AC i bussen. När?

Startat av buskörare, 07 juli 2014, 21:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 17:49:01 PM
Tja jag har inte skrivit att det inte fungerar så frågan är vari en eventuell missuppfattning ligger här? Däremot har jag ifrågasatt hur effektivt det är med AC/ECC vid täta stopp. Här handlar det sedan till viss del även om vilka aggregat som finns inmonterade. Ju kraftfullare doningar desto bättre funktion. Täta stopp medför även att systemen får jobba för högtryck när det är varmt och det är även här det då blir viktigt att ha en tätare funktionskontroll/service.

Sedan vill jag ha det till att en orsak till att systemen ibland stänger ned sig när man sätter ned dem på 18° eller lägre inte handlar om att det fryser (för så gammalmodiga är mig veterligt inte systemen). Istället har en reparatör jag pratat med nämnt att systemen snarare stänger av sig för att skydda sig mot överbelastning. Om det stämmer eller inte kan jag dock inte svara på själv, men det låter ändå som en plausibel förklaring.

Även om det inte skulle gå att hålla 21 grader, så skulle kanske 25-27 eller så vara bättre än 40.

Nico

#16
Visst, men med normal luftgenomströmning medelst ett antal ordentligt öppna ventilationsfönster och dito öppna takluckor så lär man väl få ungefär samma temperatur... om man nu tycker att det är OK med 25°-27° istället. Sedan är det sannolikt olika från person till person. Själv har jag inte så stora problem med värmen i sig som att luften är stillastående, dvs. att det inte fläktar. Att kliva in något som är i klass med en frysbox när det är riktigt varmt ute är väl sedan även det en fråga om hur hälsosamt det kan vara?

Sedan är det inte så att jag är negativ till luftkonditionering, men i vissa lägen undrar jag om det inte är så att vi ändå är lite bortskämda? Det är inte så många år sedan det började komma i stadsbussar här och frågan är hur gjorde vi förr i världen?! Visst var det varmt i bland när solen gassade, men jag minns det ändå inte som något superproblem i sig. Kanske att jag är lite knarrig, men jag väljer ändå hellre öppningsbara fönster framför akvarier med fasta fönster där bussen knappt går att använda om luftkonditioneringen är ur funktion.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 20:45:46 PM
Visst, men med normal luftgenomströmning medelst ett antal ordentligt öppna ventilationsfönster och dito öppna takluckor så lär man väl få ungefär samma temperatur... om man nu tycker att det är OK med 25°-27° istället. Sedan är det sannolikt olika från person till person. Själv har jag inte så stora problem med värmen i sig som att luften är stillastående, dvs. att det inte fläktar. Att kliva in något som är i klass med en frysbox när det är riktigt varmt ute är väl sedan även det en fråga om hur hälsosamt det kan vara?

Sedan är det inte så att jag är negativ till luftkonditionering, men i vissa lägen undrar jag om det inte är så att vi ändå är lite bortskämda? Det är inte så många år sedan det började komma i stadsbussar här och frågan är hur gjorde vi förr i världen?! Visst var det varmt i bland när solen gassade, men jag minns det ändå inte som något superproblem i sig. Kanske att jag är lite knarrig, men jag väljer ändå hellre öppningsbara fönster framför akvarier med fasta fönster där bussen knappt går att använda om luftkonditioneringen är ur funktion.

Ja, jag har aldrig åkt i en buss med tillräckligt många öppningsbara fönster för att få ner den 10-12 grader eller mer. Men med tanke på att det inte finns sånna här i krokarna, så skulle jag gärna ha fungerande AC.

CS

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 17:49:01 PM
Sedan vill jag ha det till att en orsak till att systemen ibland stänger ned sig när man sätter ned dem på 18° eller lägre inte handlar om att det fryser (för så gammalmodiga är mig veterligt inte systemen). Istället har en reparatör jag pratat med nämnt att systemen snarare stänger av sig för att skydda sig mot överbelastning. Om det stämmer eller inte kan jag dock inte svara på själv, men det låter ändå som en plausibel förklaring.

Om kompressorn får jobba hela dagen i hög värme och under hög belastning så kan det hända att kompressorn i sig blir överhettad och slår därmed av för att vila. Det blir ju också ganska varmt i motorrummen där den sitter... Därför gäller det såklart att sakerna är dimensionerade rätt. Tillförs mycket värme i utrymmet som ska kylas från dörrar, mycket människor eller annat så måste aggregaten klara av det också.

