Hej alla bussentusiaster.
Vill bara berätta att idag när jag körde till depån i Örkelljunga för att köra en tur till Köphult och sedan transfer till Landskrona för att pyssla med Trådbussarna, så är det på dagen 40 år sedan jag började min bussförarbana, dvs jag startade min anställning på Helsingborgs Trafikverk den 2 juni 1970.
Föga anade jag då att kollektivtrafik skulle "bli mitt liv".
Men, det är ett bra jobb att köra buss, så tre år till blir det innan pension.
Vi har firat lite idag med en tårta i Landskrona.
Mitt 41:a år börjar jag med en fridag. Måste vila och ta sats. ;)
mvh
Nils-Bertil
Då grattar vi till de 40 åren bakom ratten...det är nog många busstyper och mil du hunnit med!
Grattis! Vad gjorde du där med trådbussarna? Deras reparationer har ju flyttats till Nobinas egna verkstad, fungerar det bra?
Gratulerar med en reprisbild!
(http://www.jsbild.se/muppmapp/HLT_134_135_Helsingborg_Triangeln_19900713.jpg)
Tack för Grattis och tack för bilden Jeppe. 135:an var den första som blev randig, hette då 102. (rätta mig om jag har fel).
Den äldsta bussen jag kört i ord trafik var en Volvo/ASJ 1955 års modell, 5 växlad och med servo som "la av" när man trampade ur och motorvarvet sjönk. Så för att klara av en sväng så blev arbetsföljden : Trampa ur, gasa, svänga, lägga i rätt växel och sen fortsätta. :P
Betr trådbussarna så har jag fått en liten uppgift i jobbet. Tillsyn och "vidlivhållande", nu när vi övertagit underhållet av fordonen.
Vi får ytterligare en buss till hösten. Ska bli kul.
Så det är bara att jobba på några år till.
//Nils-Bertil :)
Varför visar jag en bild på en Thygessons-buss i den här tråden. Jo, för att jag är rätt övertygad om att bussföraren som jag fått med ryggen på och är den som nu kan fira 40-årsjubileum. Han går med bestämda steg mot Swebus-bussen i bakgrunden efter det att vi haft ett trevligt samtal där jag stod vid utfarten från Resecentrum. Till lycka, Nils-Bertil!
(http://www.savenfjord.nu/thygesson_23.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juni 2010, 12:29:05 PM
Varför visar jag en bild på en Thygessons-buss i den här tråden. Jo, för att jag är rätt övertygad om att bussföraren som jag fått med ryggen på och är den som nu kan fira 40-årsjubileum. Han går med bestämda steg mot Swebus-bussen i bakgrunden efter det att vi haft ett trevligt samtal där jag stod vid utfarten från Resecentrum. Till lycka, Nils-Bertil!
(http://www.savenfjord.nu/thygesson_23.JPG)
Angående Thygessons 23, detta är en Volvo Vega och inget annat.
Citat från: Nils-Bertil skrivet 02 juni 2010, 21:19:14 PM
Hej alla bussentusiaster.
Vill bara berätta att idag.... .... så är det på dagen 40 år sedan jag började min bussförarbana, dvs jag startade min anställning på Helsingborgs Trafikverk den 2 juni 1970.
mvh
Nils-Bertil
****
GRATTSI till 40!
I april var det 40 år sedan min bussförarbana började, men jag slutade efter fem år ::)
Nu har jag istället passerat 35 år vid järnvägen :)
HJP
Citat från: Jan skrivet 03 juni 2010, 14:45:20 PM
Angående Thygessons 23, detta är en Volvo Vega och inget annat.
Givetvis! Jag har korrigerat bildtexten. Tack för påpekandet!
Tack Staffan !
Jovisst är det "gubben" som är på väg mot bussen. Vi körde Skåneexpressen 8 på den tiden.
Till HJP vill jag säga att när jag började så hade jag varit konduktör på Spårvagn i Stockholm och Spärrvakt i Tunnelbanan och när jag blev tillräckligt gammal att få lov att köra så valde jag mellan buss och lok, det blev buss för den syntes mer lätthanterlig och inte så STOR.
