Borås Lokaltrafiks nya i trafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 augusti 2008, 19:14:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I måndags sattes Borås Lokaltrafiks nya 8500 i trafik. I dag gick såväl 228 som 229 på linje 159 mellan Dalsjöfors och Sandared. Avgången 16.40 till Sandared kördes av en bussnackare och jag passade på att åka med.







Efter en timme hade bussnackaren fått nog och blivit avbytt.


Och här är den andra nya:


Tackar cobra81 och Svemicke för trevligt sällskap!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Snygga vagnar! Hur går de?
8500 är ju en modell som vi knappt har i Skåne av nån anledning men i Västtrafiks område verkar det finnas en hel drös.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 augusti 2008, 19:40:29 PM
Snygga vagnar! Hur går de?
8500 är ju en modell som vi knappt har i Skåne av nån anledning men i Västtrafiks område verkar det finnas en hel drös.

Jag tyckte den gick mycket bra. Vad jag förstår var Hans-Åke på förarstolen också nöjd. Men det kan han ju själv berätta om mer här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Tycker 8500 verkar bli bättre och bättre för varje årsmodell. De som är från 2006 och senare skramlar ju inte mer än motsvarigheten från fd Carrus ;), mao helt acceptabelt för en lågentrébuss på våra svenska kostigar.

Björn Ax

Tycker den ser äldre ut än vad den är med den där förarstolen.  ;D

Är det luftfjädring i dessa stolar??

Dom vi har som ser ut som dessa är inte speciellt sköna.  ???

yngrot

Ingen fjädring det är den vanliga standardstolen från BEGE  jag gjorde en snabbtitt på bussen i tisdagskväll den har den nya rampkopplingen ... sattelitterna skymmer ju en del på det som är framför... exvis komradion blir svår att nå... micken långt bort   mobitecdosan sitter på vänster panel på längden och går ju inte att nå under körning samt en del knappar i takpanel.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 19:14:28 PM
Tackar cobra81 och Svemicke för trevligt sällskap!

Tack själv Staffan! Bilderna blev mycket bra. Kul att se dem i färdigt skick. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

cobra_81

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 19:46:09 PM
Jag tyckte den gick mycket bra. Vad jag förstår var Hans-Åke på förarstolen också nöjd. Men det kan han ju själv berätta om mer här.

Se där. det blev lite bilder till slut.

Jodå jag är nöjd men denna buss, det enda lilla jag tyckte va lite krångligt va växellådan. Gjorde man inte i rätt ordning när man skulle lägga i växeln så tjöt den, men då va det bara att börja om. Turordningen för att inte det skulle tjuta är: 1: Trampa ner Bromsen 2: Släpp Handbromsen 3: Lägg i växeln. När det tjöt så tog jag punkt 3 förre punkt 2.

Tack för sällskapet Svemicke & Staffan.
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Norrlanders

Varför har dom inte satsat på riktiga förarstolar det är ju ändå en arbetsplats

yngrot

Ja du man kan ju undra men varje gång vi provat med luftfjädrad stol så har alldeles för många tyckt att denna stolen är bättre.. Du vet enligt ramsan "man vet vad man har" sen är det ju oxå lite mer krångel med alla inställningar på luftstolen... och de vi ptovat har ej gått att vrida helt vilket är viktigt att kunna.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Norrlanders skrivet 21 augusti 2008, 10:48:43 AM
Varför har dom inte satsat på riktiga förarstolar det är ju ändå en arbetsplats
Vad jag har hört så är inte bussen busschaufförens arbetsplats utan gatan. Kanske där stolen skulle stått istället?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickard_

Hejsan.

Det är väll en sån där växellåda som man kan köra både manuellt och automatiskt eller? Trevliga bilder iallafall

Björn Ax

Citat från: Rickard_ skrivet 10 januari 2009, 13:46:59 PM
Hejsan.

Det är väll en sån där växellåda som man kan köra både manuellt och automatiskt eller? Trevliga bilder iallafall

Det beror på vilka funktioner den som köpt bussen beställt. Finns som att man kan bara välja den växlar själv eller att man har knappar på sidan så man kan växla själv.

Rickard_

Okej. Se om det är någon annan här som kan veta precis vad det är för växellåda i dom