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 20:45:46 PM
Visst, men med normal luftgenomströmning medelst ett antal ordentligt öppna ventilationsfönster och dito öppna takluckor så lär man väl få ungefär samma temperatur... om man nu tycker att det är OK med 25°-27° istället. Sedan är det sannolikt olika från person till person. Själv har jag inte så stora problem med värmen i sig som att luften är stillastående, dvs. att det inte fläktar. Att kliva in något som är i klass med en frysbox när det är riktigt varmt ute är väl sedan även det en fråga om hur hälsosamt det kan vara?

Sedan är det inte så att jag är negativ till luftkonditionering, men i vissa lägen undrar jag om det inte är så att vi ändå är lite bortskämda? Det är inte så många år sedan det började komma i stadsbussar här och frågan är hur gjorde vi förr i världen?! Visst var det varmt i bland när solen gassade, men jag minns det ändå inte som något superproblem i sig. Kanske att jag är lite knarrig, men jag väljer ändå hellre öppningsbara fönster framför akvarier med fasta fönster där bussen knappt går att använda om luftkonditioneringen är ur funktion.

Nu lär ju inte temperaturen hålla sig på 25-27 grader om inte i princip alla fönster är öppningsbara och det också mycket. Plåtburken som en buss är tar upp mycket värme av solen och det ska till mycket för att hålla inne-temperaturen i närheten av ute-temperaturen utan kyla.

Sen är det väl så att vi människor tenderar att inte komma ihåg dåliga saker så bra. Därav att det ofta var bättre förr och att saker och ting som är problem idag inte var problem igår. Det behöver inte betyda att man inte hade problem för det.

5783

Jag har åkt en del med buss i Budapest. Sommaren 2011 var det 36 grader när jag var där. Deras gamla bussar har stora öppningsbara fönster som mar skjuter åt sidan. Samtliga rutor har så. Det ger en väldigt bra luftgenomströmning.

Ersa

Även svensktillverkade bussar från 1960- och 70-talet hade ju i många fall riktigt bra luftcirkulation, främst tack vare stora breda takluckor som kunde öppnas med ett enkelt handgrepp. Jämfört med dagens takluckor som kan vara krångliga både att öppna och stänga.

Rikard

Jag tycker man skall vara nöjd om AC i bussen håller samma temp som ute. Speciellt om man kör med mycket hållplatsstopp. Jag tycker att det funkar acceptabelt på de flesta bussarna vi har på Keolis i Mölndal. Men visst saker går sönder titt som tätt liksom på alla fordon som körs ständigt i trafik. Största skillnaden tycker jag nog är att Scaniabussarna blir väldigt trötta när AC går för fullt.
Mvh Rikard
Förare på Keolis Mölndal

Ersa

Som jämförelse med mitt förra inlägg är det dessvärre riktigt svårt att få någon luftcirkulation i en Volvo 8500 som levererats utan AC. Oavsett hur många takluckor och små ventilationsfönster på sidan de än har, så står luften innen i bussen mestadels stilla ändå.

Rojje

Sitter och kör Arriva 8171, fd Keolis 6322, och den bussen är värdelös i värmen. Ingen AC, tre små öppningsbara rutor, två takluckor och inga luftdysor för resenärerna. Hur kan man få beställa/bygga en buss så? Borde vara straffbart......

//Rojje

igel

tur att det var en föredetta Keolis 63-vagn och inte en 66-vagn, nu har du ju i alla fall tre minimala öppningsluckor i fönstrena  ;) .

Jag förstår inte hur man tänkte när man byggde B9S bussarna. Inte äns första sommaren i trafik klarade AC:n av att hålla igång en hel dag när det var 24 grader ute.

Träffade för ett år sen en pratglad lite för förfriskad resenär, som hade jobbat på Volvo med att ta fram chassiet. När jag frågade om AC så sa han något om att det var Säffle som var karossisten, och det var en övervägande mellan kostnad och kapacitet.   

5783

Citat från: Rojje skrivet 10 juli 2014, 11:08:26 AM
Sitter och kör Arriva 8171, fd Keolis 6322, och den bussen är värdelös i värmen. Ingen AC, tre små öppningsbara rutor, två takluckor och inga luftdysor för resenärerna. Hur kan man få beställa/bygga en buss så? Borde vara straffbart......

