"Karlskronas pensionärer vill ha gratis bussresor"

Startat av Jo, 13 augusti 2009, 07:51:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bjarne-W

Gratis - är ett ord som många svenskar gillar. Vilket ofta betyder att det är någon "annan" som ska betala.
Nu på morgonen läser jag i Blekinge Läns tidning att pensionärerna i Karlskrona vill få åka gratis med kollektivtrafiken på dagen. Men PRO i Karlskrona nöjer sig inte med bara pensionärer utan vill att även grupper som "sjukskrivna, arbetslösa och mammor som är hemma med sina barn" ska erbjudas samma sak.
Det är en gammal svensk paradgren (där vi alltid tar Guld) det där med att "kräva" - hm låt mig använda ordet "förmåner" för (som man ofta gömmer sig bakom) "speciellt utsatta grupper".
Lite ler jag när jag läser PROs "motivering" varför pensionärerna borde få åka gratis med kollektivtrafiken:
"Om pensionärerna inte har råd att åka in till stan kan de inte konsumera någonting där".
Underförstått - pensionärernas gratisresor skulle gynna den lokala handeln. Dessutom menar PRO att gratisresor för pensionärerna "gynnar miljön". Antagligen menar PRO - genom att pensionärerna ställer bilen och åker gratisbuss in till stadens centrum.
Jag kan inte undgå att fundera:
"Hur f-n kan de då ha råd att konsumera någonting om de inte (ens) har råd att betala för en bussresa in till stan?"
Och hur har de råd att ta bilen in till centrum?
Alzheimer PRO?...

virtual1

Citat från: Bjarne-W skrivet 13 augusti 2009, 09:39:43 AM
Gratis - är ett ord som många svenskar gillar. Vilket ofta betyder att det är någon "annan" som ska betala.
Nu på morgonen läser jag i Blekinge Läns tidning att pensionärerna i Karlskrona vill få åka gratis med kollektivtrafiken på dagen. Men PRO i Karlskrona nöjer sig inte med bara pensionärer utan vill att även grupper som "sjukskrivna, arbetslösa och mammor som är hemma med sina barn" ska erbjudas samma sak.
Det är en gammal svensk paradgren (där vi alltid tar Guld) det där med att "kräva" - hm låt mig använda ordet "förmåner" för (som man ofta gömmer sig bakom) "speciellt utsatta grupper".
Lite ler jag när jag läser PROs "motivering" varför pensionärerna borde få åka gratis med kollektivtrafiken:
"Om pensionärerna inte har råd att åka in till stan kan de inte konsumera någonting där".
Underförstått - pensionärernas gratisresor skulle gynna den lokala handeln. Dessutom menar PRO att gratisresor för pensionärerna "gynnar miljön". Antagligen menar PRO - genom att pensionärerna ställer bilen och åker gratisbuss in till stadens centrum.
Jag kan inte undgå att fundera:
"Hur f-n kan de då ha råd att konsumera någonting om de inte (ens) har råd att betala för en bussresa in till stan?"
Och hur har de råd att ta bilen in till centrum?
Alzheimer PRO?...


Tja, argumenten för som PRO har är ju rätt ihåliga, däremot kan jag snarare tycka att det kan finna skäl till helsubventionerade bussresor för pensionärer ändå, men inte på de grunder de anger: Är någon gammal/har problem med att ta sig fram så kommer det ju i alla fall för den gruppen vara
en avlastning om de får ett argument att ta sig ut oftare om bussen kan hjälpa dem! Om en pensionär som behöver komma ut o röra på sig
måste betala (hypotetiskt) 80 kr fram/tillbaka till stan om de egentligen inte har något ärende dit så kan jag ju tänka att ett antal spontanresor
falller bort! Så ur ett humanitärt perspektiv så kan det nog vara motiverat med subventionerde resor för dem, kanske dock inte för pensionärer generellt! (sjukintyg även här?)

Richard

#3

Wetjo

Någon mmåste ju betal reosrna. Då går det på skattsedeln och man höjer skatten med en 10-öring, för att täcka subventionen... *suck*

Jonas

Citat från: Richard skrivet 14 augusti 2009, 21:27:57 PM
Ja det kan ju bli som i Halmstad

Se artikel
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.547979

Se mer Hallandsposten 15 augusti
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.549960#articleComments

Skulle vara intressant om någon gjorde en anmälan om åldersdiskriminering(för de under 75) viket detta borde vara.
I sak kan jag tycka att man visst skulle kunna ha ett sådan system att pensionärer åker gratis vissa tider och att t.ex tjejer åker gratis på nattbussarna hem från krogen.
MEN lagmässigt får man INTE skilja på folk utifrån KÖN, religion, sexuell läggning, etniskt ursprung eller ÅLDER!

Bussnissen

Det här med "gratisåkande" håller på att bli ett problem för oss förare i Umeå. Färdtjänstkortet berättigar till fria resor
på lokaltrafiken. Det blir bara fler och fler som åker på kortet, i alla åldrar. Många verkar vara undersysselsatta eftersom
man ser dessa människor under hela dagen. Särskilt pensionärer medhavandes rollatorer som sinkar oss med minuter varje
dag. Kommer det minst tre barnvagnar/rollatorer på samma tur så uppstår ofta kaos när de ska samsas i samma utrymme.
I värsta fall kan det ta 2-3 minuter innan de stuvat färdigt. Då kan alla förstå vad det innebär för tidtabellen.
Jag anser att alla borde betala en avgift för att hålla nere på "nöjesåkandet", det gynnar alla i längden.