"Drogpåverkad bussförare hann inte stoppas"

Startat av Robert T, 18 december 2011, 04:27:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lulebjörnen

Citat från: Robert T skrivet 18 december 2011, 04:27:28 AM
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/drogpaverkad-kvinna-hann-inte-stoppas_6716935.svd

Tråkigt att det inte ska gå att få tag i berörd trafikledning.
Jo, men det framgår ju av  artikeln att ansvarig? ska vidta den i offentlig verksamhet kraftfulla åtgärden att "titta över rutinerna", och det ska ske "redan efter helgen"...

Förvänta att det vidtas den i offentlig verksamhet inte helt obekanta åtgärden "kraftfulla åtgärder" i någon form som beslutas efter ett eller flera "sammanträden" som utmynnar i en "handlingsplan" som i ett pressmedelande presenteras som.......ja,  ???...

Bussföraren

En del otur.

Givetvis har Kundtjänsten telefonnummer till resp operatörs trafikledningar, ett samtal dit från kundtjänst hade snabbt löst problemet.
Men givetvis ska aldrig kundtjänst lämna ut telefonnummer, med tanke på hur många illvilliga som ringer dagligen är det omöjligt att veta vilka som är seriösa, därför ska kundtjänstoperatören förmedla informationen.

Tyvärr är det väl där som på många andra kundtjänster lite si o så med personalens utbildning o erfarenhet numera.

lil-sis

Men varför inte ringa polisen?!

Jag tycker det är bra att de inte lämnar ut nummer hur som helst, det kan ju bli alldeles galet med tanke på hur många idioter det finns!

Ringer man däremot polisen så kan ju DE gå vidare och då blir det ju en annan sak.

(Hos oss så ringer iaf UL upp trafikbolaget även om iaf GUB har ett nummer som allmänheten kan nå TL på.)

Och som sagt, det där med kundtjänst är det ju ofta lite si och så med.

Optimal

Citat från: lil-sis skrivet 18 december 2011, 11:02:38 AM
Men varför inte ringa polisen?!

Jag tycker det är bra att de inte lämnar ut nummer hur som helst, det kan ju bli alldeles galet med tanke på hur många idioter det finns!

Ringer man däremot polisen så kan ju DE gå vidare och då blir det ju en annan sak.

(Hos oss så ringer iaf UL upp trafikbolaget även om iaf GUB har ett nummer som allmänheten kan nå TL på.)

Och som sagt, det där med kundtjänst är det ju ofta lite si och så med.

Telefonnummer till varje garage finns på Eniro, Hitta osv. Har man en smartphone eller dyligt så hittar man numret bara på någon sekund. Jag har då aldrig ringt till SL utan har alltid ringt till respektive garage, och dom har alltid tackat och ingen har klagat att man inte får ringa dit osv.

Nico


Citat från: Jim skrivet 18 december 2011, 11:51:02 AM
Telefonnummer till varje garage finns på Eniro, Hitta osv. Har man en smartphone eller dyligt så hittar man numret bara på någon sekund. Jag har då aldrig ringt till SL utan har alltid ringt till respektive garage, och dom har alltid tackat och ingen har klagat att man inte får ringa dit osv.

Självklart är det polisen man som privatperson (och helst även om man själv jobbar i branschen) ska ringa till om man ser en påverkad förare, allt annat är ren och skär idioti. Man ringer ju inte direkt till växlarna hos ett större lastbilsåkeri eller dito taxibolag om man ser en påverkad förare i ett av deras fordon. Detta då bolagen de facto inte har de mandat som krävs för att fungera rent juridiskt. Det enda man kan göra är att beordra föraren att kvarstanna i garage eller liknande om man hinner fånga upp det i tid.

Annars är det dock inte heller är det garagen man ska ringa till då de i vissa fall inte ens längre har en bemanning som kan ta detta. För en som är i branschen så är detta kanske en sak, men för en icke-bussmupp så lär det oxå vara riktigt svårt att veta vilken entreprenör eller linje som gäller. Eniro är inte heller en lösning då de flesta nummer till olika trafikexpeditioner på garagen normalt ska vara skyddade och således inte hittas via gula sidorna eller hitta.se osv.

I det aktuella fallet hade givetvis samtalet via kundtjänsten ha fungerat bättre, men det är inte deras roll och de har dessutom primärt konktakt med trafikledningar och liknande via respektive infoavdelning/grupp. Alltså ytterligare ett eller ett par stegs fördröjning för att komma vidare. Sedan ska man inte glömma bort att det i detta fall inte heller är säkert att kundtjänsten fick så mycket användbara uppgifter, dvs. man kan spekulera kring om uppringaren visste om vilken entreprenör, vilket område osv. det rörde sig om eller kanske även det behövde benas ut först. Även allt sådant tar tid när man använder fel kanal.

Polisen är däremot som sagt den instans/myndighet man ska ringa i fall som dessa och de i sin tur har de rutiner, mandat och kontakter som krävs för ett snabbt åtgärdande. I det här fallet hade man då per omgående fått en bra uppföljning och hantering då LKC via sina direktnummer sannolikt hade kontaktat entreprenörernas trafikledningar direkt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Citat från: Jim skrivet 18 december 2011, 11:51:02 AM
Telefonnummer till varje garage finns på Eniro, Hitta osv. Har man en smartphone eller dyligt så hittar man numret bara på någon sekund. Jag har då aldrig ringt till SL utan har alltid ringt till respektive garage, och dom har alltid tackat och ingen har klagat att man inte får ringa dit osv.

Så när du misstänker en rattfull förare ringer du inte polisen?

Varför inte då?

Optimal

Citat från: Nico skrivet 18 december 2011, 12:14:01 PM
Självklart är det polisen man som privatperson (och helst även om man själv jobbar i branschen) ska ringa till om man ser en påverkad förare, allt annat är ren och skär idioti. Man ringer ju inte direkt till växlarna hos ett större lastbilsåkeri eller dito taxibolag om man ser en påverkad förare i ett av deras fordon. Detta då bolagen de facto inte har de mandat som krävs för att fungera rent juridiskt. Det enda man kan göra är att beordra föraren att kvarstanna i garage eller liknande om man hinner fånga upp det i tid.

Annars är det dock inte heller är det garagen man ska ringa till då de i vissa fall inte ens längre har en bemanning som kan ta detta. För en som är i branschen så är detta kanske en sak, men för en icke-bussmupp så lär det oxå vara riktigt svårt att veta vilken entreprenör eller linje som gäller. Eniro är inte heller en lösning då de flesta nummer till olika trafikexpeditioner på garagen normalt ska vara skyddade och således inte hittas via gula sidorna eller hitta.se osv.

I det aktuella fallet hade givetvis samtalet via kundtjänsten ha fungerat bättre, men det är inte deras roll och de har dessutom primärt konktakt med trafikledningar och liknande via respektive infoavdelning/grupp. Alltså ytterligare ett eller ett par stegs fördröjning för att komma vidare. Sedan ska man inte glömma bort att det i detta fall inte heller är säkert att kundtjänsten fick så mycket användbara uppgifter, dvs. man kan spekulera kring om uppringaren visste om vilken entreprenör, vilket område osv. det rörde sig om eller kanske även det behövde benas ut först. Även allt sådant tar tid när man använder fel kanal.

Polisen är däremot som sagt den instans/myndighet man ska ringa i fall som dessa och de i sin tur har de rutiner, mandat och kontakter som krävs för ett snabbt åtgärdande. I det här fallet hade man då per omgående fått en bra uppföljning och hantering då LKC via sina direktnummer sannolikt hade kontaktat entreprenörernas trafikledningar direkt.

Läste denna tråden och gick in och sökte på Busslinks olika garage och alla nummer kom upp, då jag har dom flesta nr i huvudet så vet jag att det var rätt nr. Så klart att man ringer polisen om det är rattfull eller dyligt, men jag tänkte på andra händelser, som när en buss tog med sig halva bilen i en korsning och sen smet, då ringde jag resp garage och sen satte en lapp på bilens ruta att jag var vittne.

