Huvudmeny

AirShuttle

Startat av buss-basse, 23 april 2015, 22:46:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Biljetterna kan köpas online på airshuttle.se. Biljetten skickas till dig direkt via e-mail som Skriv ut biljetten eller visa den för chauffören via din smartphone.

Air Shuttle biljetter kan också köpas på Pressbyrån och 7-Elevens butiker i Stockholm samt turistinformationer på T-Centralen och Gallerian. Du kan också köpa våra biljetter i direkt anslutning till bussen av Air Shuttles värdar eller busschauffören.


Köp & Resevillkor

Senast uppdaterad: 2015-05-06

Biljetter
Biljett måste alltid köpas före avresa*. Det är billigast att köpa våra resor på airshuttle.se. Biljett kan även köpas hos våra försäljningspartners. Om du köper biljetten över disk kostar det mellan 10%-17% extra per biljett.


Två citat från firmans webbsida, vad är det som gäller, kan jag köpa biljett av chauffören eller ej.

"Före avresa" kan ju tolkas olika.


groenis

Att FAC ställer upp personal för att "tvinga" över passagerare gjorde de redan då PTS körde på Skavsta,
och nere på Skavsta så ställde FAC upp två bussar på avsläppshållplatsen för att passagerana inte skulle se PTS vagnarna.

/Lennart

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 13 maj 2015, 12:53:52 PM
Beror ju på hur man agerar. Det nya bolaget har ju "säljare" utanför sin buss som väl mer eller mindre går på folk som ska till flygbussarna om att deras alternativ finns. Då är det förvisso rimligt att även FAC har "säljare" utanför terminalen. Men sedan måste man naturligtvis göra detta med viss anständighet och respekt för varandra.

Citat från: groenis skrivet 13 maj 2015, 17:47:42 PM
Att FAC ställer upp personal för att "tvinga" över passagerare gjorde de redan då PTS körde på Skavsta,
och nere på Skavsta så ställde FAC upp två bussar på avsläppshållplatsen för att passagerana inte skulle se PTS vagnarna.

Pinsamt, som sagt. Konkurrens skall ske på lika villkor, och ingen av bolagen bör tillåtas att fysiskt förhindra/försvåra för det andra. Varken på CT eller på flygplatserna. Vill man kriga bör passiv information och priskrig vara de mest aggressiva tilltagen. Yttre personal skall inte ragga kunder i närheten av konkurrentens bussar, och man skall inte kunna blockera sikten för kunderna så de inte ser konkurrenten.

Under "867-tiden" på Swebus gällde det att i full kostym på det trevligaste leende viset upplysa om Swebus Arlandalinje och koncentrera sig på att berätta för frågande kunder om vilka fördelar dessa fick av att välja 867:an framför konkurrenten (då: eluttag, toalett, wifi mm). Ville kunden ändå åka silvergrå buss fick man acceptera det, och berätta att man hoppades få denne som kund i framtiden istället.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 13 maj 2015, 18:16:52 PM
Pinsamt, som sagt. Konkurrens skall ske på lika villkor, och ingen av bolagen bör tillåtas att fysiskt förhindra/försvåra för det andra. Varken på CT eller på flygplatserna. Vill man kriga bör passiv information och priskrig vara de mest aggressiva tilltagen. Yttre personal skall inte ragga kunder i närheten av konkurrentens bussar, och man skall inte kunna blockera sikten för kunderna så de inte ser konkurrenten.

Under "867-tiden" på Swebus gällde det att i full kostym på det trevligaste leende viset upplysa om Swebus Arlandalinje och koncentrera sig på att berätta för frågande kunder om vilka fördelar dessa fick av att välja 867:an framför konkurrenten (då: eluttag, toalett, wifi mm). Ville kunden ändå åka silvergrå buss fick man acceptera det, och berätta att man hoppades få denne som kund i framtiden istället.

Det håller jag med om. Att jag är försiktig i min kritik är väl för att jag tyckt att de från FAC ändå har hållit sig i bakgrunden och inte direkt varit "aggressiva", ännu i alla fall. Känns mer som att de velat kontrollera så att inte värdarna från det nya bolaget har försökt ta kunder från dem.

Men om FAC värdar skulle ses gå fram till kunder som har tänkt åka med det nya bolaget och försöka locka över dem att åka med FAC, är det givetvis helt uppåt väggarna. Det har jag inte sett ännu (och idag när jag var förbi, verkade FAC värdar ha fullt jobb med att hjälpa till med att fylla sina egna bussar, och stod inte ens därute).

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikey

När jag hade lite tid över igår så tog jag mig en sväng genom terminalerna på Arlanda för lite grundligare se hur det ligger till med marknadsföringen av linjen. Jag kunde inte hitta några skyltar eller annonser alls om linjens existens. Däremot möts man av en reklampelare för Flygbussarna när man kommer ut från ankomsthallen i Terminal 5. Det finns även biljettautomater för Flygbussarna vid utgången där, och kundvärdar som hjälper passagerarna att komma rätt. Kundvärdarna verkar som någon tidigare skrev inte försöka locka över kunder, utan de har fullt upp med sina egna.

Dessutom stannar Air Shuttle på hållplatser en bit bort, eller i vissa fall längst bort från utgångarna, till skillnad mot flygbussarna som stannar närmast entréerna. Den enda Air Shuttle-bussen jag såg (Har man verkligen kommit igång med 20-minuterstrafik nu?) var helt tom. Jag tycker att det känns mer och mer konstigt att man inte verkar försöka marknadsföra sig på något sätt. När Swebus körde så hade de alltid någon reklam samt personal på plats... Det enda uttryck som känns passande i detta fall är nog: "Good luck..."

buss-basse

Apropå att FAC skulle ha aggressiva säljare vid Air Shuttles gate vill jag dela med mig av de erfarenheter jag gjorde i förra veckan. Air Shuttle avgår från en gate i Cityterminalen som kallas A. Den ligger i anslutning till huvudentrén och vad jag kunde se stod FAC's värdar och passivt informerade vid just huvudentrén, inte vid exakt vid Air Shuttles stolpe. Air Shuttles personal däremot agerade däremot likt mobiltelefonförsäljare. Till många terminalbesökares otrevnad ska tilläggas.
Jaja, den som lever lär se vad det bär hön med detta försök.

Jan

I branschen 37 år

Jan

Var på Arlanda igår, airshuttle hade inte mycket folk 2-5 stycken den timmen jag observerade.
I branschen 37 år

Resenären

Någon som vet mer hur det går för uppstickaren? De gånger jag passerat Cityterminalen har det nästan uteslutande varit tom buss och fler säljare/förare än kunder utanför bussen. FAC hade idag personal vid ingången från Klarabergsviadukten och vid trappan upp från centralstationen.

Bussmicke

Var ett gäng som klev av på Arlanda i torsdags eftermiddag
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Har bara någon enstaka gång sett att man haft mer än ett par personer i bussen. Så det går nog inget vidare.

Men det tar tid att etablera sig. De flesta vaneresenärer tittar ju inte efter något annat alternativ än det vanliga. För stockholmarna kommer det ta mycket lång tid innan man känner till alternativet. Och det räcker ju inte,  man måste ju aktivt välja det nya bolaget före FAC. Och varför ska man göra det ?

Turistsäsongen är förvisso något mer gynnsam. Men man får nog räkna med ett par år innan man går runt. Skulle tro att man behöver ha intäkter på omkring 35 miljoner per år (med nuvarande turtäthet) - vilket kräver en medelbeläggning på ca 10-12 resenärer per avgång.

Men om de nu råkar ha ca 50 miljoner i kassan och tålamod, så kan det kanske gå runt om några år.
En mer realistisk bedömning av deras ekonomiska kapacitet är nog att man gjort en alltför optimistisk bedömning och kommer att gå omkull före årets utgång. Dock kommer de nog kunna lyckas skapligt med resande under den mest intensiva turistsäsongen (om man marknadsför sig rätt). Kanske kan man till och med gå runt under juli/augusti. Men det kommer tyvärr bara ge en tillfällig andhämtningspaus

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Peter Öden

Hej !

Följande bussar finns: ENU 916. ENU 937. ENU 939 och ENU 945. Volvo B 8R 4x2  Volvo 9500.

Mvh Peter Ö

John P

När jag var i Stockholm i Söndags ( 24/5 ) såg jag en 8700 vid Cityterminalen som var märkt Air Shuttle.....
Är även den deras eller tillhör den någon underentreprenör eller någon form av lånebuss ???
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars_L

Citat från: John P skrivet 28 maj 2015, 20:23:58 PM
När jag var i Stockholm i Söndags ( 24/5 ) såg jag en 8700 vid Cityterminalen som var märkt Air Shuttle.....
Är även den deras eller tillhör den någon underentreprenör eller någon form av lånebuss ???

De kör ju med den och även en annan volvovagn. Det troligaste är väl att det är ett par lånevagnar från Volvo. Särskilt som ju den ena av dem inte riktigt håller "turistklass".

De har ju tänkt utöka till 10-minuterstrafik i juli, så troligen är fler bussar hos Volvo beställda men inte levererade ännu.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Även denna tillhör(tydligen)AirShuttle nu:

BOF 852(F d Thunells i Hede)med lite annorlunda utseende.
Fotad vid Cityterminalen 26 maj./Ulf