Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Ännu en bild från uppställningen av "Högdalenmetropolerna" i Hornsberg. Vagn 5143 närmast i bild.

Mr H


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 16:35:51 PM
Tänker du på brännplatsen då bredvid "snöspåret" alltså här?

Mr H


Inte på själva brännplatsen utan söder om den. Invid eller mellan t-banespår (minns ej just nu hur det såg ut exakt).

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 16:42:33 PM
Ännu en bild från uppställningen av "Högdalenmetropolerna" i Hornsberg. Vagn 5143 närmast i bild.

Mr H


När är Hornsbergsbilderna ifrån? I början av -67 eller slutet av -67?
75143 var i trafik sommaren -67.

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2010, 16:55:13 PM
Inte på själva brännplatsen utan söder om den. Invid eller mellan t-banespår (minns ej just nu hur det såg ut exakt).

Sorry för mig är söder om en skogsbeklädd bergknalle och väster om denna löper "snöspåret" som slutar mot t-banespårens slinga mot skötselhallens bangård. Menar du att det skulle stått fordon mellan "snöspåret" och skötselhallens bangård eller kanske öster om nämnda bergknalle mot uppställningshallens södra bangård?

Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2010, 16:55:13 PM
När är Hornsbergsbilderna ifrån? I början av -67 eller slutet av -67?
75143 var i trafik sommaren -67.

Mvh Gunnar

Hornsbergsbilderna är från oktober eller november 1967. Alla SS/SL Metropoler gick väl i trafik till dagen H?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 17:27:29 PM
Sorry för mig är söder om en skogsbeklädd bergknalle och väster om denna löper "snöspåret" som slutar mot t-banespårens slinga mot skötselhallens bangård. Menar du att det skulle stått fordon mellan "snöspåret" och skötselhallens bangård eller kanske öster om nämnda bergknalle mot uppställningshallens södra bangård?

Hornsbergsbilderna är från oktober eller november 1967. Alla SS/SL Metropoler gick väl i trafik till dagen H?

Mr H

Jag menar söder om spårvagnsskrotspåret. Men minns inte hur långt söder om (dvs hur nära stängslet mot Högdalstoppen). Ledsen att jag just nu inte kan förklara bättre.

Jag trodde också på hösten-67 men ville vara säker!

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2010, 17:37:25 PM
Jag menar söder om spårvagnsskrotspåret. Men minns inte hur långt söder om (dvs hur nära stängslet mot Högdalstoppen). Ledsen att jag just nu inte kan förklara bättre.

Jag trodde också på hösten-67 men ville vara säker!

Mvh Gunnar

Så här stog i alla fall de här Metropolerna uppställda vintern 1967-68, med nosen mot t-banans uppställningshall, (visat här av ännu en hemsk Instamaticbild, men ändå en bild!!!) Undrar om inte just "snöspåret" avgränsade Demonteringars område västerut?). Har för mig att de båda H20 som gick till skrot stog här också. Som orientering, Högdalstoppen syns i bakgrunden



Vi kanske egentligen inte behöver fördjupa oss så mycket mer i detta för frågan kvarstår i alla fall vart tog 50 Metropoler egentligen vägen?

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 17:57:46 PM
Så här stog i alla fall de här Metropolerna uppställda vintern 1967-68, med nosen mot t-banans uppställningshall, (visat här av ännu en hemsk Instamaticbild, men ändå en bild!!!)

Mr H
****
En underbar Instamatic-bild!
Vilken skön känsla  :)

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 17:57:46 PM
Så här stog i alla fall de här Metropolerna uppställda vintern 1967-68, med nosen mot t-banans uppställningshall, (visat här av ännu en hemsk Instamaticbild, men ändå en bild!!!) Undrar om inte just "snöspåret" avgränsade Demonteringars område västerut?). Har för mig att de båda H20 som gick till skrot stog här också. Som orientering, Högdalstoppen syns i bakgrunden


Vi kanske egentligen inte behöver fördjupa oss så mycket mer i detta för frågan kvarstår i alla fall vart tog 50 Metropoler egentligen vägen?

Mr H

Bra bild som bekräftar min minnesbild! Har tyvärr inga egna bilder från just denna plats.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

De där Metropolerna från Hornsberg hamnade alltså på skroten relativt tidigt, bara månader efter Dagen H. Frågan är om Pakistan-gåvan, och därmed reservdelsbehovet,  ens var på tapeten på detta stadium? Kan det inte vara så att dessa bussar var sådana som hade drabbats av större fel under sin sista tid i trafik, och därför skrotades nästan direkt?

