Rätt buss! Fråga + usel bild

Startat av Jacob, 04 maj 2011, 19:32:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Mycket intressant!!! (Och ännu ett exempel på att man inte ska döma ut nå´n eller något innan man har alla fakta!)

Gäller detta undantag t.ex. RME också? Eller har just EcoPar ett speciellt undantag?

//Danne

Marc

Jag ska inte vara sämre än att be om ursäkt för att jag fattade misstanke! :)
Ett tips i all välmening från en som kört många specialtransporter, lägg alltid tillståndet synligt i vindrutan. I detta fall var det många "uniformerade herrar i lagens tjänst" som höjde på ögonbrynen när ni passerade och sedan parkerade på Strömgatan.

En bild från 3816 som bussen hette i sitt tidigare liv:

Har precis kört morgonturen från Östervåla den 6 juli 2004 och står här parkerad utanför Heby station.

Bussföraren

Citat från: Danne B. skrivet 10 maj 2011, 15:41:42 PM
Mycket intressant!!! (Och ännu ett exempel på att man inte ska döma ut nå´n eller något innan man har alla fakta!)

Gäller detta undantag t.ex. RME också? Eller har just EcoPar ett speciellt undantag?

//Danne

http://www.ecopar.se/files/pdf/_v%C3%A4gverket.pdf


Mats Karlsson

Citat från: Danne B. skrivet 10 maj 2011, 15:41:42 PM
Gäller detta undantag t.ex. RME också? Eller har just EcoPar ett speciellt undantag?

//Danne

Jag tror inte att RME är godkänt som alternativt bränsle för körning i miljözon i och med att det ger högre halter kväveoxider än vanlig diesel. Dessutom är väl RME inte så intressant pga problem med bakterietillväxt i tankar och filter.

Ersa

Citat från: Marc skrivet 10 maj 2011, 16:49:11 PM
Ett tips i all välmening från en som kört många specialtransporter, lägg alltid tillståndet synligt i vindrutan. I detta fall var det många "uniformerade herrar i lagens tjänst" som höjde på ögonbrynen när ni passerade och sedan parkerade på Strömgatan.

Är ju heller inte fel med det röda miljözonstillståndsdekalen (långt ord!) tydligt uppsatt i vindrutan eller vänster sidoruta. Kostar vad jag vet 50 kr/år, men det kan man nog kosta på sig. De märkena passar väldigt bra på gamla bussar! :)

Danne B.

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 maj 2011, 17:36:24 PM
Jag tror inte att RME är godkänt som alternativt bränsle för körning i miljözon i och med att det ger högre halter kväveoxider än vanlig diesel. Dessutom är väl RME inte så intressant pga problem med bakterietillväxt i tankar och filter.

Ok! Tackar!

//Danne

Jacob

Mycket snyggare i VL-lack!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!


RättBuss

Tack för bilderna på vår fina buss i annat lack! Mycket roligt att se!
Och tack för tipsen angående dekal och tillstånd! Kan vara mycket bra att ha så det inte blir några missförstånd.
Vänliga hälsningar, RättBuss