Landvetterbuss - olika "länsmålningar"

Startat av Mikael T Nilsson, 26 mars 2010, 14:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Citat från: Cordinot skrivet 31 mars 2010, 22:08:23 PM
Hej där!

Jag måste verkligen få fråga 2 frågor jag har undrat mycket länge om detta gamla bussbolag.

1. Vilket år grundades Landvetterbuss?

2. Vilket år gick bolaget i konkurs och framförallt varför gick de i konkurs?

Cordinot

Det enda jag kan bidra med är att konkursen skedde 2003. Lerumstrafiken inkl. Orange Express övertogs av Larssons Busstrafik (vars Göteborgsdel senare blev Söne Buss Göteborg). Trafiken i Härryda och Mark övertogs av Vänersborgs Linjetrafik.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Citat från: Cordinot skrivet 31 mars 2010, 22:08:23 PM
Hej där!

Jag måste verkligen få fråga 2 frågor jag har undrat mycket länge om detta gamla bussbolag.

1. Vilket år grundades Landvetterbuss?

2. Vilket år gick bolaget i konkurs och framförallt varför gick de i konkurs?

Cordinot

Landvetterbuss i Björröd AB bildades 1989 i samband med att det bildades beställingscentral för taxi. I varje kommun skulle bildas en sådan.
Tidigare hade det funnits ett företag som kallades sig Landvetterbuss ,enskild firma. Denna ombildades cirka 1983 eller något år senare till HB Landvetterbuss,"namn1 och namn 2". Företaget hyrde lokaler i anslutning till Landvetters järnvägsstation.
Man kan säga att det anslöts ett antal aktörer till beställningscentralen. Bussar kom in genom att HB Landvetterbuss var anslutet. Det har funnits även andra namn(t ex Härryda Taxi AB) i anslutning till Landvetterbuss i Björröd AB. 1 jan 1990 övertogs ett privat företag med 4 bussar och garage. Något som ofta frågas är om företaget Landvetterbuss eller något av deras dotterbolag var seriösa. I ett TV program typ Uppdrag granskning så konstaterades att färdtjänst inte sköttes som det skulle i Kungälv och Tjörn. Detta hade företaget fått och man anlitade företag utan trafiktillstånd och förare utan körkort i vissa fall. Landvetterbuss i Björröd AB gick i konkurs 2003 i feb. Orsak var bristande medel att betala sina fakturor. Företaget hade tidigare haft svårt att betala sina skulder. Således fick man inte kredit på bränsleinköp utan företaget fick tanka på några utvalda ställen och Buss i Väst AB drog kostnaden på ersättningen. Företaget blev föremål för utredning av ekobrott. Tidigare hade det varit konkurs i Taxikedjan,namnbyte till SandsbackaTaxi AB och Taxikedjan,namnbyte till "plats i Mölndal". Troligen ytterligare konkurser. Taxikedjan återuppstod och drevs sedan och såldes till Stockholmsbaserade Taxi Kurir.

Ingemar

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 mars 2010, 23:35:52 PM
Det enda jag kan bidra med är att konkursen skedde 2003. Lerumstrafiken inkl. Orange Express övertogs av Larssons Busstrafik (vars Göteborgsdel senare blev Söne Buss Göteborg). Trafiken i Härryda och Mark övertogs av Vänersborgs Linjetrafik.

//Jonas G
Landvetter hade bara en buss på Orange express, men däremot 4 på 520 och 3 på 525, dessa körningar övergick åckså till Larssons Busstrafik. Alla bussar i Sjövik utom 2 följde med via köp/övertag av leasing.

Citat från: S Svensson skrivet 01 april 2010, 00:12:33 AM
Landvetterbuss i Björröd AB gick i konkurs 2003 i feb. Orsak var bristande medel att betala sina fakturor. Företaget hade tidigare haft svårt att betala sina skulder. Således fick man inte kredit på bränsleinköp utan företaget fick tanka på några utvalda ställen och Buss i Väst AB drog kostnaden på ersättningen. Företaget blev föremål för utredning av ekobrott. Tidigare hade det varit konkurs i Taxikedjan,namnbyte till SandsbackaTaxi AB och Taxikedjan,namnbyte till "plats i Mölndal". Troligen ytterligare konkurser. Taxikedjan återuppstod och drevs sedan och såldes till Stockholmsbaserade Taxi Kurir.

Enligt ett gammalt urklipp ur GP dömdes sedan verkställande direktören för Landvetter Buss för grovt skattebrott till fängelse i ett år och sex månader, samt näringsförbud i 3 år. Bristen i konkursen uppgick till nära 43 miljoner kronor. Han bedömdes ansvara för att felaktiga skattedeklarationer lämnats in, och att bolaget därigenom slapp närmare en miljon i mervärdesskatt.

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Gengaskokaren

Men lönen till oss chaffisar betalades ut punktligt! Det gick även att förhandla till sig dubbel timlön när det var kris.
Däremot kom det varje år ett brev från pensionsmyndigheten (eller nåt) att dom var sena igen med pensionsinbetalningen.

Ingemar

Citat från: Gengaskokaren skrivet 28 maj 2010, 17:14:09 PM
Men lönen till oss chaffisar betalades ut punktligt! Det gick även att förhandla till sig dubbel timlön när det var kris.
Däremot kom det varje år ett brev från pensionsmyndigheten (eller nåt) att dom var sena igen med pensionsinbetalningen.
Där kan jag inte hålla med dig. Det var många månader som lönen fördröjdes några dagar pga "datorproblem". I själva verket rörde det väl sig om att de var tvungna att få in pengarna från bla Buss i Väst innan det fanns pengar nog för att betala ut lönerna.
MVH Ingemar (På den tiden för Landvetter Buss i Sjövik)
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg