Något för Kvarne??

Startat av Janne Rickman, 18 september 2008, 11:35:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Kvarne

Tveksam till att det är en ex Busslink. Av de få kvarvarande H10 som han få "SL i Samarbete med Busslink"-dekalen hade väl ingen sjusegment....?!  :)

Men j***ar rent ut sagt vad den såg fin ut....Får väl bli ett besök till Kazakstan åxå... ::) ;D :D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

AL

Med tanke på skyltskåpets utformning, kan det vara en f d Karlstadsbuss som av olika anledningar hamnat hos Swebus i Stockholmsområdet, innan den så småningom fasades ut?  Eller en f d Malmöbuss som av samma skäl hamnade hos Linjebuss i Stockholmsområdet?

Var väl inte många städer som hade just dessa specialutformade skyltskåp för lite större siffror, med undantag för Örebro som byggde om några av sina CR112:or!

Danne B.

Dom verkar iaf ha lackat hejvilt... Regskylten har färgstänk och blinkers + sidomarkeringarna är röda dom oxå... ;D

//Danne

Karsten

6631 hade väl sjusegmentsskylt, men inte var den så där klädsamt lite för stor?

K R

Citat från: Karsten skrivet 19 september 2008, 10:18:24 AM
6631 hade väl sjusegmentsskylt, men inte var den så där klädsamt lite för stor?

Hej!
Ja, 6631 hade sjusegmentsskyltskåp.
Dess skyltskåp var inte förstorat som på vagnen på den länkade bilden i denna tråd.

mvh K R

Mikael Ringmarck

Citat från: AL skrivet 19 september 2008, 03:43:36 AM
Med tanke på skyltskåpets utformning, kan det vara en f d Karlstadsbuss som av olika anledningar hamnat hos Swebus i Stockholmsområdet, innan den så småningom fasades ut?  Eller en f d Malmöbuss som av samma skäl hamnade hos Linjebuss i Stockholmsområdet?

Var väl inte många städer som hade just dessa specialutformade skyltskåp för lite större siffror, med undantag för Örebro som byggde om några av sina CR112:or!

Ja är inne lite på det du skriver. Detta måste vara en riktigt udda individ som inte borde vara alltför svår att identifiera, om den nu har kvar sin lack från Sverige. Det ser inte ut som en vagn som levererats till SL.

Det vita sträcket tycker jag sitter lite för högt för att vara SL 94-lacken. Någon kanske känner till en liknande vagn som blev fellackad?
Sätesraden bakom föraren ser ut att vara monterad mot fönstret. Skulle också kunna vara dessa speciella säten som fanns i de vagnar som Swebus tog över från Jämtlandsbuss. De hade lite tjockare ryggar.
Framdörren/dörrarna ser ut att vara av den typen med kantiga fönster eftersom den saknar den svarta gummilisten.
Den stora rampkopplingsluckan i fronten var inte så vanlig i Stockholm, de tidiga H10 och H11 (CR112) hade den men det byggdes väl om sen?

Janne Rickman

Citat från: Mrbuss skrivet 19 september 2008, 12:57:38 PM
Ja är inne lite på det du skriver. Detta måste vara en riktigt udda individ som inte borde vara alltför svår att identifiera, om den nu har kvar sin lack från Sverige. Det ser inte ut som en vagn som levererats till SL.

Det vita sträcket tycker jag sitter lite för högt för att vara SL 94-lacken. Någon kanske känner till en liknande vagn som blev fellackad?
Sätesraden bakom föraren ser ut att vara monterad mot fönstret. Skulle också kunna vara dessa speciella säten som fanns i de vagnar som Swebus tog över från Jämtlandsbuss. De hade lite tjockare ryggar.
Framdörren/dörrarna ser ut att vara av den typen med kantiga fönster eftersom den saknar den svarta gummilisten.
Den stora rampkopplingsluckan i fronten var inte så vanlig i Stockholm, de tidiga H10 och H11 (CR112) hade den men det byggdes väl om sen?

Hur många H10 hade defroster-intag på taket?

/Janne

Björn Forslund

Kan också vara så att det är något bussföretag som haft flera fd SL-bussar, gillat lacken, och lackat det här exemplaret själva. Det ser ut lite som hemkörd garagelack. Den vita bården ser inte riktigt rak ut.

Fredde

CitatKan också vara så att det är något bussföretag som haft flera fd SL-bussar, gillat lacken, och lackat det här exemplaret själva. Det ser ut lite som hemkörd garagelack. Den vita bården ser inte riktigt rak ut.

Precis vad jag klurade på.. Men dekalen i framrutan, SL i sammarbete med.... säger ju ngt annat?


Fredde

CitatPrecis vad jag klurade på.. Men dekalen i framrutan, SL i sammarbete med.... säger ju ngt annat?

eller kanske inte: http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=32855


PB

Kan det vara denna?

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0400/slides/Swebus_0431_Stora_torget_Karlstad_970605.html

Karlstads lokaltrafik 206 (Swebus 0431) som enligt Svensk Busshistoria år 2000 såldes till NNT New Nordic Trading AB

/PB

Björn Forslund

Citat från: Fredde_J skrivet 19 september 2008, 13:33:45 PM
Precis vad jag klurade på.. Men dekalen i framrutan, SL i sammarbete med.... säger ju ngt annat?




Dekalen går ju att dra bort och flytta...Min tanke var att ägaren kanske (olagligen) ersatt en tidigare fd SL-buss med något annat, och för att slippa skatter/avgifter vad som nu kan gälla i detta land, helt enkelt skiftat identitet på två bussar?

M224

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 14:29:37 PM

Dekalen går ju att dra bort och flytta...Min tanke var att ägaren kanske (olagligen) ersatt en tidigare fd SL-buss med något annat, och för att slippa skatter/avgifter vad som nu kan gälla i detta land, helt enkelt skiftat identitet på två bussar?

Dekalen går inte att flytta, den första versionen består av lösa bokstäver och att pilla bort dom och sedan montera tillbaka är inte möjligt.

Däremot så tror jag att det är så enkelt att hela fönsterrutan har suttit på en annan buss.  ;)

Janne Rickman

Citat från: M224 skrivet 19 september 2008, 16:04:49 PM
Dekalen går inte att flytta, den första versionen består av lösa bokstäver och att pilla bort dom och sedan montera tillbaka är inte möjligt.

Däremot så tror jag att det är så enkelt att hela fönsterrutan har suttit på en annan buss.  ;)

GUB köpte fönsterrutor från Hölö och då satt de SL-dekalerna kvar på rutan.

/Janne