(https://i.postimg.cc/Qd4sdVj9/H24-H-h3-Dec72b-Web.jpg)
En radda bussar på Högdalsskroten 3 dec 1972.
Mvh Gunnar
Tack för ditt foto, 50 år sedan. Tycker det ser ut som A 75459 på Capitolen, stämmer det och vad är registreringsnumret på CF:en?
Det stämmer ang H24 5459. CF har regnr A 882 och invnr 6140.
/Gunnar
Tack!
Hej!
Längre bort i raden syns även tre av de fyra s k "plattbussarna", som användes av SL inne på Arlanda flygplats och som inte var ombyggda för högertrafik.
Lackerade i blått och hos SL fick dessa littera H83. Ursprungligen levererade till SJ Solnalinjerna 1959 när spårvägslinje 15 lades om till busstrafik.
SJ fick då ta hand om den trafik till Sundbyberg som SS dittils hade kört med sina spårvagnar. Linjenumret behölls (15) och man inrättade även en förstärkningslinje med nummer 16.
Vagnsnumren på H83-orna voro 6965, 6966, 6968 och 6987. En femte vagn, som skulle ha fått nr 6989, var avsedd att ingå i trafiken när SL tog över 1969,
men den hann med att slopas strax innan övertagandet efter att ha varit inblandad i en kollision ute på Arlanda-plattan.
mvh K R
Det är H83 6968 som saknas på bilden.
/Gunnar
Tack för denna info om"Blåbussarna",som de flesta nog inte visste om ;)/Ulf
Capitolen längst fram blev inte gammal, varför slopades den?
5459 var en av som mest åtta(?) st H24 på Södertörn. Har noterat att den inte fanns kvar där i april 1972. Det rådde överskott på stadsbussar och man slopade nog vagnar även vid lindrigare åkommor.... Upptäckte den på Högdalsskroten 16.11.72.
/Hasse
Många Capitoler kördes väldigt hårt under deras livstid.
Många motorhaverier och växellådor slets ut, och det fanns väl egentligen inga reservdelar att tillgå, så en del "dåliga" Capitoler slaktades på både motorer och växellådor och användes i de Capitoler som var kvar.
Har för mig att det titigare visats en bild på forumet med en skrotfärdig Capitol, totalt "rensad" i motorutrymmet.
Sex stycken H24 ska ha slopats så tidigt att de ej erhöll nytt reg-nr; 5454, 5457, 5459, 5466, 5476 och 5483.
Följande slopades 1973 och fick åtminstone nya reg-nr reserverade men kanske inte i verkligheten; 5445, 5456, 5464, 5468, 5470, 5479, 5482, 5485, 5490, 5491 och 5502.
Tittar man närmare på reg-nr kan konstateras att de 54 av 60 som fick nya reg-nr så har 52st begynnelsebokstav C eller D. 5487 sticker ut med G(GY227) och 5455 hette AMR172, "fel" slutsiffra således!
Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 december 2022, 12:44:36 PM
Sex stycken H24 ska ha slopats så tidigt att de ej erhöll nytt reg-nr; 5454, 5457, 5459, 5466, 5476 och 5483.
Enligt mina noteringar fanns dessa sex samt 5502 på Högdalsskroten 3 dec 1972. På bilden t.v. om 5459 bör 5454 vara.
/Gunnar
Intressant med 5502! Min uppgift om 1973 bör komma från SL´s egna uppgifter. Tror Christian Berg har fler exempel där officiellt slop-år är fel gentemot verkligheten.
Långt borta syns Condoren 6601, den var en verklig uddabuss hos SL. Den kom från Linjebuss Håtunatrafik. Märkligt att man kostade på den SL-lack!
(https://i.postimg.cc/FKbZ44Dn/H24-H-h3-Dec72-Web.jpg)
Citat från: roggek skrivet 05 december 2022, 10:44:43 AM
Har för mig att det titigare visats en bild på forumet med en skrotfärdig Capitol, totalt "rensad" i motorutrymmet.
Ovan fr. v. H24 5466, 5476 och 5457 på Högdalsskroten 3 dec 1972.
En reprisbild.
Mvh Gunnar
Anledningen till att dessa tre H24:or skrotades i "förtid" var just på grund av motor/växellådsskador.
//Peter
Tack för intressanta bilder och uppgifter. Ganska många H24 verkar ha mött sitt öde redan 1972-73. Åtminstone 5468 och 5485 hann få nya registreingsnummer påsatta, men 5482 och 5490 fick det aldrig och det är fortfarande oklart med 5445,5456,5464,5470,5479 och 5491.
5464 och 5470 sågs på Högdalsskroten 23/3-73 tillsammans med H23 5423. Troligtvis hade de ej fått nya regplåtar.
/Gunnar