8 April - Danviksbron - Linjejusteringar

Startat av metalurg, 28 mars 2013, 08:44:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

metalurg

8 april närmar sig.

Bl.a

- Tal om att alla "C" och "X"-linjer ej kommer trafikera Henriksdal, så att det blir bättre flyt och mindre trafikstockningar (t.ex korsningen precis innan Henriksdals hållplats etc)

Så pass upp alla som brukar stiga  på / av vid Henriksdal och åker dessa linjer:
53 402 469 425X 428X 429X 430X 435C 442X 443C 445C 446C 448C 480C

Londonviadukten blir det närmaste alternativet, för "lilla Danviks-hållplatsen" mellan "Henkan" och "London" kan ju bara hantera 1 buss i taget, eller har man någon gång sett 2 "dragspelare" få plats på samma gång? Nja, precis ;-)  ;)

P.Ek

Ingaröbor får det krångligt att ta sig till Henriksdal. Först 428X/429X/430X till Brunn, 467 till Värmdö marknad, 474 till Henriksdal. Eller 428X/429X/430X till Londonviadukten och sen
någon annan buss tillbaka en hållplats till Henriksdal.

rengmark

Ytterligare en störning i nära anslutning kommer att inträffa 19 april då Folkungagatan stängs av mellan Renstiernas gata och Borgmästargatan. Linje 2, 53, 71 och 96 får då ändrad körväg, blir det Bondegatan i stället? Avstängning ända in på nästa år.

Fredde

Citat från: rengmark skrivet 05 april 2013, 23:53:12 PM
Ytterligare en störning i nära anslutning kommer att inträffa 19 april då Folkungagatan stängs av mellan Renstiernas gata och Borgmästargatan. Linje 2, 53, 71 och 96 får då ändrad körväg, blir det Bondegatan i stället? Avstängning ända in på nästa år.

Stämmer bra det: Tegelviksgatan - Bondegatan - Renstiernas gata.

Adrian Langemar

Därmet blir det en tillfällig återgång till den klassiska körvägen, som gällde för linje 46 (och före 1998 även 76) fram till 2004 då kortvagnarna på linje 46 ersattes av ledbussar på linje 2. Då motiverades ändringen med att ledbussarna inte kunde svänga i korsningen Renstiernas gata/Bondegatan, men nu ska det tydligen gå bra?

homer

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 april 2013, 18:56:00 PM
Därmet blir det en tillfällig återgång till den klassiska körvägen, som gällde för linje 46 (och före 1998 även 76) fram till 2004 då kortvagnarna på linje 46 ersattes av ledbussar på linje 2. Då motiverades ändringen med att ledbussarna inte kunde svänga i korsningen Renstiernas gata/Bondegatan, men nu ska det tydligen gå bra?

Dessutom med ledbuss med bakstyrning

Karsten

Citat från: homer skrivet 06 april 2013, 19:38:02 PM
Dessutom med ledbuss med bakstyrning

Intressant! Körs det mycket 19-metersledvagn (MAN och B9S) på linje 71 nu för tiden eller är det något enstaka omlopp i morgonrusningen som på Nobinas tid?

P.Ek

Citat från: Karsten skrivet 06 april 2013, 22:14:47 PM
Intressant! Körs det mycket 19-metersledvagn (MAN och B9S) på linje 71 nu för tiden eller är det något enstaka omlopp i morgonrusningen som på Nobinas tid?

Både i morgonrusningen, eftermiddagsrusningen och på helger vad jag vet, men det kan ju inträffa vid andra tillfällen också.

Söderort FTW

Jag tycker att Folkungagatan kan vara avstängd för alltid. 71:ans höga stolar från Slussen till skolan är skönare än bullerbussarna på 2:an  ;D

Nico

Facit efter två veckor är att det har fungerat relativt bra på Danviksbron. En stor del av den privata biltrafiken verkar ha valt att gå via Södra länken, men man får väl se hur det blir framöver då det värsta är kvar. Avstängningen av Folkungagatan har sen inget med Danviksbron att göra annat än att projekten sammanfaller. Främst för att allt detta måste stökas undan innan man kan ta sig an Slussen.

På Bondegatan mellan Erstagatan och Renstiernas gata har sen klagomålen från de boende varit ganska kraftig redan innan omläggningen, där nu linje 2, 53, 71 och 96 gjort 66 sällskap, så att här lär man nog försöka att forcera arbetet så gott det går så trafiken kan återgå till Folkungagatan så fort som möjligt. Rent praktiskt är det nog sedan lättare att köra ledvagn här än boggi i vissa korsningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman