Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Startat av Zella, 30 maj 2007, 19:48:04 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Fuskåkare, insmitning genom bakdörr
21 (55.3%)
Passagerare som säger god morgon kl 09:00 när du varit uppe sedan 04...
1 (2.6%)
Passagerare som gapa & skriker för minsta lilla
8 (21.1%)
Livliga, bussiga skolbarn
1 (2.6%)
Mobilpratande kollegor under avlösningar samt under körning
3 (7.9%)
Mobiler med musik, mp3's m.m...
4 (10.5%)

Antal personer som röstat: 30

Omröstningen har avslutats: 02 juni 2007, 19:48:04 PM

Zella

Kul att veta lite vad andra tycker...

Andreas Ljungqvist

Ett allternativ som du inte har med är passagerare som inte bevärdigar dig med en blick eller ett "HEJ" ens...

Erol

Ni har väl ett roligt fenomen i Sibbhult Andreas det är de som försöker åka på familjebiljett fast de är fler???  :P

Nico

#3
Vet inte om jag kan välja något av alternativen då allt kan variera från dag till dag, händelse till händelse, vilket humör man råkar vara på osv. Visst kan man reta sig på både skolbarn såväl som plankare, men i så fall normalt på de enskilda händelserna och personerna snarare än på det hela som ett allmänt fenomen... även om jag inte sympatiserar med plankare.

En sak som jag dock retar mig på en del (som dock har blivit mindre frekvent sedan vi blev av med kassorna) är kollegor som inte är förberedda vid avlösning. Själv brukar jag alltid se till att jag har det mesta hopplockat och skräpet slängt innan jag svänger ut på den tur där jag ska bli avlöst, just för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.

Då blir man onekligen lite småsur på de kollegor som, kanske trots att de dessutom är ett par minuter sena, sedan ska sitta och plocka ihop sina tidningar/böcker, lägga in matlådan, leta efter läsglasögonen etc. Lämnar de dessutom massa skräp efter sig så brukar jag faktiskt påpeka att det jag vill avlösa på är en arbetsplats och inte en ambulerande sopstation.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Zella

Jo att avlösa en buss där det ser värre ut inne i förarbåset än bak i bussen är inte trevligt... på pekade detta en gång... tja en mindre som hälsa på linjen  :-X

Andreas Ljungqvist

Citat från: Erol skrivet 30 maj 2007, 22:17:35 PM
Ni har väl ett roligt fenomen i Sibbhult Andreas det är de som försöker åka på familjebiljett fast de är fler???  :P

Vi har många roliga fenomen, fuskåkandet ökar mer och mer.. Folk som stiger på med ett kort, sen lämnar dom ut det till nästa genom bakdörren om man ej stängt denna.. Sen tar näste man nästa buss..

Ersa

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 30 maj 2007, 21:15:44 PM
Ett allternativ som du inte har med är passagerare som inte bevärdigar dig med en blick eller ett "HEJ" ens...

...men som samtidigt blir sura om man inte respekterar dem, om t.ex börjar rulla innan de satt sig.
"Jaha, stod du i mittgången? Ursäkta, jag märkte dig inte eftersom du inte ens sa hej då du klev på"

Eller de som "plingar" och sedan DIREKT kliver upp innan man hunnit stanna, och blir arga då bussen av misstag studsar till i ett gupp långt innan man hunnit börja bromsa in inför hållplatsen.

Eller stressade resenärer som hade så bråttom att de rev sönder SL-remsan i två delar så de slet till sig den innan man hunnit sträcka fram den, efter genomförd stämpling. Självklart höll jag i remsorna extra hårt då detta fenomen började inträffa. När resenären slitit av remsan innan man hunnit ge tillbaka den tittade man bara på dem med en förvånad blick och sa "Jaha?" eller "Okej?"  ;)

Muk

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 30 maj 2007, 21:15:44 PM
Ett allternativ som du inte har med är passagerare som inte bevärdigar dig med en blick eller ett "HEJ" ens...

Du får väl säga som den bussförare sa som en bekant till mig råkade ut för medan hon febrilt letade efter sitt månadskort: "Här på [bussbolagets namn] hälsar vi på varandra".  :o  Det gäller att uppfostra de betalande kunderna så att dom vet sin plats.  :D

Josef

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 30 maj 2007, 21:15:44 PM
Ett allternativ som du inte har med är passagerare som inte bevärdigar dig med en blick eller ett "HEJ" ens...

Fast egentligen, varför skall man hälsa? Hyffs jag vet, men varför irritera sig på det? Hälsar du på de olika människor som delar ut tidningar på stan? Det är en tjänst de erbjuder, likaväl som en bussförare erbjuder tjänster, men inte fasen säger man hej till dem.

