer FHM842.
...men det stämmer inte in på någon av GDG:s VanHooler enligt olika listor.

Kan det vara så att bussen en tid användes som demovagn av VanHoolimportören eller av Volvo innan den togs i trafik av GDG med något annat regnr?
Skylten på sidan skvallrar om något sådant.
Mycket tyder på att bilden föreställer det exemplar som Volvo Svenska Bil AB (Volvos försäljningsorganisation i Sverige) beställde samtidigt som GDG beställde sin första VanHool.
Föraren på bilden är nämligen en känd volvoprofil. Med reservation för att minnet sviker så vill jag tro att det då rör sig om Volvos demovagn som senare överläts till GDG.
I reklamsammanhang vill man ofta få ut bilder så snabbt som möjligt och ofta långt tidigare än det att bussen är trafikfärdig. Registreringsskyltarna kan vara monterade enbart för fotograferingstillfället och behöver inte nödvändigtvis höra samman med bussen. Om så är fallet har man kört bussen till platsen på grönskyltar.

HansJ   
 

 

Nicklas Vasa

Ja, det var då en trevlig bild i alla fall.....