//Rojje

Lol. Finns ju mängder med bussar i SL-trafiken, s.k regionalvagnar som bara har AC och inga öppningsbara fönster ö.h.t. Dessa är vidriga att åka med om inte AC funkar ypperligt.

ichessy

Citat från: buskörare skrivet 07 juli 2014, 21:56:48 PM
Alltså när kommer det bli hårdare krav på fungerande AC i bussar egentligen? Jag åkte med 6 olika bussar idag, ingen hade fungerande AC. Varken fram eller bak. Det var en AC-firma på jobbet idag, så jag gick fram och frågade varför dom var trasiga hela tiden. Fick svaret läckage, i princip alla bussar dom fixade var tomma på gas. Uppenbarligen prioriterar företagen inte detta, varken för oss förares eller resenärernas skull. Att bussen räknas som verktyg vet jag, men borde inte huvudmännen värna om sina resenärers skull och ha hårdare krav i avtalen? Det är ju ändå 2014 nu, fungerande AC borde väl inte vara en omöjlighet?

Snarare har kraven inte blivit hårdare, tvärtom har man lättat på de i SL land och ett exempel är bussupphandlingen 2011 där Arriva vannn Norrort. Huvudmann tog bort reg krav på röda linjer (där AC ingår i kravet). Synd att det går åt de hållet  :'(. Det kan hända att äldre svimmar i bussen om det blir för varmt. Passagerar AC borde vara krav på alla nya SL bussar och håller med buskörare. Men då får man sätta fjärrstyrning på takluckorna så att ingen resenär öppnar den när AC är på.   
Software Developer

5783

Citat från: ichessy skrivet 12 juli 2014, 11:33:15 AM
Snarare har kraven inte blivit hårdare, tvärtom har man lättat på de i SL land och ett exempel är bussupphandlingen 2011 där Arriva vannn Norrort. Huvudmann tog bort reg krav på röda linjer (där AC ingår i kravet). Synd att det går åt de hållet  :'(. Det kan hända att äldre svimmar i bussen om det blir för varmt. Passagerar AC borde vara krav på alla nya SL bussar och håller med buskörare. Men då får man sätta fjärrstyrning på takluckorna så att ingen resenär öppnar den när AC är på.

Inför då också krav på öppningsbara rutor. Det är ofta som AC i bussarna inte fungerar och när det inte finns några öppningsbara rutor i dessa bussar så blir det ett rent h*****e att åka i dem. Man ska passa sig för att förlita sig på tekniska lösningar till 100%!

Nico

Citat från: ichessy skrivet 12 juli 2014, 11:33:15 AMMen då får man sätta fjärrstyrning på takluckorna så att ingen resenär öppnar den när AC är på.

Finns ytterligare en dimension på detta problem och det är att hot och våld mot förarna har ökat i de fall där trafikanterna inte själva kan lösa detta och föraren inte heller varit behjälplig med att öppna takluckor mm. Håller även i detta fall med Daniel S. Teknik är ett komplement som inte kan ersätta allt i alla lägen utan det måste finnas någon sorts backup.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

ichessy

#29
Citat från: Daniel S skrivet 12 juli 2014, 12:25:11 PM
Inför då också krav på öppningsbara rutor. Det är ofta som AC i bussarna inte fungerar och när det inte finns några öppningsbara rutor i dessa bussar så blir det ett rent h*****e att åka i dem. Man ska passa sig för att förlita sig på tekniska lösningar till 100%!

I Veolias regional Volvo B9S bussar (som fanns råsta fram till 2011) (med blå trianglar i sätestyget) kunde man inte öppna takluckan varken där fram eller bak utan det gjordes av föraren där framme. Och när AC inte har funkat i dessa bussar, vilket jag har endast varit med om en gång. Då var det någon person som hade tagit loss hela takluckan tidigare längs bak i bussen, sa föraren. Och när någon av de 2 takluckorna icke är stängda så funkar inte AC'n. Tycker ändå att det var en bra teknisk lösning i Volvo B9S bussarna, förutom att jag tycket att AC inte ska sluta fungera pga någon taklucka är öppen (fjärrstyd). Men jag litar på tekniska lösningar :).

En annan fråga jag har: Vad hände med dessa bussar?
Software Developer