När jag blir pensionär så blir det Järnväg för hela slanten - museijärnväg.
Det har jag drömt om och "fuskat" med i många år. :)
//Nils-Bertil
Grattis från en som "bara" kört i 33 år ... himmel vad tiden går.. Ser att du "spårar" ur lite när du slutar med buss... ;D Men museijärnväg är alltid trevligt oxå... ;D
Citat från: Nils-Bertil skrivet 03 juni 2010, 18:19:29 PM
Till HJP vill jag säga att när jag började så hade jag varit konduktör på Spårvagn i Stockholm och Spärrvakt i Tunnelbanan och när jag blev tillräckligt gammal att få lov att köra så valde jag mellan buss och lok, det blev buss för den syntes mer lätthanterlig och inte så STOR.
När jag blir pensionär så blir det Järnväg för hela slanten - museijärnväg.
Det har jag drömt om och "fuskat" med i många år. :)
//Nils-Bertil
****
Det låter kul, tycker jag :)
Jag trivdes alldeles utmärkt med att köra SL-buss, men bara
måste prova SJ, eftersom det var pojkdrömmen.
Det tog många år, innan jag mentalt släppte busseriet, och "fuskade" som X-nolla på 90-talet. Visst är det ett kul jobb, men jag har aldrig ångrat mig.
HJP
Tänk vad tiden gått fort .
Det bör ha varit denna buss du menar
http://www.sundsutsikt.se/images/htmf_081.jpg
gick efter ombyggnad som skolbuss
http://www.sundsutsikt.se/images/htmf_074.jpg
förarplatsen
http://www.sundsutsikt.se/images/htmf_076.jpg
Var det denna som brann upp på gården?
MVH Svempa
Ps Tack HTMF för ert bildarkiv på nätet.
Det var buss 30 och 31 som byggdes om till högertrafik. Bilden från förarplatsen är efter om byggnad.
Dessa två har jag kört mycket med.
Det var inte nån av dessa som brann, det var en i serien nr 7 - 11, (171 - 175) men om vi tänker på sammma incident så var det en inte så allvarlig motorbarnd.
//Nils-Bertil
var det den som brann för klas ? närman är liten kan man ju uppleva mindre saker som stora . Tack för allt du lärde mig Nisse. du är fortfarande en kille jag diggar
Vad är det för konstig " sparbössa" till höger om förarplatsen på tredje kortet av Pålsjöbussen?
Roligt att se bilderna. Vad spartansk inredningen var på den tiden.
Mvh
Buss-Anders
Det är min sparbössa. :o
http://www.sundsutsikt.se/images/htmf_059.jpg
Skämt å sido
det är en betalningsbössa . passageraren la ner sin avgift i den och föraden tryckte på en knapp så hamnade poletterna och pengarna i en låst låda. på kvällen byttes bössans låda och den bössan som hade pengar åkte upp på ekonomiavd och tömdes innan den åkte tillbaka till garaget. Jag har bytt många sådana bössor . när jag praktiserat på HTV . De sista tror jag försvann 1990 På de flesta busssarna hade man ett nyare system enl samma princip. men de 6 CR76 orna hade kvar de gamla till de slopades. Kan ha fel då detta är taget ur mitt minne.
Tack för dom värmande orden.
//nils-bertil
I Hbg hade man enmansbetjäning redan för 70 år sen om inte mer. (här hoppas jag någon går in och justerar). Betalning vid avstigandet i en betalningsbössa hos föraren. När jag började hade vi påstigning genom bakdörrarna och avstigning fram. Alltså man åkte "på kredit". Hade man inte pengar så skrev vi upp namn och adress och så gick resenären till dåvarande trafikexpeditionen vid Knutpunkten och betalade sin skuld.
Det hände någon gång att ett gäng ungdomar som skulle gå av sa - siste man betalar - men siste man hade inga pengar. Men framdörren var mycket snabb när man tryckte på STÄNGA. Så oftast hittade man "siste man". ;)
När jag tänker tillbaka så finns det h u u r många episoder som helst.
//nils-bertil
Knutpunkten på den tiden är det lilla huset på trädgårdsgatan som är pizzeria i dag . alltså inte dagens knutpunkt.