ÄKTA GLÄDJE FÖR EN BUSSCHAUFFÖR

Startat av Buss-Anders, 08 december 2009, 22:16:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

I slutet av maj så drabbades jag av näthinneavlossning i mitt högra öga. :o
Jag förstod ju inte vad det var och gick med det några dagar.
Jag körde buss två dagar  då jag såg lite stjärnor och lite svarta prickar. Jag spelade även fotboll men tack och lov så nickade jag inte på någon boll. Vid ett annat läkarbesök två dagar senare så fick jag bara rutinfrågan om hälsan i övrigt och nämnde problemet med ögat. Detta läkarhus hade även en ögonläkare vars sjuksköterska bokade in mig 2 dagar senare.
Ögonläkaren konstaterade direkt...näthinneavlossning. Direkt till ögonkliniken inläggning och akut operation dagen efter.
Sommaren gick och jag var sängliggande nästan hela tiden. Dropparna i ögonen gjorde att jag inte kunde gå ut dagtid. Pupillen var vidöppen. 8) Konditionen rasade och vikten steg.  :( Sommaren gick åt att ta det lugnt och att vila för att ökat skulle läka.Jag fick börja arbeta halvtid i mitt andra yrke, lärarens i slutet av augusti.
I slutet av oktober fick jag en ny lins eftersom den egna linsen grumlats till grå starr av gasen som de sprutar in i ögat efter operationen. Gasen håller det skadade partiet på plats. Efter ytterligare en månad så fick jag den 27 nov  prova ut ett par nya glasögon. De kom på halva tiden.

Samma dag gick jag till min chef på Swebus/ Nobina. Min syn är godkänd för busskörning men en läkarundersökning krävs av företagsläkaren för att få köra buss med passagerare. Jag har nu fått tillåtelse av min chef att träna inför den arbetsträning som försäkringskassan har beviljat under 4 + 4 + 8 timmar.
Den träningen är jag mycket tacksam för. ;D

Hösten har ägnats åt konditionsträning och viktminskning med lyckat utfall.
Humöret har blivit allt bättre. Det var inte på topp när jag knappt kunde se konturen av tre fingrar 5 cm framför ögat dagarna efter operationen.

Vilken känsla det var att få sätta sig bakom ratten igen efter ett uppehåll på 6½ månad. Efter kanske 2 timmars körning med en något annorlunda syn kände jag att nu har jag rytmen.Nu funkar det. Jag tränar lugnt och försiktigt vidare och har nu kört sammanlagt drygt  40 mil  vid 9 olika tillfällen.
Nu hoppas jag att det håller hela vägen  så att jag kan fortsätta som timanställd chaufför på Swe :-X.. jag menar Nobina


Snacka om äkta glädje att få sätta sig vid ratten igen... ;D

Mvh
Buss-Anders

Danne B.


Svempa

Vad skönt att höra något posetivt om nobina som arbetsgivare.  ;)

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

yngrot

Hoppas det går vägen för dig Buss- Anders..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Croonhielm

Fin berättelse. Välkommen tillbaka som busschaufför. Kör hårt!

Buss-Anders

  ;D Tack för alla trevliga hälsningar!
Var och åt ett utsökt julbord på Hotell Skansen i Färjestaden med Nobina igår kväll. Mycket trevligt att träffa så många arbetskamrater. Alla kan ju inte äta samtidigt för en del arbetar ju så det är uppdelat på tre tillfällen.