"Ny bussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg"

Startat av Tommy E, 17 maj 2013, 21:53:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

En till intressant artikel i Mälaröarnas Nyheter (sidan 4): http://www.malaroarnasnyheter.se/MN_files/MALO-130516.html

Citat från: Mälaröarnas NyheterFör att underlätta kollektivt resande mellan Mälaröarna och Stockholms södra delar planeras nu en busslinje som går hela vägen från Ekerö till Flemingsberg. [...] Färjetrafiken mellan Ekerö och Slagsta är en betalfärja som Trafikverket driver på uppdrag av Ekerö kommun. Kommunen har erbjudit SL att avgiftsfritt resa med sina bussar ombord på vägfärjorna.

Det vore trevligt med en kommentar från någon forumanvändare som är insatt i SL:s planeringsarbete. Är det sannolikt att en sådan busslinje införs, och hur snart kan det i så fall ske?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Insatt vet jag inte om man kan säga, men någon praktisk erfarenhet har jag i alla fall och ingen annan har ju tagit upp tråden så... Nu är det väl drygt tjugo år sedan man prövade detta senast med linje 303 som fick gå med över på färjan och ha ändhållplats i Fittja. Då lades ju projektet ned ganska omgående, till stor del då i brist på underlag för trafiken. Detta kan till viss del ha kommit att ändras under denna tid, men fortfarande är det nog en öppen fråga om antalet målpunker, liksom då om målgruppen som ska till just södra Storstockholm, är tillräckligt för att motivera en busslinje?

Väldigt förenklat kan man säga att ska en sådan busslinje till så handlar det om att någon (normalt kommunen eller entreprenören) lägger fram idén för Trafikförvaltningen. Där får man sedan bedöma om det är rimligt ur praktiskt och ekonomiskt hänseende och sedan fattas ett beslut. Man kanske gör bedömningen att detta kan vara värt i avvaktan på framtida trafik i kommunen samtidigt som man måste se till helhetslösningar för regionen. Skulle detta då komma med under årets omgång så ska ärendet sedan runt ett par varv till olika instanser. Ger alla klartecken så kanske trafiken på en sådan linje skulle kunna starta vid t.ex. den stora tidtabellomläggningen i december 2014 eller året efter, dvs. i december 2015.

Sedan är man väl alltså inte heller helt på det klara med hur det ska bli med trafiken på Mälaröarna framöver. Jag påpekade själv för ett par år sedan i tråden "Angående kollektivtrafiken på Mälaröarna" att Förbifart Stockholm (när och om den blir till) nog även den lär ändra på förutsättningarna en del då Mälaröarna i så fall integreras än mer med övriga Storstockholm. Visst finns det de som inte gillar den tanken, men rent praktiskt så kan man knappast bortse ifrån att nya väganslutningar även innebär nya möjligheter för kollektivtrafiken. Här skulle man t.ex. väldigt snabbt och direkt få kontakt med både västra såväl som södra Storstockholm och det är nog inget som de ansvariga glömt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

"Insatt" var kanske ett dåligt ordval, jag skulle nog ha skrivit "en användare som vet mer om planeringsarbetet". Det jag ville ha var en uppskattning av "startsträckan" för en ny linje av någon som har sett exempel på detta tidigare, och det fick jag ju nu. :)

Nu tänker man sig ju att linjen inte "bara" ska gå till Fittja utan fortsätta till Flemingsberg, där det finns diverse inrättningar som räknas upp i artikeln. Man kan ju hoppas att detta ger fler potentiella resenärer än under försöket med 303:an. Frågan är också vilken turtäthet man har tänkt sig, kanske varje timme i lågtrafik och varje halvtimme i rusning? ???

Jag hoppas verkligen att resandeunderlaget är tillräckligt, för jag skulle gärna se att en busslinje över färjan införs oavsett hur det blir med motorvägsbyggen och annat. Just nu är färjeresan nämligen avsevärt dyrare för fotgängare än för bilister, om man sätter priset i förhållande till ekipagets vikt och platsanspråk. Därför vore det trevligt att kunna slippa en extra kostnad för färjeturen, när man ändå är ute och åker kollektivt.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Omnilasse

Citat från: Tommy E skrivet 18 maj 2013, 17:59:02 PM
"Insatt" var kanske ett dåligt ordval, jag skulle nog ha skrivit "en användare som vet mer om planeringsarbetet". Det jag ville ha var en uppskattning av "startsträckan" för en ny linje av någon som har sett exempel på detta tidigare, och det fick jag ju nu. :)

Nu tänker man sig ju att linjen inte "bara" ska gå till Fittja utan fortsätta till Flemingsberg, där det finns diverse inrättningar som räknas upp i artikeln. Man kan ju hoppas att detta ger fler potentiella resenärer än under försöket med 303:an. Frågan är också vilken turtäthet man har tänkt sig, kanske varje timme i lågtrafik och varje halvtimme i rusning? ???

Jag hoppas verkligen att resandeunderlaget är tillräckligt, för jag skulle gärna se att en busslinje över färjan införs oavsett hur det blir med motorvägsbyggen och annat. Just nu är färjeresan nämligen avsevärt dyrare för fotgängare än för bilister, om man sätter priset i förhållande till ekipagets vikt och platsanspråk. Därför vore det trevligt att kunna slippa en extra kostnad för färjeturen, när man ändå är ute och åker kollektivt.

Nu är ju dock inte detta något vanligt ärende, eftersom det är politikerna i budgeten som föreslår det hela. Budgeten är dock för 2014, så före dess lär vi inte se något. Sedan lär nog SL komma fram till att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Men det är en helt annan sak. Det blir ju också rätt dyrt  - om linjen ska fortsätta till Flemingsberg, kräver det nog nästan 3 fordon om man vill kunna erbjuda 30-minuterstrafik i högtrafik. Mer sällan är knappast lämpligt om en tvärförbindelse ska vara användbar. Fordon lär man väl eventuellt kunna ordna med, och finns det bara pengar avsatta, så kan det då gå ganska fort. I det här fallet handlar det väl alltså minst lika mycket om hur mycket politikerna trycker på. I annat fall är väl som sagt det troliga till december 2014. Rent tekniskt är det ju inte så mycket som behövs för att starta upp en linje (såvida inte nya bussar behöver beställas). Det största dilemmat är väl nästan att få fram de ekonomiska resurserna. Överlag är ju de ekonomiska ramarna för att starta nya busslinjer mycket begränsade. Och jag skulle ha svårt att tro att man kommer fram till något annat än en högtrafiklinje (som en förlängning och dubbelriktning av 303:an).

Lars-Håkan_E

Nej samhällsekonomiskt lönsam kommer en sådan linje aldrig att bli och resandeantalet lär tyvärr bli marginellt eftersom resebehovet mellan Tappström och Fittja inte är speciellt omfattande, till Flempan kanske man kan locka sällanresenärer som ska vidare med fjärrtåg men restiden blir förmodligen linte så mkt kortare än via Centralen som har många fler förbindelser att välja på.
Huddinge Sjukhus har väl heller inte så speciellt många klienter från Ekeröområdet så inte heller det genererar resande.