Mr H

Jag måste göra en rättelse här efter att ha granskat omständigheterna runt hur bilderna som jag nu visat har tagits. Bilderna på bussarna i Hornsberg är mycket riktigt tagna på förvintern 1967-68 MEN bilden på Metropolerna när de precis kommit ut till Högdalen är tagen på SENvintern 1968. Bilden på 5121 när den står inför förgängelsen är tagen i juni 1968 och bilden på Metropolen som är täckt av snö måste då vara tagen under vintern 1968-69. Det är lite förvirrande eftersom några av Metropolerna brändes hyfsat omgående medan några dröjde sig kvar.

Har också funderat på när Pakistangåvan egentligen kom på tapeten. Den första leveransen med båt var väl dessutom "standardiserad" med SS-Capitoler och jag vill minnas att det var 100 st bussar.

Av det kan man ju dra slutsatsen att man tidigt då Pakistangåvan klubbats måste ha bestämt sig för SS H21 (och reservdelar till dessa!). Var väl den typ som man bäst kunde "standardisera" men måste väl samtidigt ironiskt nog vara den sämst lämpade busstypen för ett u-land med sin för dåtiden avancerade teknik typ automatväxel, dörrsystem, styrservo etc, etc. H21 5384 hade ju ex.vis tidigare blivit underkänd av London Transport som varande för modern för Londons förhållanden! Istället så lämpar man över alla bussar till Pakistan! Så det kan bli!

Härmed en (översikts-)bild från skroten i Högdalen senvintern 1968 tagen vid samma tillfälle som de nyanlända Metropolerna plåtades. Metropolerna syns längst bort i översiktsbilden. (Längst fram på snöspåret står A27 490 som SSS bett Demonteringar att avvakta skrot av för att kunna plocka reservdelar till sin A27 500). Den initierade ser då också att H15-högen har försvunnit.

 

Mr H

Mr H

På den här tidigare visade bilden ser vi f.ö en skillnad i utrustningsdetaljer. Den (otroligt häckiga!) Metropolen invid husväggen har riktigt kylargaller medan vagn 5143 närmast fått sitt galler utbytt mot nät. Bussen bakom den risiga Metropolen är f.ö den första H21, vagn 5231, vilken alltså också slapp att följa med till Pakistan!

Mr H


Gunnar D

#55
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 21:18:45 PM
Jag måste göra en rättelse här efter att ha granskat omständigheterna runt hur bilderna som jag nu visat har tagits. Bilderna på bussarna i Hornsberg är mycket riktigt tagna på förvintern 1967-68 MEN bilden på Metropolerna när de precis kommit ut till Högdalen är tagen på SENvintern 1968. Bilden på 5121 när den står inför förgängelsen är tagen i juni 1968 och bilden på Metropolen som är täckt av snö måste då vara tagen under vintern 1968-69. Det är lite förvirrande eftersom några av Metropolerna brändes hyfsat omgående medan några dröjde sig kvar.

Har också funderat på när Pakistangåvan egentligen kom på tapeten. Den första leveransen med båt var väl dessutom "standardiserad" med SS-Capitoler och jag vill minnas att det var 100 st bussar.

Av det kan man ju dra slutsatsen att man tidigt då Pakistangåvan klubbats måste ha bestämt sig för SS H21 (och reservdelar till dessa!). Var väl den typ som man bäst kunde "standardisera" men måste väl samtidigt ironiskt nog vara den sämst lämpade busstypen för ett u-land med sin för dåtiden avancerade teknik typ automatväxel, dörrsystem, styrservo etc, etc. H21 5384 hade ju ex.vis tidigare blivit underkänd av London Transport som varande för modern för Londons förhållanden! Istället så lämpar man över alla bussar till Pakistan! Så det kan bli!

Härmed en (översikts-)bild från skroten i Högdalen senvintern 1968 tagen vid samma tillfälle som de nyanlända Metropolerna plåtades. Metropolerna syns längst bort i översiktsbilden. (Längst fram på snöspåret står A27 490 som SSS bett Demonteringar att avvakta skrot av för att kunna plocka reservdelar till sin A27 500). Den initierade ser då också att H15-högen har försvunnit.

Mr H

Tackar för den fina översiktsbilden!

Först bara åsikten att "spårvagnskrotspåret" är en mer träffande beteckning än "snöspåret" och som underlättar kommunikationen i en lite vidare krets! Visste inte vad "snöspåret" var men ville inte framstå som okunnig.

