Huvudmeny

Stombuss 52..

Startat av Bussmicke, 18 december 2010, 22:34:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gabi94

Ser mer ut som en city buss, när man ser dörr ställningen.

Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 22:46:48 PM
Ser mer ut som en city buss, när man ser dörr ställningen.

Stombussar i Göteborg är mera tänkta som om de vore innerstadsspårvagnar, dvs stadsbussar med många dubbeldörrar, lågt golv i hela fordonet samt in- och urstigning i alla dörrar. Ungefär som linje 1-4 i Stockholms innerstad, men inte alls som de andra SL-blåbusslinjerna i förorten och på landsbygd/motorväg.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 23:49:04 PM
Stombussar i Göteborg är mera tänkta som om de vore innerstadsspårvagnar, dvs stadsbussar med många dubbeldörrar, lågt golv i hela fordonet samt in- och urstigning i alla dörrar. Ungefär som linje 1-4 i Stockholms innerstad, men inte alls som de andra SL-blåbusslinjerna i förorten och på landsbygd/motorväg.

Exakt så. Kan tillägga att det gäller öppen biljettvisering på stombusslinjerna precis som på spårvagnar och pendeltåg. Dock är inte linje 52 egentligen ingen stombusslinje. Stombusslinjerna ligger i linjenummerserie som spårvagnarna, dvs 1-19. På bilden har troligtvis det ordinarie fordonet fått något problem så att man har tagit ett av reservfordonen från stombusslinjerna till att tillfälligt tjänstgöra på linje 52.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Nupski

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 december 2010, 00:09:11 AM
Exakt så. Kan tillägga att det gäller öppen biljettvisering på stombusslinjerna precis som på spårvagnar och pendeltåg. Dock är inte linje 52 egentligen ingen stombusslinje. Stombusslinjerna ligger i linjenummerserie som spårvagnarna, dvs 1-19. På bilden har troligtvis det ordinarie fordonet fått något problem så att man har tagit ett av reservfordonen från stombusslinjerna till att tillfälligt tjänstgöra på linje 52.


Oftast så är det mixad kompott som rullar ut från garaget har man ingen vanlig buss blir det stombuss och har man ingen stombuss blir det vanlig buss.

 

Gabi94

Hur bra är den här B9S?

M


Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 10:40:40 AM
Hur bra är den här B9S?

SALF är stötig som attan i "släpet" pga urusel fjädring i låggolvsdelen där bak. Även vana OmniCity-resenärer klagade på detta när vi hade nio st på inlån hos Veolia i Umeå våren 2008. Men är bara vägarna utan vägbulor och rejält skrapade vintertid (vilket inte är fallet i Umeå) så är är de nog rätt okej. Hade man skippat den stora ratten och istället satt in en i samma smidiga storlek som i Volvo 9700 hade den varit en riktigt bra stadsbuss.

Erling.L

Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 10:40:40 AM
Hur bra är den här B9S?

Sämsta skrotet volvo släppt i mina ögon, stötiga bullriga strulande dörrar.
Passagerare klagar på att det e svårt o komma upp i säterna fram pga höjden på podestrarna speciellt struligt för äldre.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Gabi94

Är SALF dem med lågentré?


Har nån bild på den inuti bussen?

Zella

Ledbussarna var bra när det var höggolv i dem

Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 12:34:10 PM
Är SALF dem med lågentré?

B9SALF: Low Floor
B9SALE: Low Entry

Citat från: Tomas J Fransson skrivet 19 december 2010, 12:35:05 PM
Ledbussarna var bra när det var höggolv i dem

Normalgolv räckte bra.

Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 12:34:10 PM
Har nån bild på den inuti bussen?


I vikdelen tittandes framåt.


I främre delen tittandes bakåt mot mittaxeln och bakre låggolvsdelen.


"Soffan" längst bak.


Sätena längst bak, bakom tredje axeln.

M

Citat från: Ersa skrivet 19 december 2010, 11:44:02 AM
SALF är stötig som attan i "släpet" pga urusel fjädring i låggolvsdelen där bak. Även vana OmniCity-resenärer klagade på detta när vi hade nio st på inlån hos Veolia i Umeå våren 2008. Men är bara vägarna utan vägbulor och rejält skrapade vintertid (vilket inte är fallet i Umeå) så är är de nog rätt okej. Hade man skippat den stora ratten och istället satt in en i samma smidiga storlek som i Volvo 9700 hade den varit en riktigt bra stadsbuss.

Det är samma rattar i alla Volvo. Den du snackar om är den gamla utgångna.
Att den nya uppleva "större", vilket den inte är, samma diameter, är för att det finns plats för airbag i den.

/M

Gabi94

Finns det bara dubbel ledbussen i Göteborg eller finns den nån annan stans i Sverige?