Huvudmeny

40 års dag

Startat av Nils-Bertil, 02 juni 2010, 21:19:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Vad är det för konstig " sparbössa"  till höger om förarplatsen på tredje kortet av Pålsjöbussen?
Roligt att se bilderna. Vad spartansk inredningen var på den tiden.

Mvh
Buss-Anders

Svempa

#16
Det är min sparbössa. :o

http://www.sundsutsikt.se/images/htmf_059.jpg

Skämt å sido
det är en betalningsbössa . passageraren la ner sin avgift i den  och föraden tryckte på en knapp så hamnade poletterna och pengarna i en låst låda. på kvällen byttes bössans låda och den bössan som hade pengar åkte upp på ekonomiavd  och tömdes  innan den åkte tillbaka till garaget. Jag har bytt många sådana bössor . när jag praktiserat på HTV . De sista tror jag försvann 1990 På de flesta busssarna hade man ett nyare system enl samma princip. men de 6 CR76 orna hade kvar de gamla till de slopades. Kan ha fel då detta är taget ur mitt minne.

Nils-Bertil

Tack för dom värmande orden.

//nils-bertil

Nils-Bertil

I Hbg hade man enmansbetjäning redan för 70 år sen om inte mer. (här hoppas jag någon går in och justerar). Betalning vid avstigandet i en betalningsbössa hos föraren. När jag började hade vi påstigning genom bakdörrarna och avstigning fram. Alltså man åkte "på kredit". Hade man inte pengar så skrev vi upp namn och adress och så gick resenären till dåvarande trafikexpeditionen vid Knutpunkten och betalade sin skuld.
Det hände någon gång att ett gäng ungdomar som skulle gå av sa - siste man betalar - men siste man hade inga pengar. Men framdörren var mycket snabb när man tryckte på STÄNGA. Så oftast hittade man "siste man". ;)
När jag tänker tillbaka så finns det  h u u r  många episoder som helst.
//nils-bertil

Svempa

Knutpunkten på den tiden är det lilla huset på trädgårdsgatan som är pizzeria i dag . alltså inte dagens knutpunkt.