O 162 (GDG Reklamkort) Vistadome

Startat av Ove Bojarp, 28 september 2007, 21:52:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp


     Kan någon ge mig en förklaring till att den har detta reg.nr?
     Det verkar svårt att få fram vilket GDG-nr den skulle kunna ha,
     och vad dess senare regnr blev.  Jag kan inte tyda det som står
     strax ovanför hjulhuset intill dörren.

Ulf Fernestad

Citat från: Ove Bojarp skrivet 28 september 2007, 21:52:20 PM

     Kan någon ge mig en förklaring till att den har detta reg.nr?
     Det verkar svårt att få fram vilket GDG-nr den skulle kunna ha,
     och vad dess senare regnr blev.  Jag kan inte tyda det som står
     strax ovanför hjulhuset intill dörren.
det är ju blinkersen, undrar om det inte är en 20 eller 21-vagn den är ju utan sutrack
mvh Fernestad

Niklas Bygdestam

Kan detta ha varit GDG:s allra första Vistadome? Vilket år kan detta vara?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Fernestad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 september 2007, 01:06:26 AM
Kan detta ha varit GDG:s allra första Vistadome? Vilket år kan detta vara?
Isåfall är det GDG 2876 EDG 252. Fotot är taget vid Näs slott
mvh Fernestad

Ersa

Det står ju "O 162" på skylten.
Finns det inget bilregister bevarat från O-län före 1972?

j-a

I mina listor finns ingen med  O162,däremot en med O169 och det är 2230 men den hade ac

Nicklas Vasa

Dom första modellerna hade väl runda lysen vill jag minnas, och då måste ju detta vara en senare modell.....    eller var det tvärt om.....?

Vill minnas att det finns en bild på en buss med gammla reg nr i "GDG dom första 50" som jag inte heller har kunnat lista ut vilken det är.....

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 15:06:27 PM
Dom första modellerna hade väl runda lysen vill jag minnas, och då måste ju detta vara en senare modell.....    eller var det tvärt om.....?

Vill minnas att det finns en bild på en buss med gammla reg nr i "GDG dom första 50" som jag inte heller har kunnat lista ut vilken det är.....
Orginal är fyrkantiga vanhooler med runda är ombyggda obs detta gäller fram till 2075  alizee karossen har runda som orginal. Även 2876 hade sutrack så därför är jag osäker på om det är den första vanhoolen till GDG på reklambilden
mvh Fernestad

Nicklas Vasa

Skylten bakom framdörren antyder ju att det borde vara en av dom första....

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 17:03:56 PM
Skylten bakom framdörren antyder ju att det borde vara en av dom första....
Jo :-\ den har jag också lagt märke till även bakrutan med sin frostrandiga utformning stämmer med tidig modell /Fernestad

j-a

Om man tittar på GDGs årsredovisning från 1968,så finns en bild på 2878 å den bussen har många likheter med den här bilden även om reg nummret är ett annat,och den bussen har också ac.Men fotot på den här vanhoolen är ju taget så ac n kanske inte syns.Även regnummret kan ju ha ändrats ifall fotot är innan leverans

Esbjörn

Den buss som hade regnr O162 vid övergången till nya systemet fick nummer FHM842.
...men det stämmer inte in på någon av GDG:s VanHooler enligt olika listor.

Kan det vara så att bussen en tid användes som demovagn av VanHoolimportören eller av Volvo innan den togs i trafik av GDG med något annat regnr?
Skylten på sidan skvallrar om något sådant.

Ulf Fernestad

Citat från: Esbjörn skrivet 29 september 2007, 17:57:45 PM
Den buss som hade regnr O162 vid övergången till nya systemet fick nummer FHM842.
...men det stämmer inte in på någon av GDG:s VanHooler enligt olika listor.

Kan det vara så att bussen en tid användes som demovagn av VanHoolimportören eller av Volvo innan den togs i trafik av GDG med något annat regnr?
Skylten på sidan skvallrar om något sådant.
FHM var inte det GDG 2976 / Fernestad

Esbjörn

GDG 2976 hade BHM066 enligt både SBH och Mats Karlssons VanHoollista.

Greger Larsson

Bussen bör vara GDG 2876 som senare blev S532 och EDG252. Att det är en Vistadome av första årgången kan man se på vissa detaljer i designen som försvann/förenklades på senare årsmodeller. Bl a den breda aluminiumlisten under frontrutorna som fortsätter runt liksidigt på höger och vänster sida. Lägg också märke till att dörren har samma typ av skjutruta som återfinns på förarsidan. Även bagageluckorna var snyggt utformade med urgröpningar för handtagen.