Optimal

Citat från: lil-sis skrivet 18 december 2011, 12:14:15 PM
Så när du misstänker en rattfull förare ringer du inte polisen?

Varför inte då?

Jojo. Men vem skrev att jag pratar om rattfylla eller dyligt. Svarade bara på att alla Busslink och Nobinas nummer finns på Eniro och hitta, så att ringa till SL och be om numret är bara dumt

MartinMartin

Sen beror det ju lite på om man är säker på sin sak eller inte,
jag jobbade bredvid ett systembolag för några år sedan och såg i princip varenda dag
samma chaufför från poståkeriet komma vid 15 tiden och parkera sin bil och gå in på bolaget.
Jag satt och noterade detta under ett par veckor innan jag kännde att jag var tvungen att ringa posten
för att framföra detta, han körde ju inte full då men hade ju uppenbarligen några problem
som han behövde lösa och i vilken form han va klockan 07 på morgonen vågar jag inte ens fundera på.

Det lättade mitt samvete iallafall och kort efteråt så upphörde även postbilens turer på eftermiddagarna,
men i det här fallet kan man ju inte gärna ringa till polisen istället, eller hur....

mil

Citat från: MartinMartin skrivet 18 december 2011, 12:41:02 PM
Sen beror det ju lite på om man är säker på sin sak eller inte,
jag jobbade bredvid ett systembolag för några år sedan och såg i princip varenda dag
samma chaufför från poståkeriet komma vid 15 tiden och parkera sin bil och gå in på bolaget.
Jag satt och noterade detta under ett par veckor innan jag kännde att jag var tvungen att ringa posten
för att framföra detta, han körde ju inte full då men hade ju uppenbarligen några problem
som han behövde lösa och i vilken form han va klockan 07 på morgonen vågar jag inte ens fundera på.

Det lättade mitt samvete iallafall och kort efteråt så upphörde även postbilens turer på eftermiddagarna,
men i det här fallet kan man ju inte gärna ringa till polisen istället, eller hur....


Och posten har systembolaget som sina kunder och deras special beställningar är ofta små kollin som har en leverans tid mellan 12-16 på dagarna kan röra sig om en kund som beställt en flaska av ett speciellt märke. Posten har i fler år haft alkolås för att få ut nycklarna till bilen så han hade nog inga problem kl 7 på morgonen för då hade han ej fått ut någraq ntycklar. De är så känsliga så om du tagit o tvättat munstycket i en droppe handsprit så kommer du ej åt nyckeln även om det var en halvtimme sedan du tvättade munstycket

MartinMartin

Citat från: mil skrivet 18 december 2011, 13:08:48 PM
Och posten har systembolaget som sina kunder och deras special beställningar är ofta små kollin som har en leverans tid mellan 12-16 på dagarna kan röra sig om en kund som beställt en flaska av ett speciellt märke. Posten har i fler år haft alkolås för att få ut nycklarna till bilen så han hade nog inga problem kl 7 på morgonen för då hade han ej fått ut någraq ntycklar. De är så känsliga så om du tagit o tvättat munstycket i en droppe handsprit så kommer du ej åt nyckeln även om det var en halvtimme sedan du tvättade munstycket

Ja, det är ju det jag menar. Jag var ju inte säker, kan ju inte ringa polisen för han kanske inte över huvud taget handlade för egen konsumtion
men jag kännde efter ett par veckor att jag för egen del var tvungen att göra något, men jag kan ju inte ringa polisen för även om han hade alkoholproblem
så är det ju inte polisens sak så länge han kör nykter.

Nico


Visst, men nu börjar vi jämföra äpplen med päron.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 18 december 2011, 11:02:38 AM
Men varför inte ringa polisen?!


För att Polisen inte har en blekaste aning om var föraren befinner sig. Det vet säkerligen inte heller anmälaren. Därför måste ju Keolis kontaktas som steg ett och jag tror nog Keolis hade större chans att stoppa färden än polisen. T.ex. genom att ringa till avlöst förare och skrika STOPPA XXXXXXX FRÅN ATT KÖRA BUSSEN!!!!
Polisen ska ju först ringa Keolis, ta reda på var föraren är, hitta ledig radiobil, dirigera denne till platsen, med största sannolikhet hade polisen inte hunnit ändå. Keolis hade faktiskt haft goda chanser att hindra olyckan, om de hade fått samtalet direkt från kundtjänst.

