beröm till chaufför

Startat av the0fiskis, 14 december 2011, 22:09:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

idag åkte med bra chaufför och tänkte han kanske finns här
ang berömmet
första gången ja såg att busschauffören la ut rampen för en rullstolsbunden och det var inga sura miner utan han var glad och trevlig chaufför  :)
han körde 5502(keolis) på 465 med avgång från fisksätra 9:52
ja jag har "mailjat" sl och dem ska föra vidare infon

Max W

Mycket bra initiativ av Dig!!!
/Max

Ersa

Men det är ju (ironiskt nog) tvärtemot handikappförbundens linje. Dvs att det är kränkande för de rullstolsburna att ta emot någon som helst hjälp av föraren. Det är ju därför dessa föreningar kräver lågentrébussar framför normalgolv med rullstolslyft på landsbygden.   

Svempa

NU har du missat poängen Kränkningen ligger inte i att te emot hjälp utan att behöva en särbehandling gentemot den som inte har ett funktionshinder. . En kränkning uppstår därför att det är nödvändigt att någon person hjälper till för att den funktionshindrade ska kunna komma in i en  byggnad eller på en buss till skillnad från den icke funktionshindrade.
Tex Att chuffören öppnar dörren till bussen är ingen särbahandling för det gör hen för alla passagerare. OM han hen däremot måste öppna en annan dörr för den funktionshindrade då är det än kränkning enl vissa funktionshindrade .  Jag tex behöver ofta att bussen niger för att inte få mer ont i knäna . Om jag säger till föraren att niga bussen om det inte har skett automatisk då upplever jag personligrn ingen kränkning men däremot om föraren börjar argumentera om det då kan jag bli riktigt sur . för då kränker hen mig genom att ifrågasätta mitt behov för vilket fordionet är anpassat. Vissa upplever t o m att behöva be om nigningen som kränkande.

Ersa

Rullstolsrampen finns ju i mittdörren. Då måste ju föraren öppna "en annan dörr" för den rullstolsburne. Snart är det väl kränkande om bussen saknar yttre knapp för att påkalla att barnvagnsförare vill in genom mittdörren på landsbygdstrafik.


Max W

Citat från: Ersa skrivet 15 december 2011, 11:49:03 AM
Men det är ju (ironiskt nog) tvärtemot handikappförbundens linje. Dvs att det är kränkande för de rullstolsburna att ta emot någon som helst hjälp av föraren. Det är ju därför dessa föreningar kräver lågentrébussar framför normalgolv med rullstolslyft på landsbygden.  
Det där med hur och varför vissa funktionshindrade känner sig "kränkta i tid och otid" är ett problem. Jag tror med viss erfarenhet inom släkten att det hela beror på att den person som känner sig "kränkt" i själva verket inte accepterat sin livssituation. Visst kan många "icke funktionshindrade" i vissa situationer uttrycka sig klumpigt, men livet är ju sådant för oss alla att ibland uttrycker vi oss på ett sådant sätt att t.ex. bilföraren som blir tillsagd att han parkerat för nära en korsning känner sig kränkt för att han blir tillsagd "som om han vore en barnunge". Sen när det gäller handikappförbunden, så uppträder ju de ibland som en slags "Greenpeace-grupp" eller fackförbund, men säger man det, blir man väl anmäld till DO.
/Max

the0fiskis

låter konstigt att man skulle bli kränkt ser inte poängen i det
det som ja skulle bli kränkt av att få längre tid på prov (pga dyxlexi = fuktionshinder)
instämmer med Max W
jag anser det är service lite över det som krävs
ja ser inget negativt i behandlingen av den rullstolsbundna

Ersa

Jag ser heller inget kränkande i att föraren hjälper till, vare sig det gäller att fälla ut en ramp eller manövrera en lyft. Men denna åsikt har inte handikapporganisationerna. Det är ju som sagt därför de kräver lågentré ute i skogen, och inte vill ha låga normalgolvare i linjeversion med rullstolslyft någonstans i Sverige. Ska bli intressant när man börjar få åsikter om den avreglerade expressbusstrafiken. OmniLink och B9S till Swebus Express kanske vore något att ersätta alla OmniExpresser med?

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 15 december 2011, 19:11:09 PM
Jag ser heller inget kränkande i att föraren hjälper till, vare sig det gäller att fälla ut en ramp eller manövrera en lyft. Men denna åsikt har inte handikapporganisationerna. Det är ju som sagt därför de kräver lågentré ute i skogen, och inte vill ha låga normalgolvare i linjeversion med rullstolslyft någonstans i Sverige. Ska bli intressant när man börjar få åsikter om den avreglerade expressbusstrafiken. OmniLink och B9S till Swebus Express kanske vore något att ersätta alla OmniExpresser med?

Tur då att det finns privata företag som gör som de vill utan inblandning från "högre makter"! ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 15 december 2011, 19:43:55 PM
Tur då att det finns privata företag som gör som de vill utan inblandning från "högre makter"! ;)

Än så länge ja...  men framtida ändrade lagkrav om tillgänglighet diskuteras faktiskt även när det gäller denna egna trafik...

Ersa

Citat från: Svempa skrivet 15 december 2011, 14:30:11 PM
Jag tex behöver ofta att bussen niger för att inte få mer ont i knäna . Om jag säger till föraren att niga bussen om det inte har skett automatisk då upplever jag personligrn ingen kränkning men däremot om föraren börjar argumentera om det då kan jag bli riktigt sur . för då kränker hen mig genom att ifrågasätta mitt behov för vilket fordionet är anpassat. Vissa upplever t o m att behöva be om nigningen som kränkande.

Jag förstår problemet. Men då nigningsfunktionen på bussar oftast havererar efter några år, och främst vintertid, så anser jag att det är kommunerna och väghållarna som har ansvar för att "kräkningar" inte uppstår då folk inte tar sig upp i "låga" 10-16 år gamla bussar. Det är kommunernas/huvudmännens jobb att bygga tillräckligt höga kantstenar på trottoarerna för att rörelsehindrade inte ska behöva kliva ett kliv på 38-40 cm upp i en "lågentrébuss" som inte kan nigas. Kantstenarna ska givetvis vara mjukt vinklade så att bussens däck inte kan slitas mot dem, samt vara så designade att karossen inte kan ta i trottoaren.

Lågentrebussar ute i skogen är ett otyg och en ren förolämpning mot både rörelsehindrade och bussförare. Detta då hållplatser med trottoarkanter saknas helt. Vilket innebär att instegshöjden i snitt blir 38-40 cm hög (mot c:a 25-30 cm till det första steget i en normalgolvad buss), samt att rullstolsrampen i mittdörren hamnar i en så brant vinkel att knappt ens föraren har kraft att dra rullstolen uppför den branta rampen. Med en rullstolslyft blir det däremot inga som helst vinklar och tunga arbetsmoment.

Lite kul vore det att ta med SL:s styrelse samt de ledande i handikappföreningarna, sätta dem i varsin rullstol, köra fram en vanlig lågentrébuss modell SL-landsbygd (Volvo 8500 B12BLE/B9S) på en helt platt grusplan, fälla ut rampen i den fina 45-nåning-gradersvinkeln, och därefter be dem rulla upp i bussen. Utan trotoarkant. Och helt utan hjälp såklart! Det får ju inte vara "kränkande"! ::)
Därefter får de prova åka rullstolslyft i en vanlig normalgolvad landsbygdsbuss (kanske en av Nobinas UL-bussar med lyft), och sedan svara på vilket som gick bäst.

Svempa

OM jag personligen fick bestämma så skulle jag se att låggolvarna endast användes på servicelinjer och att man satsade mer på ramp eller lift spec i långväga trafik . av de skäl som du uppger . men att säga det i handikapprörelsen är inte populärt. Jag har sagt att för mig är det viktiga att jag utan extra kostnad gentemot en icke funktionshindrad kan ta mig från a-b sedan om företaget löser det genom en färdtjänstbuss eller en anpassad buss är mig egalt . Jag anser att det är en större kränkning att den som använder permobil och rullstol är hänvisad till riksfärdtjänst med prövning av behovet varje gång. Jag anser att en lösning är att den som har rullstol o inte kan åka vanlig buss meddelar det till den som utför trafiken och att den då är skyldig att ge denna resenär en likvärdig resa som den icke funktionshindrade. Då skulle vi få en naturlig utveckling på området . Då skulle kostnaden bli avgörande .vilket är bäst  är det att investera i anpassade bussar eller är det att erbjuda en särlösning.  för MIG är det inte något problem och det skulle innebära att samhället skulle spara pengar för kostnaden skulle stanna på utföraren som är skyldig att gem den rörelsehindrade sanna tjänst som den icke funktionshindrade .
Detta är mina personliga åsikter och jag kan lova att jag har fått mothugg.

Danne B.

#13
Det verkar som att samhället baseras på att om någon känner sig "kränkt" så måste genast omgivningen anpassas till detta. En fin tanke kanske, men är det verkligen en sund inställning i det långa loppet?

//Danne