Kommunen köpte fel maskiner för miljoner

Startat av Lars Ödlund, 07 maj 2008, 12:24:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

#1
Nu vet jag inte om kommunen köpte "fel". Var inte tanken att Polarbuss skulle byta ut ProData-maskinerna mot just detta norska biljettsystem? Men först efter att en del av kommunen beställt maskiner beslutade en annan del av kommunen att trafiken skulle börja upphandlas, och i samband med detta var det Länstrafiken som ersatte ProData med sitt eget biljettsystem istället för det nyligen inköpa norska systemet.

Men en positiv högerpolitiker påstår i slutändan att det är tack vare upphandlingarna sparas mer än 5 miljoner kr/år sedan juni 2006 jämfört med Polarbusstiden. Räknar han då in två upphandlingar, en mängd omlackeringar samt alla vikariebussar som det monterats in och ur utrustning i de senaste två åren?

Ersa


Cero

Citat från: Verspieder skrivet 07 maj 2008, 14:12:07 PM

Men en positiv högerpolitiker påstår i slutändan att det är tack vare upphandlingarna sparas mer än 5 miljoner kr/år sedan juni 2006 jämfört med Polarbusstiden. Räknar han då in två upphandlingar, en mängd omlackeringar samt alla vikariebussar som det monterats in och ur utrustning i de senaste två åren?

Snacka om äpplen och päron. Om man inte hade genomfört det tokiga köpet hade man haft 4,8 miljoner extra att röra sig med plus det som sparats på upphandlingarna. Det är som att säga att det inte gjorde något att vi fick p-böter för vi lät bli att äta en vecka så kostnaden blev noll. Dax för en ekonomikurs för politiker kanske (sannolikt platsar politiker från alla partier på den kursen).

Sedan håller jag med om att de besparingar som görs i synliga kronor iom upphandlingarna ofta kommer upp som dolda kostnader på andra håll. Antingen inom huvudmannens böcker eller hos någon annan. Inte sällan överstiger de dolda kostnaderna eventuella vinster som gjordes i själva upphandlingsavtalet och i slutänden får lilla du och jag och alla andra som bor i det här landet betala notan på ett eller annat sätt.

Ersa

#4
Citat från: VF– När vi övertog det formella ansvaret för Umeås busstrafik var ordet "samordning" en huvudingrediens, säger Länstrafikens marknadschef, Tor Eriksson.
Lokaltrafiken i Umeå skulle samordnas med annan busstrafik i länet gällande taxor, information, marknadsföring och så vidare.

Det uttalandet känns som ett skämt när korten helt saknar funktionen "Uddaresa", så folk som inte vill ha månadskort ändå får köpa flera likadana busskort om de åker mellan många olika ställen. Ett som gäller inom Umeå stad, ett som gäller mellan Umeå-Täfteå och kanske ett tredje som gäller Umeå-Holmsund. Vad då göra med dessa busskort om man vill åka från Sävar till Täfteå? Jo, då blir det att ta fram kontanterna och lösa enkelbiljett... ty trots att det är exakt samma taxa Sävar-Täfteå som Täfteå-Umeå gäller inte kort nr 2 på den sträckan!

Men går det inte att lösa ett rabattkort mellan Umeå tätort och Holmsund? Jo, men då drar maskinen en resa till Holmsund varenda gång du stämplar kortet på en stadsbuss, även om du bara vill åka inom stan.

Samordning var ordet, sa Bull.

Lär er av Jämtland, och inför Uddaresa nu, tack:
http://www.lanstrafiken-z.se/priser/24.best_price.html
Tänk att dessutom få ladda kortet med jämna 100-lappar istället för dagens 84, 140 kr eller annan valfri summa som sällan slutar på en nolla.