AC i bussen. När?

Startat av buskörare, 07 juli 2014, 21:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Tommy E skrivet 22 juli 2014, 12:35:02 PM
En tidningsartikel om ämnet: DN: Värmeslag i kollektivtrafiken

Problemet är väl vanligen att existerande AC inte funkar. De flesta bussarna har AC, i alla fall i norrort.

L. Gornitzka

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busstrafikens-heta-linje/

Ett annat exempel på hur problemet med AC yttrar sig inom Nacka/Värmdö-området.

I nästan alla busslinjer funkar det fint, utom på en linje: 401.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Peter Rost

Finns det någon "gräns" för hur varmt det får vara i bussen? - tänker i synnerhet på förarna i första hand. Förarna tillbringar ju kanske 7-8 timmar i en kokhet buss, mitt på dagen. Och om det faktiskt är på sin plats att stoppa busstrafiken i de trafikområden där bussar kanske har undermålig AC.

/Peter

Tommy E

Citat från: Peter Rost skrivet 23 juli 2014, 07:18:03 AM
Finns det någon "gräns" för hur varmt det får vara i bussen? - tänker i synnerhet på förarna i första hand. Förarna tillbringar ju kanske 7-8 timmar i en kokhet buss, mitt på dagen. Och om det faktiskt är på sin plats att stoppa busstrafiken i de trafikområden där bussar kanske har undermålig AC.

/Peter

DN skriver idag om just detta: SL: Undvik bussen i rusningstrafik

Citat från: DNDet finns ingen gräns för hur varmt det får vara i lokaltrafiken. SL uppmanar resenärerna att undvika buss och tunnelbana i rusningen. Facket varnar för att chaufförernas arbets­miljö kan vara hälsofarlig.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Tommy E skrivet 23 juli 2014, 11:59:25 AM
DN skriver idag om just detta: SL: Undvik bussen i rusningstrafik

Detta är ju egentligen ingen nyhet, det fanns ju tider när a/c inte fanns i någon buss alls.

Största problemet är nog att man använder radiatorerna i passagerarutrymmet som komplement till motorns kylsystem :-)

Eller är det tillfälligheter att värmen ofta är på sommartid......

På CR 112:orna började man med termostatstyrda magnetventiler med dold termostat, men eftersom detta kunde krångla så fanns det en manuell kran i motorrummet som kunde stängas sommartid.

Vissa individer kunde man bli tvungen att köra med värmen på så inte motorn överhettades när det var +25 eller varmare.

Ersa

Idag är det tyvärr inte enkelt att stänga av några huvudkranar, vilket inte är helt optimalt när magnetventilerna lever sitt eget liv och när det finns för få fönster och luckor för att skapa tillräckligt luftflöde genom kupén.
I kombination med avtal där det finns alltför få reservbussar.