November -67 stod något tiotal Metropoler någonstans till vänster mitt i bilden (ev utanför bilden). Bland dessa vet jag att 75191 fanns och en hypotes är att även 75071 och 75118 fanns där. 75191 är väl bland de som ansetts skrotats i Högdalen. Bilden på de utbrända Metropolerna först i denna tråd är från augusti 1968. Uppgiften att det kommit Metropoler till Högdalen även senvintern/våren 1968 är intressant. De Metropoler jag såg nov-67 kanske hade skrotats/bortforslats då (exkl 75191)?

Våra sammanlagda uppgifter kan tyda på att fler än de hittills antagna 10-11 H19 kan ha skrotats i Högdalen.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

De jag har minne av är de som stod uppe i skogsbacken strax till höger utanför bilden. De var då utan axlar och drivlina.  Det var max 10 st. Sedan stod det en bredvid skrotspåret, den som hade sålts med aldrig avhämtades.
Någon hade tidigare listat numren på ett gäng Metropoler på skroten. Kanske kan man jämföra o se om det är samma nummer som Hornsbergsvagnarna, som bör vara de som hamnade på skroten först.

Mr H

#57
Citat från: Gunnar D skrivet 10 augusti 2010, 11:23:10 AM
Tackar för den fina översiktsbilden!

Först bara åsikten att "spårvagnskrotspåret" är en mer träffande beteckning än "snöspåret" och som underlättar kommunikationen i en lite vidare krets! Visste inte vad "snöspåret" var men ville inte framstå som okunnig.

Mvh Gunnar

Snöspåret heter faktiskt officiellt Snöspåret på SL-språk då det anlades för detta ändamål. Snön tippades vid spårets slut. Det används väl för det nu igen om det finns kvar? Jag tycker att det skulle vara missvisande att kalla det för "Spårvagnsskrotspåret" då det ju var en funktion som det ju bara hade i ca 5 år och till råga på 40 år sedan dess.Dessutom heter det som sagt var Snöspåret. Men strunt i det, vi har viktigare saker att bena ut! :D :D :D

Söder ställde ju upp sina v-vagnar på den yta som jag tror att ni menar d.v.s i princip på nuvarande fotbollsplan. Bland dessa fanns givetvis också de Metropoler som Söder hade på slutet. Det är möjligt att andra Metropoler också stått uppställda där periodvis men det är ingenting som jag har observerat i alla fall (förutom 5032 och 5122 förstås!).

Följande Metropoler ingick i "Hornsbergsligan" som landade på skroten i Högdalen:

5092, 5095, 5121, 5143, 5145, 5163, 5191, 5197 och 5202 (samt H21 5231). Summa 9 st Metropoler. Senare tillkom även 5015 från Handen samt 5179 (som någon privatperson senare köpte av Demonteringar för att använda som överbyggnad på en båt. Han uppgav aldrig namnet men betalade för bussen men hämtade den aldrig vilket medförde att den fick ett långt liv på skrotplatsen som förråd! Johansson kunde ju inte gärna skrota en försåld buss!)

Mr H

Mr H

Björn skrev:

CitatDe jag har minne av är de som stod uppe i skogsbacken strax till höger utanför bilden. De var då utan axlar och drivlina.  Det var max 10 st. Sedan stod det en bredvid skrotspåret, den som hade sålts med aldrig avhämtades.

Känner du då också igen den här vyn Björn? Metropolen längst till höger bredvid Mustangen är 5121 som jag plåtade senare.

http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1409.jpg

Mr H

Mr H

#59
http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1408.jpg

Lustigt!
Bilden ovan från Spårvägsmuseum kan inte vara speciellt många dagar äldre än min visade bild nedan. Det som slår en är ju att H15-högen finns på Spårvägsmuseums bild men inte på min!

F.ö så tror jag inte att vi kommer att hitta de saknade 50 Metropolerna genom att fundera över hur de kända Metropolerna i Högdalen stog uppställda där. Vi måste nog byta fokus! Björn, har du fått något uppslag från Demonteringar?

Jag tror också att det är så att de officiellt demonterade 60 bussarna för SIDA i själva verket är 10 stycken inklusive H21 5231 som demonterades i Hornsberg. De hamnade sedan som skrot i Högdalen. De 50 andra Metropolerna är och förblir försvunna (än så länge!) ??? men har inte med Pakistanbussarna att göra! Jag har också ett minne från tidningsskriverierna kring detta att reservdelar först inte ingick i gåvan utan tillkom senare då affären gjordes upp!

Mr H