Bussar i norra Finland

Startat av L-G Lassander, 13 februari 2011, 12:06:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Visade igår några bilder från en resa uppe i norra Finland. Några önskade då en fortsättning. Här är den i form av några urplock från de olika orter jag besökte. Alla bilder från resan (+lite till) kan ses på:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/?type=searchtags&search=130211

Vi börjar i Kemi, varifrån man två gånger om dagen kan åka Ajokki Victor till Rovaniemi.


Att visa bild på en Veljekset Salmela kan aldrig slå fel. Här en Scania BF110 Kutter 8 från 1974. Frånsett kylan är det inte lite Malta-känsla över det hela ;)? Men den som vill njuta av dessa åldingar, skynda dig! De börjar bli gamla nu, och en efter en är man tvungen att plocka bort dem ur trafik.


Kemijärvi, 8,5 mil nordost om Rovaniemi, är Finland nordligaste stad. Det sägs även att staden är landets fulaste, belägen på landets vackraste plats. Kanske så. Staden har i alla fall två lokalbussar, som trafikeras av två olika företag. Tilausliikenne K. Tervola kör sin linje med en Kiitokori byggd på Mercedes-Benz Atego chassi.


Och vid garaget fann jag charterbussen, en Scania BF111s Lahti 32.


Rovaniemi tillhör mina favoritstäder. Varför? Det vet jag inte. Där finns i alla fall relativt många bussföretag, och en av dessa är Eskelisen Lapin Linjat. Ett företag som främst är känt för sina långa linjer i norra Lappland, som ofta sträcker sig ända till den norska sida. Däribland Tromsö, Nordkapp och Vadsö. En godsbuss från ifjol stod inne vid stationen.


I Ivalo har såväl Gold Line som Eskelinen bussar stationerade. Men där finns även en lokal trafikant, Kukkolan Tilausliikenne, som i början av detta året fick en sprillans ny Setra S416GT-HD/2. Den fick jag inte på bild. Däremot fick jag deras äldsta buss, en Ajokki Royal som agerade skidbuss i Saariselkä.


Det har importerats över 700 begagnade bussar från Sverige till Finland. Att inte visa några sådana vore därför avigt. R. Sassin Liikenne har försett sig med gamla ATC141.


Åker man linje 70 i Uleåborg kan man vara säker på att få åka gammal svensk buss, alla bussar på den linjen är nämligen importerade från Sverige. Nyaste förvärvet är denna äggbuss från GH Owéns Busstrafik; TNN574.


Men ens i Finland är inte allt gammalt. Det bevisar denna färska 9700 som skulle transportera mig till Kajana.


Och i Kajana sprang jag på en pinfärsk Norge-import, nämligen fd UN27296 från Fjord 1.

Carl Eric

Citat från: L-G Lassander skrivet 13 februari 2011, 12:06:02 PM
Men ens i Finland är inte allt gammalt. Det bevisar denna färska 9700 som skulle transportera mig till Kajana.


Savonlinja?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Kul! Du såg inte "mina" gamla VanHooler stå parkerade någonstans?

killerpop


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Aaah, Scania BF110 Kuttern skulle jag gärna se bevarad.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2011, 13:31:43 PM
Aaah, Scania BF110 Kuttern skulle jag gärna se bevarad.

Den skulle passa fint i Älgviken! :)
Inte ofta man kan hitta en sån buss som gått i linjetrafik konstant fram till idag 2011, och med ett fåtal ägare i historiken.

p.i.s

veljekset Salmela har fortfarande 5st Scania bf 111 Kutter 8 placerade på olika linjer mellan Ranua och Torneå(Haparanda)varav en är i ursprungslack,Nurminens brun.

Peter Andersson

Fina Bilder :-) ATC141 en av Sennans Buss gammla bussar

MVH Peter
X-Län

L-G Lassander

Citat från: Peter Andersson skrivet 17 februari 2011, 18:55:51 PM
Fina Bilder :-) ATC141 en av Sennans Buss gammla bussar

MVH Peter
X-Län

Tackar!
Jo, lackeringen skallrar ju ganska tydligt om ursprunget :)  Snygg lack, men man kunde väl hitta på något eget ändå...

yngrot

Även Finland har övergett rullbanden . Går det överhuvudtaget att få rullband längre??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Allt går att nytillverka, bara köparen är beredd att betala kostnaden. Men nytillverkning av själva banden är nog något som bara museiföreningar kommer att syssla med framöver, till att reparera sina gamla bussar. Dagens internationella bussföretag som flyttar bussar mellan län och säljer till andra länder ser nog matris/diodskyltar som en bra investering som förenklar flytt. Bara inom SL-trafiken var man ju tvungna att byta hela rullbandet med destinationer om man flyttade bussen från en SL-depå till en annan.

yngrot

Jo visst är det mer praktiskt med diod/matris.. men rullband är ofta snyggare .. särskilt med gul text.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: p.i.s skrivet 17 februari 2011, 11:44:50 AM
veljekset Salmela har fortfarande 5st Scania bf 111 Kutter 8 placerade på olika linjer mellan Ranua och Torneå(Haparanda)varav en är i ursprungslack,Nurminens brun.

Är det N3 du tänker på, den jag missade sist?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L-G Lassander

Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2011, 13:51:45 PM
Är det N3 du tänker på, den jag missade sist?

Det är väl den. Men du hade inte missat den om du hade hållit dig vaken ;D