Känns som att ingen i denna tråden har läst artikeln? Där står det ju ganska tydligt att de hade sett att hon tagit tabletter HEMMA. Man kan även anta, som jag gjort, att de inte visste var föraren började sitt pass.

Nico


Citat från: Jim skrivet 18 december 2011, 12:40:45 PMJojo. Men vem skrev att jag pratar om rattfylla eller dyligt. Svarade bara på att alla Busslink och Nobinas nummer finns på Eniro och hitta, så att ringa till SL och be om numret är bara dumt

Återigen Jim... hur ska en icke insatt och i övrigt totalt ointresserad person veta vem som kör bussen? För gemene man är det SL som kör bussar, t-bana osv. Att branschfolk och diggare sedan har en viss djupare kunskap är inte relevant. I övrigt vet jag inte hur du gjorde din sökning, men när jag själv gjorde samma sak så fick jag visserligen upp en hel del olika nummer. Däremot fick jag turligt nog inte upp ett enda nummer som så att säga var skarpt och gick till trafikledningar och andra mera känsliga avdelningar så turligt nog kommer inte alla nummer upp. Gör de det så är det fel någonstans och sådant får man gärna säga till om så att de numren återigen kan förbli skyddade.

De nummer jag fick upp går till olika avdelningar som t.ex. hittegods och liknande växelnummer som är bemannade under kontorstid och som är öppna för allmänheten. Driftsnummer ska inte lämnas ut (på samma vis som t.ex. LKC inte lämnar ut sina nummer till vem som helst) utan är till för internt samband. Som förare ska man inte heller ha tillgång till trafikledningens direktnummer så inte heller du bör egentligen känna till dessa nummer. I SL-området (och troligen på många andra håll) är det normalt så att förare ska i första hand använda komradion eller de tilldelade förarnumren. Kan tyckas surt, men skulle kreti och pleti ringa i tid och otid direkt till trafikledningarna så skulle inte de som verkligen behöva komma fram (t.ex. polisen) göra det.




Citat från: Robert T skrivet 18 december 2011, 13:22:32 PM
För att Polisen inte har en blekaste aning om var föraren befinner sig. Det vet säkerligen inte heller anmälaren. Därför måste ju Keolis kontaktas som steg ett och jag tror nog Keolis hade större chans att stoppa färden än polisen. T.ex. genom att ringa till avlöst förare och skrika STOPPA XXXXXXX FRÅN ATT KÖRA BUSSEN!!!!
Polisen ska ju först ringa Keolis, ta reda på var föraren är, hitta ledig radiobil, dirigera denne till platsen, med största sannolikhet hade polisen inte hunnit ändå. Keolis hade faktiskt haft goda chanser att hindra olyckan, om de hade fått samtalet direkt från kundtjänst.

Känns som att ingen i denna tråden har läst artikeln? Där står det ju ganska tydligt att de hade sett att hon tagit tabletter HEMMA. Man kan även anta, som jag gjort, att de inte visste var föraren började sitt pass.

Nu är du faktiskt ute och cyklar om jag får säga det och hänvisar även till mitt första inlägg ovan. Polisen ska i dylika fall alltid kontaktas först och sedan kontaktar de direkt berörd entreprenör som i sin tur vidtar åtgärd i samarbete med polisen. Fortfarande gäller även att är detta något som en rättsvårdande myndighet ska hantera och följa upp.

En entreprenör har oftast inte de befogenheter som krävs och sedan har som sagt polisen bättre medel/rutiner för att snabbt nå rätt instans på trafikledningarna. I alla fall bra mycket bättre möjligheter än vad kundtjänsterna har då de som sagt normalt mest håller kontakt med informatörer i ärenden såsom borttappade saker, saknade turer osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman