Hur fungerar automatisk destinationsskyltning?

Startat av Björn Seger, 04 september 2022, 13:40:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Seger

När ÖstgötaTrafiken bytte biljettmaskiner infördes för ett par år sedan automatisk skyltning på bussarna som förarna inte kan påverka. Jag har sett liknande system i Sörmland tidigare.
Ankommande bussar brukar växla destination med Mot sista hållplats och när de ankommit byta till Ej i Trafik. När de kör fram (eller vid ankomst) brukar det exempelvis stå Snart linje 410 som ca fem minuter innan slår om till 410 Finspång via Svärtinge. I Svärtinge ändrar skylten till 410 Finspång.
Den 15 augusti startade i Finspång en andra tätortslinje 182 Mellangrind - Högby -Nyhem - centrum - Grosvadsskolan - Hårstorp - Dunderbacken. Denna går bara dagtid måndag-fredag. Den första tätortslinjen 181 fick nu gå via Grosvadsskolan de tider inte 182 är i trafik. Fast förvånande nog skyltades 181 den tiden Grosvadsskolan fast den gick via Viberga till Dunderbacken. Felet anmäldes till Östgötatrafiken redan första dagen, men det tog tio dagar och påminnelser innan skyltningen blev rättad till Dunderbacken.
Varifrån och hur hämtar bussen information till skyltningen?

Jens Widén

CitatVarifrån och hur hämtar bussen information till skyltningen?
Skilting styres som oftest av sanntidssystemet. Turlista/omlopp har denne informasjonen.

buskörare

I SL's egna system, loggar föraren in ett omlopp på en skärm i bussen, däri finns all info för skyltningen.

Ersa

Tio dagar var verkligen en rekordtid! Jag vet om felaktiga/otydliga skyltningar, och feluttalade utrop, som trots rätt regelbunden felanmälan inte ändrats på mellan elva och sjutton år.

Maven

Det är väl oftast trafikplaneraren på huvudmannen eller operatören som lägger in skyltningen i Rebus eller Hastus eller motsvarande. Sedan går det via en export till en central databas och ut i bussarna. Det ska inte ta så lång tid att uppdatera, men det beror ju på arbetsbelastningen hos de inblandade, hur ofta bussarna hämtar ny data och ev. tekniska strul på vägen.

Ersa

I Stockholms län har det varit automatisk skyltning i alla bussar, via huvudmannens egen teknik BuSsPC:n, sedan åtminstone 2005. Nu håller denna sakta men säkert på att avvecklas, och ersättas med nästa generation teknik och lösningar, som tillhör operatörerna själva.

Det blir lite roligt att denna skyltteknik ses som ny på vissa håll i landet, medan myndiga människor med nytagna körkort på landsbygden i Stockholms län knappt ens var födda innan BussPC:n kom.  :)