Stadsbussarna Gävle del 2 [Interiörsbilder bland annat]

Startat av jocke, 01 juni 2010, 18:00:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Vi fortsätter med fler bilder från Sörby Urfjäll.
Pratade lite med förarna, kan säga att det kommer komma 3 stycken imorgon, sedan 3 på tosdag och fredag med.

Hur de såg ut veckan efter visste han inte riktigt, enligt honom skulle de komma ~30 nu i första svängen, sedan resten i en sväng lite senare.

Här kommer iaf lite bilder från dagen.

Först ut CEZ 672 som får vara show-off buss idag.


Så här ser förarplatsen ut i CEZ 672


Passagerarutrymmet. Benplatsen är helt okej, jag som är 1.96 kunde sitta helt okej på stolarna. Dom var inte lika platsiga som Citaros.


En gäng bilder utan ett grodperspektiv fungerar inte.




Fler bilder kommer :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Janne Rickman

Citat från: jocke skrivet 01 juni 2010, 18:00:32 PM
Vi fortsätter med fler bilder från Sörby Urfjäll.
Pratade lite med förarna, kan säga att det kommer komma 3 stycken imorgon, sedan 3 på tosdag och fredag med.

Hur de såg ut veckan efter visste han inte riktigt, enligt honom skulle de komma ~30 nu i första svängen, sedan resten i en sväng lite senare.

Här kommer iaf lite bilder från dagen.

Så här ser förarplatsen ut i CEZ 672



Hur många cyklister kommer att försvinna bakom vänsterspegeln?

/Janne

AO

Kule med lite bilder på dem :)
Det blir väl troligtvis de 31 A78 som levereras nu i början. Gasbussarna har man sagt från Stadsbussarna att de kommer levereras i augusti och ledbussarna är säkert beställda till dess också.

Tycker personligen att det är lite synd att man valt att ha barnvagnsplatsen på höger sida.

En annan intressant detalj är ju det att man valt att bara ha linjenummer på höger sida och inte destinationen.

jocke

Citat från: AO skrivet 01 juni 2010, 20:09:34 PM

En annan intressant detalj är ju det att man valt att bara ha linjenummer på höger sida och inte destinationen.

Tackar :)


Ja det reagerade jag över med, det var faktiskt konstigt, kanske därför anbudet var billigare ;D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

New_options

Verkar vara en riktig idiotplacering av radion om förarens skulle behöva göra anrop under färd....

Våra Citaro i blekinge har med barnvagnsplatsen till höger innanför dörren. Hur bökigt som helst om vagnarna är modell större

Bussfanatikern

Jag har bara en fråga: Varför dessa eländiga och hårda originalsäten av modellen Köln? Vogel Originalesitze alternativt Nockosäten är mycket bättre och skönare.

RoggaBoy

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 juni 2010, 02:57:50 AM
Jag har bara en fråga: Varför dessa eländiga och hårda originalsäten av modellen Köln? Vogel Originalesitze alternativt Nockosäten är mycket bättre och skönare.

Menar du att det är likadana säten som i vissa av Nobinas ledbussar i Gävle av träbänkstyp?

jocke

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 juni 2010, 02:57:50 AM
Jag har bara en fråga: Varför dessa eländiga och hårda originalsäten av modellen Köln? Vogel Originalesitze alternativt Nockosäten är mycket bättre och skönare.

Kanske ännu en anledning att de la de billigaste buder =)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 juni 2010, 02:57:50 AM
Jag har bara en fråga: Varför dessa eländiga och hårda originalsäten av modellen Köln? Vogel Originalesitze alternativt Nockosäten är mycket bättre och skönare.

För att X-trafik inte skrev in något krav på mjuka stolar? Det huvudmannen inte kräver får de inte gratis i efterskott heller.

Jan

Citat från: AO skrivet 01 juni 2010, 20:09:34 PM
Kule med lite bilder på dem :)
Det blir väl troligtvis de 31 A78 som levereras nu i början. Gasbussarna har man sagt från Stadsbussarna att de kommer levereras i augusti och ledbussarna är säkert beställda till dess också.

Tycker personligen att det är lite synd att man valt att ha barnvagnsplatsen på höger sida.

En annan intressant detalj är ju det att man valt att bara ha linjenummer på höger sida och inte destinationen.

Barnvagnsplats mellan fram och bakdörr funkar bra i Skåne. Där har vi påstigning vid framdörren för bv vilken snabbar på.
I branschen 37 år

AO

X-trafik har ju medvetet ställt väldigt få krav eftersom man tänkte låta den nya entreprenören påverka så mycket som möjligt själv i och med nettoavtalet. Stadsbussarna har väl gjort bedömningen att bekvämligheten på sittplatserna är mindre viktigt när man ska locka resenärer. Om det är rätt eller fel kan man ju diskutera. Den ekonomiska faktorn spelade nog in en hel del när man valde som man gjorde.

Der_löwe

Det är ju inte direkt några långfärder som skall göras med bussarna. Att man har stolar av bekvämare modell i express- eller regionsbussar är ju självklart. I en stadsbuss åker man sällan mer än 10-15 minuter. Dessutom är det inga träbänkar direkt, utan funkar helt ok att sitta på.

RoggaBoy

Att åka tex Valbo - Bomhus med Linje 1 på hårda stolar är inget jag föredrar och det är verkligen ingen resa på 10 - 15 minuter. Allt beror visserligen på vilken linje/tur du åker så klart.

Der_löwe

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 juni 2010, 19:00:51 PM
Att åka tex Valbo - Bomhus med Linje 1 på hårda stolar är inget jag föredrar och det är verkligen ingen resa på 10 - 15 minuter. Allt beror visserligen på vilken linje/tur du åker så klart.

Jag snackar givitvis om genomsnittet nu. Men just den linjen du talar på har ju alltid lidit av extremt många brunnslock, tror någon räknade till över 200 totalt Bomhus-Valbo. Fjädringen är dock utmärkt på nya bussarna, du får helt enkelt avgöra själv den 13:e om det funkar eller ej. Skicka in ett kundklagomål annars, inget är hugget i sten, det går alltid att eftermontera stolar.

AO

Det ska bli spännande att se gasbussarna och ledbussarna sedan. De är ju låggolvsbussar så lite annorlunda kommer de ju att se ut invändigt. Me de kommer väl som sagt inte förrän lagom till hösten.

Ser att stolklädseln är i stort sett densamma som i Örebro fast den har inslag av grönt istället för svart som här. Det är väl någon typ av standardklädsel från MAN.