Sänkt körkortsgräns

Startat av Peter Rost, 06 december 2008, 19:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


RoTe

Jag har sagt det förut och säger det igen:

Höj lönerna istället!


Ersa

Citat från: Artikeln-Kan vi sänka körkortsåldern så kommer vi att få många välutbildade, ännu mer motiverade förare än vi har i dag.

Visst får de in fler nya yngre förare till branschen, men hur får man dessa att stanna i yrket? Denna utmaning klarar man ju inte ens med 21-åringarna idag.

Johan Hansson

Blir bara så förbannad.

Vem vill anställa en 18 åring som priccis fått ut sitt bil och busskörkort.
Hade jag haft eget bolag så hade jag bett personenatt återkomma när han eller hon är minst 21 år.
Tror knappast de stora bussbolagen anställer en 18 åring.

Att köra buss innebär mer än att bara köra.

En busschauffhör ansvarar för passagerare det kräver enligt mig och nog många här på bussnack kan hålla med att det krävs ett par års körerfarenhet med bil först.

Jag tog mitt bilkörkort när jag var 19 år och måste säga att när jag sen när jag fick börja övningsköra med buss så kände jag att den erfarenheten jag fått från bilkörningen är mer än guld värd.
Kan tilläggas att jag tog traktorkörkort när jag var 16 år då jag gick på naturbruksgymnasium  även det har hjälp mig mycket.


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas

Tanken är väl att det ska inrättas en gymnasieutbildning för persontransporter på 3år och att man efter denna ska kunna börja köra buss direkt.

Jag tror inte att det blir aktuellt med 18-åringar som kommer direkt från "gatan"(om uttrycket tillåts ;)) och sedan börjar köra buss.

truckdriver

Citat från: RoTe skrivet 06 december 2008, 22:55:04 PM
Jag har sagt det förut och säger det igen:

Höj lönerna istället!



Som i sin tur höjer biljettpriserna. Jo det skulle locka fler passagerare.

Johan Hansson

Det här borde de satsa på i stället tycker jag


  • Höja lönerna
  • Öka säkerheten för busschaufförerna
  • Ta bort kontanthandteringen på bussarna

Det är bara några saker på listan som kan göras låg men jag tror att med detta kommer man långt och dessutom tror jag fler väljer att stanna i yrket.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

RoTe

Citat från: truckdriver skrivet 07 december 2008, 00:06:41 AM


Som i sin tur höjer biljettpriserna. Jo det skulle locka fler passagerare.

Jaha, så det är bättre att ha låga biljettpriser och inga förare?  ::)

Kolla lönetrappan i branschen, man får ju inte ett skit för att man stannar kvar. Det kan skilja så lite som 3000kr mellan en nyanställd och en som är 60 och kört buss i hela sitt liv. Är det bra?

Jo

Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 00:24:20 AM
Det här borde de satsa på i stället tycker jag


  • Höja lönerna
  • Öka säkerheten för busschaufförerna
  • Ta bort kontanthandteringen på bussarna

Det är bara några saker på listan som kan göras låg men jag tror att med detta kommer man långt och dessutom tror jag fler väljer att stanna i yrket.




Varför blir du så "förbannad"?  Är du rädd att bli utkonkurrerad av någon som är yngre? Verkar som att många här efterlyser högre löner. Nu är jag personligen för att avskaffa tarifflönerna och istället låta det bli som i många andra brancher där man istället får byta arbetsgivare när man vill ha upp lönen. Dock är jag tveksam till de som tycker det är dåligt betalt. Vad tycker ní är rimligt då? (Och nej jag tror inte man kan jämföra bussförare med piloter och de högst betalda sjöbefälen)

Jan

Där man har störst omsättning på förare är problemet störst. Om man tog hand om detta så skulle förarna stanna kvar och behovet av nyanställningar minska. Hur kommer det sig att det saknas förare i 4-5 områden i Sverige? Detta medan det inte saknas i andra.?
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 06 december 2008, 23:54:58 PM
Tanken är väl att det ska inrättas en gymnasieutbildning för persontransporter på 3år och att man efter denna ska kunna börja köra buss direkt.

Jag tror inte att det blir aktuellt med 18-åringar som kommer direkt från "gatan"(om uttrycket tillåts ;)) och sedan börjar köra buss.

Om media kunde koncentrera sig på det väsentliga i nyheterna i stället för det mest spektakulära. Precis som du skriver så är det alltså att man föreslår en treårig gymnasieutbildning till bussförare och att denna avses sluta med att man har busskortet i sin hand. Eleverna i denna utbildning får säkert större körerfarenhet än de flesta 18-20-åringar som har körkort. Yrket får högre status och då kommer också högre lön och mindre personalomsättning som en lyckosam konsekvens.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

    Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 00:24:20 AM
    Det här borde de satsa på i stället tycker jag
    • Ta bort kontanthandteringen på bussarna

    Det är ju en anledning för arbetsgivaren att sänka lönen.
    Vadå, du kör ju bara, du behöver ju inte ens sälja biljetter?
    Då får det räcka med 20 pix i månaden.

    /K

    Björn Ax

    Citat från: Krille skrivet 07 december 2008, 09:13:46 AM

      Det är ju en anledning för arbetsgivaren att sänka lönen.
      Vadå, du kör ju bara, du behöver ju inte ens sälja biljetter?
      Då får det räcka med 20 pix i månaden.

      /K
    Hur tänker du här?
    Ska man säga så till lastbilschaufförer också?
    Du kör ju bara. PÅ vissa ställen slipper du till och med lasta själv.
    Då får det räcka med 20 pix i månaden.

    Men nej det gör man inte.
    Så jag håller inte med i ditt resonemang där.[/list]

    Richard1250

    Citat från: truckdriver skrivet 07 december 2008, 00:06:41 AM


    Som i sin tur höjer biljettpriserna. Jo det skulle locka fler passagerare.

    Länstrafikbolagen höjer nog priserna oavsett om man höjer lönerna  det behöver man väl knappast spekulera i.

    Nej ge förare vad dom ska ha en trygg arbetsplats med bra löner och bra tider och raster.
    Ge dom också en trygghet vid upphandlingar att en ny aktör måste ta över den personal som vill.

    Jag vet funkar inte i Sverige kanske bara en Utopi?