Cero

Citat från: Josef skrivet 31 maj 2007, 14:37:46 PM
Fast egentligen, varför skall man hälsa? Hyffs jag vet, men varför irritera sig på det? Hälsar du på de olika människor som delar ut tidningar på stan? Det är en tjänst de erbjuder, likaväl som en bussförare erbjuder tjänster, men inte fasen säger man hej till dem.

Som passagerare tycker jag "hej" känns befogat när jag är ensam påstigande eller först i kön. Däremot inte om jag är den femte eller tionde. Dock tycker jag att ett "tack" är på sin plats om jag köper biljett eller får en remsa stämplad. Normalt artig ton tycker jag man kan kräva både av förare och passagerare, däremot behöver det ju inte gå till överdrift.

/Cero

Andreas Ljungqvist

Cero samt Josef: ursäkta mig pågar men.. Jag har tagit för vana att hälsa alla välkommna med ett hej eller ett god morgon, tycke de känns artigt precis som en kassörska på affärn säger hej. Men 30% svarar inte.. Därav hälsar jag enbart på de jag vet hälsar på mig samt de som hälsar först.. Annars sitter jag bara där.. 

Muk: Jo den e bra, eller brukar jag bara säga: "Hej på dig oxå" när någon bara surt vräker ur sig sin destination med undertonen "skynda dig"

Verspieder: Ja ja, jag känner igen de där oxå.. Detta är väl våran vardag, men ibland bara ibland känns de otacksamt..

Josef

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 31 maj 2007, 21:24:42 PM
Cero samt Josef: ursäkta mig pågar men.. Jag har tagit för vana att hälsa alla välkommna med ett hej eller ett god morgon, tycke de känns artigt precis som en kassörska på affärn säger hej. Men 30% svarar inte.. Därav hälsar jag enbart på de jag vet hälsar på mig samt de som hälsar först.. Annars sitter jag bara där.. 

Ja, men frågan var ju varför man måste hälsa på ngn som man betalar för att få tjänst utförd? Borde vara tvärtom. Jag anser att hälsa på någon gör man om läget faller sig in, men inte bara för sakens skull. I synnerhet inte bara för att vederbörande kör buss.

Staffan Sävenfjord

CitatJa, men frågan var ju varför man måste hälsa på ngn som man betalar för att få tjänst utförd?

Några du alltså inte hälsar på:

  • Affärsbiträden
  • Din läkare
  • Din frisör
  • Din lärare
  • Din bilreparatör
  • Din advokat

Överhuvudtaget vet jag bara en "yrkeskategori" som man betalar för att få en tjänst utförd. Och dem hälsar man nog också på. Kanske inte när man möter henne på gatan dagen efter men ändå.

Jag hälsar till och med på hundar. Och fåglar jag stöter på i parken. Varför skulle jag då inte hälsa på bussförare? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas Ljungqvist

Citat från: Josef skrivet 31 maj 2007, 21:49:33 PM
Ja, men frågan var ju varför man måste hälsa på ngn som man betalar för att få tjänst utförd? Borde vara tvärtom. Jag anser att hälsa på någon gör man om läget faller sig in, men inte bara för sakens skull. I synnerhet inte bara för att vederbörande kör buss.

Självklart.. Men om jag hälsar på låt oss säga alla mina kunder på en dag så svarar ändå bara 60%.. Så om jag hälsar på dig så hälsar du inte tillbaka?? Sen kan man ju se det som att de e du som kommer in till mig och bör hälsa.. Tycker det har med artighet och hövlighet att göra..

Detta synsätt är nog tyvärr det som genomsyrar snart hela samhället..

Andreas Ljungqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2007, 22:00:49 PM
Några du alltså inte hälsar på:

  • Affärsbiträden
  • Din läkare
  • Din frisör
  • Din lärare
  • Din bilreparatör
  • Din advokat

Överhuvudtaget vet jag bara en "yrkeskategori" som man betalar för att få en tjänst utförd. Och dem hälsar man nog också på. Kanske inte när man möter henne på gatan dagen efter men ändå.

Jag hälsar till och med på hundar. Och fåglar jag stöter på i parken. Varför skulle jag då inte hälsa på bussförare? 

Tack Staffan, jag såg precis en syn: Den sjuke kommer in till Läkaren..

L: Hej, Bertil (sträcker fram handen).. Vad kan jag ståtilltjänst med?
S: Foten (tittar på annat håll)
L: Ahhh, vad är det för fel på denna då?
S: Ont (gäspar ointresserat)

Mycke bra skrivet Staffan..