"Ledare: Absurt sätt att sköta upphandling"

Startat av Ersa, 30 augusti 2013, 15:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"ÖstgötaTrafiken har beslutat att avbryta en upphandling på anmärkningsvärda grunder. Man har fått bakläxa i förvaltningsrätten och anser sig inte hinna vänta på dom i högre instans. Alltså tar man över i egen regi.  Så får det inte gå till. ÖstgötaTrafikens agerande är ett uttryck för bristande respekt för lagen och för de företag som deltar i upphandlingar."

http://www.bussmagasinet.se/2013/08/ledare-absurt-satt-att-skota-upphandling/

Jo

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2013, 15:43:11 PM
"ÖstgötaTrafiken har beslutat att avbryta en upphandling på anmärkningsvärda grunder. Man har fått bakläxa i förvaltningsrätten och anser sig inte hinna vänta på dom i högre instans. Alltså tar man över i egen regi.  Så får det inte gå till. ÖstgötaTrafikens agerande är ett uttryck för bristande respekt för lagen och för de företag som deltar i upphandlingar."

http://www.bussmagasinet.se/2013/08/ledare-absurt-satt-att-skota-upphandling/

Det bästa hade väl varit att man bestämt att man ville ha beställningscentralen i egen regi redan från början. Då hade man ju också kunnat lokalisera denna i Östergötland istället för i Senegal som Samres vill.

Leif D

Grejen är ju den...
Att alla människor här i Östergötland som har kontakt med nuvarande beställningscentral, klagar på att de är svårt att beställa, dels för att de som tar emot beställningarna behärska svenska för dåligt dels att de inte har lokalkännedom.  Detta har framförts till politiker på lokal och länsnivå, och även ofta i tidningarna.
Detta fick då till följd, att Östgötatrafiken i anbudsunderlaget krävde att beställningscentralen ska vara belägen i Östergötland.  Mot detta har ju sedan Samres klagat och fått rätt i rättslig instans.

Enligt min åsikt gör då Östgötatrafiken det enda rätta, genom att dra tillbaka upphandlingen och sen besluta att driva beställningscentralen själva.
Samres, som bara vill tjäna stora pengar, vill ju göra detta genom att förlägga beställningscentralen till Baltiska staterna eller Afrika, vilket de har nu, med stora klagomål som följd. Visserligen behövs ju säkert arbetstillfällen där, men de gör det ju här i Östergötland med.
Östgötatrafiken räknar med att rekrytera ca 55 personer för beställningscentralen, som ska lokaliseras till en trafikknutpunkt med pendeltågsstation. Norrköping är en trolig plats, men ännu inte klart.

;-)